PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Dutte
Hej

Någon här som har erfarenhet av att montera skivbroms fram från Amazon på en duett
och byta till en Amazon bakaxel för bättre utväxling?
Vad jag förstår så har Amazonens bromscylindrar bak annan diameter är Duett..
Måste man byta huvudcylinder och fixa med någe annat för att få bromsen att ta?
Användarvisningsbild
av P210
Skivbromsar blir tungtrampade utan servo, finns undantag (Amazon levererades utan servo 65-67 trots skivbroms så det går utmärkt att vara utan, vill man ändå ha servo finns amazon/1800 Girling tillbehörsservo som kan placeras nästan var som helst.men nästan uteslutande alla bilar med skivbromsar har servo.

Jag mekade dit ett par skivor från Amazon på min duettrod innan jag ändrade mig p.g.a. att det för med sig en hel del då duettens stående pedaler helst byts mot hängande med tillhörande servo från nyare Volvo, och då servots placering krockar med duettens värmeelement som behöver flyttas (ville inte ha mitt där då torpedväggen kapades för att bli lika platt och ren som på en 30-talsford och då hade servot också varit vanprydande så de kom de aldrig att bli inkopplade..

Tidiga Amazon Sport har ett skruvat fäste för bromsoket som passar nästan rakt av på PV-n. Fästet skruvar du i samma hål som original bromsskölden sitter i. På spindeln fick jag fila upp något och borra ett nytt hål. Sen behöver du Amazonens bromssköldar istället.
Tar du skivbromsar från en 69 - 70 Amazon med servon vid huvudcylindern (samma som 140) vet jag inte hur det passar, där är ju 4-kolvsok på dom.

Nedre stötdämparfästet får du värma och böja från lite så du inte tappar i svängradie.

Här finns en holländare som säljer konverteringskit;
http://www.hukebasart.nl/huke/en/?Nieuw ... en_Amazone
Användarvisningsbild
av lennarte
Dutte skrev:HejNågon här som har erfarenhet av att montera skivbroms fram från Amazon på en duett
Jag monterade skivbroms på min Volvo PV.
Bytte till bromsar från en -66 Amason Sport. Bytte även till Amazonens bakbromsar. Jag använde PV-ns huvudcylinder och en servo från en -68 Amazon, som kopplades bara på framhjulen. Använder man bromskraftbegränsare till bakhjulen kan man ha säkert servo på alla hjulen. Det funkar kanon med lite "modifieringar" som "P210" skrev, dock borrade (och filade) jag i fästet istället. Har för mig att jag satte stötdämparna framför spindeln och vinklade nedre fästet lite, så funkade det. En kompis byggde om en PV samtidigt. Han behöll PV-ns bakbromsar men hade problem trots bromskraftbegränsare. Amazonen med skivbroms har ju en helt annan typ av trumbromsar (modernare) bak. -68 Amazon med servo hade mindre diameter på hjulcylindrarna än tidigare Amazoner (7/8" mot 1" på tidigare). Min svåger satte overdrive (+ Amazonens trumbromsar fram, större) i sin Duett -64 istället för att byta bakaxel annars kan man kanske byta "innehållet" i bakaxeln mot en annan utväxling.

Mvh
Lennart
av Dutte
Jag tackar och bockar för svaren, nu får vi se vad jag beslutar mig för att göra!
Som alltid när man frångår original så medför det i regel en massa extra jobb, så även i detta fall.
Kanske man helt enkelt får behålla bilrackaran original???

återigen jätte tack för era svar.
av Arne
Till att börja med så ska du demontera backventilen i Duettens huvudbromscylinder (det är den lilla plåtbiten som ser ut som en majblomma), annars kan skivbromsarna börja ligga an.
Duetten har en M27 axel om det är en Dana Spicer. Amazonen har också en M27 axel om det är en Dana Spicer fram till -66 års modell. Från -67 är det en M30 och då finns drevsatser för att ändra utväxlingen på. Så de tidiga M27 axlarna går inte att dreva om så du får ett lägre motorvarv. Kronhjulet på M27 sitter på 8 bultar medan kronhjulet på M30 sitter på 10 bultar.
Användarvisningsbild
av lennarte
Arne skrev:Till att börja med så ska du demontera backventilen i Duettens huvudbromscylinder (det är den lilla plåtbiten som ser ut som en majblomma), annars kan skivbromsarna börja ligga an.
Lustigt att du skriver så. Jag tog inte upp det för jag "fick fanken" i en annan tråd när jag sade att det satt en backventil i huvudcylindern på bilar med trummor. Men det är rätt, jag tog bort backventilen. Jag pluggade också utgången i 3-vägskopplingen där bromsljuskontakten sitter och lät bromsröret till bakhjulen vara kvar i original. Det andra fick då gå till bromsservon och sedan till en 3-vågskoppling som delade det till framhjulen.
En nackdel med detta fick jag inte veta förrän jag kört (och besiktigat) i flera år är att man kan bromsa hyfsat hårt utan att bromsljusen tänds, i och med att bromsljuskontakten sitter innan servon

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Dutte skrev:Jag tackar och bockar för svaren, nu får vi se vad jag beslutar mig för att göra!
Som alltid när man frångår original så medför det i regel en massa extra jobb, så även i detta fall.
Kanske man helt enkelt får behålla bilrackaran original???
Det blir ju alltid en registreringsbesiktning. Bromsarna från en (i mitt fall) en -66-a Amazon Sport är ju bra mycket modernare än Duett original. Använder du bromsar från 140 modellen (med 2-krets) är det definitivt + i kanten. Jag tycker nog (idag) att man ska hålla sig till original när man "fixar" med såpass gamla bilar som vi "pratar om här. Men lite säkrare bilar är ju inte fel. Och använder man bättre Volvodelar av ungefär samma årsmodeller så kan det inte vara helt fel. Jag satte in en sollucka (plåtlucka) från en VW 1300 -66, det hade jag kanske inte gjort idag på en såpass fin original bil som den PV-n var. En del av "tjusningen" var ju (då, för mig) att bygga en "hottad" PV som såg helt original ut. Enligt andra (även Bilprovningen) så lyckades jag riktigt bra. Den är fortfarande "inne" i "registret men har varit avställd i många år. Jag sålde den -91, och den har haft (vad jag vet) 3 ägare efter mig

Mvh
Lennarts

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]