PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av bombom
Hej, har en m41 typ D som är helt slut i odn, men fräsch i huvudlådan, och så har jag en m41 typ j som är bra i odn slut i stamen etc i huvudlådan,

Så undrar om går och skifta, så tar D huvudlåda och sättet med j od? Olika mått? Och d har väll gemensam olja med huvudlådan men inte J. Någon kanal som kan/måste pluggs?

Mvh Tobbe
Tobbe
av 122Sport
Hade själv en typ D med slut låda, bytte mot en vanlig M40 låda utan problem, bytte bara prylarna som var annorlunda på själva vxllådorna och satte ihop od-delen med "nya" vxllådan.
Fungerade kalsafint i alla år jag ägde bilen iaf :)
av LarsBd
Det går inte att blanda D och J hur som helst. Men om du ska flytta od enheten mellan en m41 avsedd för D-typ till en J-typ eller tvärt om måste du även ta med huvudaxeln som hör ihop med od-typen eftersom splinsen som ska in i Od enheten skiljer mellan D och J typ. Du bör se det om du tar bort od-klumpen från båda lådorna och tittar efter, låt isåfall mellanstycket sitta kvar på växellådan och lossa skruvförbandet mot od: istället. Gör man så kommer inget i växellådan att komma ur läge. Tar man bort mellanstycket kan huvudaxeln dras bakåt så att fjädrar och konor till synkroniseringen för 3:e och 4:e växeln kommer ur läge och lådan måste plockas itu för att kunna återställas, (delvis samma jobb som att byta huvudaxeln).
Sammanfattningsvis måste du ha utgående axeln från J-lådan och montera den i D-lådan för att kunna ta J-klumpen och montera på D-lådan, för övrigt är det bara bolt on och båda har gemensam olja.
av bombom
Okej tack för bra svar! Nu vet jag lite mer vad de handlar om!

Mvh Tobbe
av bombom
Hej igen!

Har försökt dela på min j-låda men od sitter rätt ordentligt
Mot od har fått dra ut axeln ur lådan med drevpaket ist
Men måste få bort ingående axeln ur odn.
Någon som vet vad de är som hänt? eller hur man gör?

Mvh Tobbe
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag har visserligen en J/P OD-låda (M46 745-a) men dom är snarlika, bygger på M45 lådan. När jag hade problem med den och funderade på att plocka isär den läste jag i Haynes rep. bok att man måste göra på "ett visst sätt" för att släppa oljetrycket i lådan. Det måste göras med motorn på tomgång. Så det är nog försent i ditt fall ändå. Det blev aldrig aktuellt för mig heller då jag köpte en beg. låda. Jag gjorde däremot samma som du med en M41 till min Amazon för många år sedan. 4-ans växel hoppade ur, men OD-n fungerade. Jag plockade ner hela OD-n för att få isär den och tog huvudaxeln från en skrotad OD-låda (den var redan isärplockad) och satte ihop min OD-låda igen och hade den i många år i min PV-62 efter jag sålt Amazonen (med original M40 lådan i). Har du ändå "nere" växellådan så byt lagren i den. Det sitter ett på ingående axel och ett på utgående, sedan sitter ett nållager i huvudaxeln (om jag inte blandar ihop det). Bottenaxeln har "lösa rullar" som trillar ut när du slår ut axeln. Den är lite konisk så den går bara att "slå ut" åt ett håll, kommer inte ihåg vilket. Förmodligen bakåt.

Mvh
Lennart

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]