- tis 16 sep 2014, 07:18
Ok. Jag har inte jobbat mer med 1800 än "vanlig" service och det var på -70 talet. Men, jag har läst någonstans att dom sista 1800 var baserade på 140. Men de var alltså fel då, förutom då bromsarna. Vi hade en guldmetallic ES på service alldeles i början på -70 talet. Han hade monterat bredare alu. fälgar och när hade packade bilen full och körde till sitt sommarställe (norr om Halmstad) tog däcken i skärmkanterna så vi fick "stoppa i" ett antal "gummibitar" i fjädrarna bak. Den hade skivbromsar bak. Det fanns förr färdiga gummi som passade i fjädrarna som "styvade upp" fjädringen. En annan 1800 som jag servat. En granne till min mor och far hade i början på -70-talet en 1800 -68 som var importerad från USA (Kalifornien) Med B18 (kan varit en B20) motor och insprutning. Hade inte Volvo tillverkning av 1800 modellen i Kalifornien?? Tyvärr blev han påkörd så bilen blev skrot redan på -70-talet men jag ha pratat med honom om denna bil många gånger och försökt "pressa" honom om att det måste varit en -70-tals bil, men han hävdar fortfarande att det var en -68-a med B18 motor.
Mvh
Lennart
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V