PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av boating1
#898871
Hallå

Har blivit erbjuden en P1800ES för rimliga pengar. Dock är den högerstyrd. Är det svårt att få tag i delar för att få över ratten till vänster sida? Kan delar från PV/Amazon användas?

MVH
Undrande
Användarvisningsbild
av lennarte
#898903
P1800ES är väl baserad på 140 bottenplatta om jag inte minns fel. Annars är det säkert inte omöjligt, men det är inte "gjort på en eftermiddag". Det är nog lättare att få tag i 140 grejer än Amazon idag. Instrumentbrädan t.ex. och instrumenten är speciellt på 1800 modellen.

Mvh
Lennart
av LarsBd
#898909
1800 är en modifierad Amazon och förmodligen passar styrsnäcka med stag och liknande men instrumentbräda och övriga invändiga detaljer är förmodligen unika 1800 prylar.
Användarvisningsbild
av lennarte
#898958
LarsBd skrev:1800 är en modifierad Amazon
Det stämmer, men 1800 ES tillverkades efter att Amazonen slutat att tillverkas. Bl.a hade ju dom sista 1800ES skivbromsar från 140 på alla 4 hjulen och samma bultmönster på fälgarna som 140. Hur det är med fram och bakvagn i övrigt vet jag faktiskt inte, dom var ju inte så hemskt vanliga ens när dom var nya.

Mvh
Lennart
av LarsBd
#898997
Bakaxeln är en hybridaxel med Amazon spårvidd och infästning men med 140 bromsar, främre hjulnaven är modifierade Amazon med 140 bultmönster. Troligen är även främre bromsskivorna Amazon men med "fel" bultcirkel (108mm eller om det är 4,25") vilket betyder att frambromsarna inte är 140 utan unika för just 1800.
Användarvisningsbild
av lennarte
#899017
Ok. Jag har inte jobbat mer med 1800 än "vanlig" service och det var på -70 talet. Men, jag har läst någonstans att dom sista 1800 var baserade på 140. Men de var alltså fel då, förutom då bromsarna. Vi hade en guldmetallic ES på service alldeles i början på -70 talet. Han hade monterat bredare alu. fälgar och när hade packade bilen full och körde till sitt sommarställe (norr om Halmstad) tog däcken i skärmkanterna så vi fick "stoppa i" ett antal "gummibitar" i fjädrarna bak. Den hade skivbromsar bak. Det fanns förr färdiga gummi som passade i fjädrarna som "styvade upp" fjädringen. En annan 1800 som jag servat. En granne till min mor och far hade i början på -70-talet en 1800 -68 som var importerad från USA (Kalifornien) Med B18 (kan varit en B20) motor och insprutning. Hade inte Volvo tillverkning av 1800 modellen i Kalifornien?? Tyvärr blev han påkörd så bilen blev skrot redan på -70-talet men jag ha pratat med honom om denna bil många gånger och försökt "pressa" honom om att det måste varit en -70-tals bil, men han hävdar fortfarande att det var en -68-a med B18 motor.

Mvh
Lennart
av LarsBd
#899018
P172 var tänkt att ersätta 1800 serien och ska ha baserades på 140 eller om det till och med var 164.
Volvo hade tydligen ett antal 1800E testbilar som kan ha varit byggda på just 68:or så uppgiften om årsmodell och motor kan stämma. Mest troligt ett uppborrad B18 block och då blir det en B20 i B18 kläder.
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]