PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av P165B
#894175
Har nu kört en del med min Volvo 160 -70 med dubbla Stromberg och påminns av de ruskiga knackningar som uppstod i denna motor vid belastning :shock: Detta fenomen med spikningarna hade jag redan då jag köpte bilen för många år sedan. Tog och satte i en E-motor och kopplade in mina förgasare och spikningarna försvann :D . När denna motor körts några år och började bli trött, så renoverade jag det gamla motorblocket med kolvar och vev. Men bytte kolvringar, vevlager, oljepump och kamaxel. Monterade en annan topp och blev åter varse om dessa otroligt irriterande spikningar igen!

Har bytt till nya förgasare och ny fördelare, ställt ner tändningen på 0 grader och kör på 98 oktan. Kan inte varva eller gasa över 80 km/tim för då kommer spikningarna som ett brev på posten.

Kan man ställa ner tändningen ännu mer?
Har testat med att dra ut choken i uppförsbackana för att se om mer bränsle kan stoppa spikningar utan framgång.
Har även testat att koppla bort vaccumet på fördelaren.

Förbannelsen måste sitta i själva motorblocket med kolvarna för det är det enda som kommer från ursrungsmotorn ?:-/ Går bra att segdra med husvagn i uppförsbackarna, men så fort jag växlar ner och gasar upp i varvtal då är spikningarna på plats igen. Kanske en (S) slägga i blocket och gräva ner den som fyllning är enda lösningen?
av ingesjo
#894189
Hej
Är du säker på att det är Spikningar ??
Alltså okontrollerad detonation.
När du hade nere blocket ,, så skriver du att du renoverade blocket med kolvar och vev..
Jag är lite trögtänkt så jag måste fråga följande : med ovanstående menar du att du inte bytte något av detta
Och att du "Bara" bytte kannringar och lager + kam och pump.
Anledingen till frågan är om du kontrollerade kolvbultarnas spel mot vevstakarna, så du inte får spikningsljudet därifrån.
Jag hade en Amazon med B18 som spökade lika din B30 och det visade sig att kolvbults bussningen på vevstakarna hade liksom bankats ut och var ovala ,,, detta gjorde att det skramla som bara den när det blev last på motorn vid lite högre varvtal..
Har haft en annan Volvo motor B18 där vipparmsbryggans axel var helt uppsliten och vipporna glappade som bara den.
Det märktes som ett konstigt skramlande med högt tonläge vid högre varvtal.
Båda dessa motorer hade left ett hårt liv och troligen nästan aldrig bytt olja efter 20000mil
Bilarna hade körts mer än 40000 mil totalt , utan renovering
av P165B
#894617
Hej ingesjo och tack för ditt svar :) !

Ja det stämmer att jag bytte kolvringar, vevlager, oljepump och kamaxel. Toppen och förgasare samt fördelaren byttes också.

Jag vet skillnaden på ljudet av en dålig kolvbult, slamrande vipparmar och spikningar.

Slitna och glappa vipparmar låter mer eller mindre konstant, men hårt.
Dåliga kolvbultar låter dovt knackande direkt vid belastning.

Motorn tyst och fint i farter under 70-80, men det här fallet så kommer spikningarna efter en stunds "plågande" på låg växel och högre varv i uppförsbackar, precis som förbränningsrummet inte klarar någon typ av gaspådrag mer än kanske 1-2 minuter. Sedan spikar motorn för minsta gaspådrag eller motvind. Spikningar låter som motorn skall rasa, vasst och hårt värre än glaskross av en hel bryggeribil och är inget knackande av slitna lagringar.

Jag har fått bukt med de allra värsta spikningarna med att ställa ner tändningen. Inget som man kan göra för att påverka dåliga kolvbultar

Stannar jag och låter motorn vila en 10 min så är spikningarna borta igen, så länge jag är snäll på gasen. Att sega sig i uppförsbackarna på låga varv går hur bra som helst och inga spikningar hörs. Problemet är att det går kanske 50km/tim i uppförsbackarna med husvagnen. Måste växla ner ibland men kan inte gasa. Allt måste ske med ren råstyrka. Nästan så LGF skylt skulle behövas :( .

Har funderat på tändstiftens hårdhet, men bilen startar fint och glödtänder inte när jag stannar. Måste vara något annat i förbränningsrummen som glöder vid höga varv och antänder bränsle-luftblandningen vid fel tillfälle.

Har även funderat på att öka bränsleblandningen på förgasarna. Men det som talar emot denna teori är att med den andra motorn så var det med samma förgasare tyst i motorn utan spikningar ?:-/

Har varit och kollat på en annan 164 idag som jag troligtvis ska köpa (B)

Men detta problem måste lösas om jag så ska byta motor igen. Trodde någon här hade kunskapen att tackla "okontrollerad detonation" ??:-/
av Rådlös
#894622
Har du prövat med E85?
Det har 104 i oktantal. Det anses att du kan ha upp till ca 12 - 15 % etanol* i en förgasarmotor. Vill du ha mer så är det konvertering som gäller, slipade nålar för att ge mer bränsle. Det är visserligen svårt med två identiskt slipade nålar, men det finns säker dom som har prövat.
Har du elektronisk tändning eller stenålders brytarspetsar/kondensator?

*Tänk på att 15 % etanol och 15 % E85 inte är samma sak.
av P165B
#894629
Nej jag har inte provat E85. Känns lite vanskligt att testa när man inte är i hemtrakten utan är på långresa. Men det kanske är en bra ide att testa vid kontrollerade tillfällen med backup för bogsering :wink: ? Men en mindre mängd går ju att testa som kanske 5% ?

Ja jag har stenåldersfördelare med brytarspetsar och kondensator, vilket jag också hade på förra motorn utan spikningar.
Har kollat så avståndet är 0.25. Även tändningen står kvar stabilt på det gradantal som man låser den på.

Hur mycket E85 ska jag ha i tanken för att få 10% om tanken rymmer 60L ?
av ingesjo
#894634
Ok du hade full koll på kolvbultar och vippor ,, en sak avklarad då.
Nollning av motorn tror jag du oxå kollat, alltså kollat att remskivan visar rätt på graderna.
Hmm hur mycket kolvuppstick hade du när hade monterat ihop motorn?
Vilken toppackning monterade du?
Är motorn borrad till någon överdimension?
Testat men 1 steg kallare stift hade varit det första jag gjort
Med nästan tom tank och pytsa i 5 l E85 mot 20 l bensin funksr det illa är det bara o fylla tanken sen med bensin..
Tänk på att etanolen ställer lite krav på bränsleledningar (gummi slangar) samt tätningsmaterial i förgasarna.
Troligen inga problem med den låga inblandningen,, men man kan aldrig vara säker.
Sedan hade jag nog kastat ut original brytarspetsarna och ersatt dessa med lite modernare grejer.
Föresten misstänker att du kollat att tädförställningvikterna nere i fördelaren att dom funkar som dom ska..
Hur såg kurvan ut när du kollade med Strob lampan?
Får du rätt förflyttning av kurvan (gradtalet) vid de olika varvtalen?
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#894638
P165B skrev:Har nu kört en del med min Volvo 160 -70 med dubbla Stromberg och påminns av de ruskiga knackningar som uppstod i denna motor vid belastning :shock: Detta fenomen med spikningarna hade jag redan då jag köpte bilen för många år sedan. Tog och satte i en E-motor och kopplade in mina förgasare och spikningarna försvann :D . När denna motor körts några år och började bli trött, så renoverade jag det gamla motorblocket med kolvar och vev. Men bytte kolvringar, vevlager, oljepump och kamaxel. Monterade en annan topp och blev åter varse om dessa otroligt irriterande spikningar igen!

Har bytt till nya förgasare och ny fördelare, ställt ner tändningen på 0 grader och kör på 98 oktan. Kan inte varva eller gasa över 80 km/tim för då kommer spikningarna som ett brev på posten.

Kan man ställa ner tändningen ännu mer?
Har testat med att dra ut choken i uppförsbackana för att se om mer bränsle kan stoppa spikningar utan framgång.
Har även testat att koppla bort vaccumet på fördelaren.

Förbannelsen måste sitta i själva motorblocket med kolvarna för det är det enda som kommer från ursrungsmotorn ?:-/ Går bra att segdra med husvagn i uppförsbackarna, men så fort jag växlar ner och gasar upp i varvtal då är spikningarna på plats igen. Kanske en (S) slägga i blocket och gräva ner den som fyllning är enda lösningen?
rätt märkligt att det går bra med husvagnen måste jag säga.
nu har du ju renoverat du lär ha högre kompressions tryck nu än innan.
det jag tänker på så här direkt är om fjädrarna i fördelaren
är för slappa så att vikterna slänger ut för fort när du varvar motorn lite och du får en för hög förtändning dvs att kolvarna är för långt ner när det
tänder men jag misstänker att du redan vet det där.
är fördelaren bytt mot en annan eller är den helt ny?.
är hela fördelaren helt ny kan vi troligen glömma det här med fjädrarna
var tyvär tvungen att ställa den frågan en del kallar nått nytt fast delen är bytt mot en annan beganad.
ingesjo ovan ser ut att vara inne på samma grej med tänd kurvan tändförställningsvikterna men hann före mig.
jag hade med testat med ett steg kallare stift som föreslagits ovan.

Med vänlig hälsning hasse.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#894641
Är toppen möjligen planad och i så fall hur mycket?

Mvh GK
av rid54
#894672
Misstänker att "gubbstrutt" kan vara inne på nåt. Minns själv att jag hade problem med spikande B30 och jag bytte till slut ut brytarspetsrna mot beröringsfri (optisk) tändstyrning och "böjde till" fjäderfästena till centrifugalregulatorn så att fjädrarna kom med i matchen igen. Den tunna ska vara lite spänd redan i nolläget, medan den tjockare ska börja "ta emot" efter nån millimeter (ena änden ska ha ett "långhål"). Kan vara värt mödan att undersöka centrifugalregulatorn, alltså. Det får heller inte finnas nåt radialglapp och övre axeldelen måste gå lätt att vrida.

En annan sak som komplicerade läget lite på denna motor var att den hade en dubbelverkande vakuumklocka på fördelaren och två slanganslutningar till insuget. Vid något tillfälle, på något sätt, hamnade slangarna fel och det blev lite underligt.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]