- lör 30 aug 2014, 16:37
Har nu kört en del med min Volvo 160 -70 med dubbla Stromberg och påminns av de ruskiga knackningar som uppstod i denna motor vid belastning :shock: Detta fenomen med spikningarna hade jag redan då jag köpte bilen för många år sedan. Tog och satte i en E-motor och kopplade in mina förgasare och spikningarna försvann :D . När denna motor körts några år och började bli trött, så renoverade jag det gamla motorblocket med kolvar och vev. Men bytte kolvringar, vevlager, oljepump och kamaxel. Monterade en annan topp och blev åter varse om dessa otroligt irriterande spikningar igen!
Har bytt till nya förgasare och ny fördelare, ställt ner tändningen på 0 grader och kör på 98 oktan. Kan inte varva eller gasa över 80 km/tim för då kommer spikningarna som ett brev på posten.
Kan man ställa ner tändningen ännu mer?
Har testat med att dra ut choken i uppförsbackana för att se om mer bränsle kan stoppa spikningar utan framgång.
Har även testat att koppla bort vaccumet på fördelaren.
Förbannelsen måste sitta i själva motorblocket med kolvarna för det är det enda som kommer från ursrungsmotorn ?:-/ Går bra att segdra med husvagn i uppförsbackarna, men så fort jag växlar ner och gasar upp i varvtal då är spikningarna på plats igen. Kanske en (S) slägga i blocket och gräva ner den som fyllning är enda lösningen?
Har bytt till nya förgasare och ny fördelare, ställt ner tändningen på 0 grader och kör på 98 oktan. Kan inte varva eller gasa över 80 km/tim för då kommer spikningarna som ett brev på posten.
Kan man ställa ner tändningen ännu mer?
Har testat med att dra ut choken i uppförsbackana för att se om mer bränsle kan stoppa spikningar utan framgång.
Har även testat att koppla bort vaccumet på fördelaren.
Förbannelsen måste sitta i själva motorblocket med kolvarna för det är det enda som kommer från ursrungsmotorn ?:-/ Går bra att segdra med husvagn i uppförsbackarna, men så fort jag växlar ner och gasar upp i varvtal då är spikningarna på plats igen. Kanske en (S) slägga i blocket och gräva ner den som fyllning är enda lösningen?