PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av joohans
En kompis har köpt en amazon som har ståt i en lada sedan 1985. föregående ägare hittade inte nyckeln till tanklocket som är låst (full tankad ) finns det nått nummer eller något så man kan få tag på en nyckel eller någon som har förslag på hur man får bort locket.
av ingesjo
Bensin tjyvarna under Oljekrisen på 70talet brukade slå in en lite grövre fyrkants skaftad skruvmejsel som passade i hålet för nyckeln, sedan med hjälp av en skiftnyckel runt fyrkants skaftet vrida upp bensinlocket.
Jag blev själv utsatt för det :evil:
Av detta blev det lite skador på tankröret som jag fick försiktigt knacka tillbaka med en Pen hammare..
Låsen på dessa tanklock var normalt inte något avanserat, har för mig att jag hade ett som vad som helst öppnade så länge det passade ner i nyckelhålet.
Fanns väl 2 olika typer , en modell där ytterdelen bara snurrade runt om inte locket var upplåst och en modell som låste hela locket,, alltså varken ytterdelen eller resten gick att vrida på i låst läge.
av ingesjo
Glömde ,, det var ett bra fynd hoppas jag ,, låter som en saga lite :-)
Så lycka till med Amazonen hoppas du renoverar till Original
Användarvisningsbild
av lennarte
Andis skrev:Undras om den 30 år gammla bensinen fungerar ?
Jag "bytte" bensin på min Opel Rekord-59 när den hade stått i drygt 15 år och den hällde jag i min dåvarande Volvo 144 -72. Det gick alldeles utmärkt. Detta var "gammaldags" äkta blyad bensin (rödfärgad), den höll sig "färsk" betydligt längre. Runt -85 var det mesta av blyet borta och ersatt med kalcium och det funkar garanterat inte idag. Försök inte att få igång den på den bensinen utan ta isär förgasare och bensinpump och gör rent, annars får du problem. Du bör nog skölja tank och ledningar också. Och häll inte den bensinen i en av dagens bilar, den duger nog inte ens till gräsklipparen. Synd på dom dyra dropparna bara. Lägg ner förgasare och bensinpump i E85 någon vecka, det löser upp skiten. Montera ett filter innan bensinpumpen också sedan ska den saken fungera.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av P210
Jag fick via Volvo och chassienr tag på rätt nycklar till handskfack/dörrar till min Duett, de skickades med rätt slipning via post! men jag förmodar att det låsbara tanklocket knappast är en volvopryl, eller fanns det låsbara tanklock till Amazon?
De här var rätt vanliga tillbehör men tror märket var Waso, köptes löst med två nycklar och förmodligen inte spårbart till bilen.
Bara ett par plåtflärpar på baksidan, så testa bryta loss det med en mejsel som sagt, skadorna på tankröret blir inte värre än att man kan böja tillbaka.
Bild
av Rådlös
Om du har en låssmed i närheten, låt honom försöka. Det är inte speciellt avancerade lås och det kan gå att få upp utan våld eller åverkan. Som om inte det vore nog, han kan också göra nya nycklar åt dig också om det är så att han får upp låset.

Med låssmed menar jag inte en klackbar eller motsvarande utan en riktig utbildad och helst certifierad låssmed.
av osla
startade en gammal sno-tric sc3 för 2 år sen som stått i 25-30 år. och 6 draget startade den och gick (använde dock startgas först, men 6 draget så gick den utan startgasen) och jag körde flera dagar med den soppan utan att vare sig fylla på ny eller blanda i ny olja

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]