PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jakkowakko
Tjabba!
Rätt grön på mekandet och vill inte göra något fel så ber er om hjälp,

Spärr"kilen" som sitter på bakaxeln och spänner fast trumman, skall den monteras med sluttning neråt mot axeln där den går uppåt längre in på axeln sedan?
Tog upp båda och dom låg olika då, den ena trumman lossade med bara fingerkraft, den andra med allt vrede, ilska och styrka jag kunde uppnå :)

Den har skivor fram 1-kretssystem om det är någon skillnad.

Undrar även om det är något speciellt minimi vrid som axelbulten skall dras fast med igen eller bara så långt man får den helt enkelt?
(Förstod på grannen att bubblorna hans skall dras med "så och så" mycket kraft...)

Hoppas jag gör mig förstådd, tack! :)
Användarvisningsbild
av lennarte
Har du fått av trummorna utan en ordentlig avdragare har dom inte varit ordentligt fastdragna, Man brukar få slå ganska ordentligt på centrumskruven på avdragaren för det ska lossna. Jag har (vad jag kommer ihåg) inte sett några speciella kilar utan det har varit "raka". Det är viktigt när du "drar fast" trummorna är att det är ordentligt rent på axeln och i konan i trumman och att dra fast ordentligt. Kommer inte ihåg momentet, men "runt" 30nm är min gissning. Det viktigaste är sedan att du inte lossar muttern för att få i saxpinnen utan hela tiden "drar framåt" tills den går att få i.
Är det en -64 med skivor fram är det antingen en Amazon Sport eller en tidig -65-a (alltså tillverkad och såld hösten -64)

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Jakkowakko
Okej! Misstänkte att den låg fel på den sidan. Har föstått att dom ska och brukar sitta rätt ordentligt fast.

Såhär ser kilarna ut (förutom att mina har lite rost :) )
Bild

Jo det är nog en sport, 122S med overdrive och "special" enligt motorkoden då.
Användarvisningsbild
av lennarte
Nu när jag ser den känner jag igen den. Har dock inte reflekterat över att den skulle vara sådan. Det jag kan tänka mig är om kilspåret i drivaxeln "planar ut" till inget i den grova delen (närmast lagret) så kilen ska ligga med den sneda ytan inåt nedåt. När jag tänker efter ordentligt är det nog så. Minnet kommer "smygande" när man "pratar" om det. Det är 25 år sedan jag sålde min PV och drygt 30 år sedan jag slutade som bilmek. Jobbade "på landet" i en liten verkstad (3 killar, en "tjej" på kontoret och en arg chef (ägare)) från -67 till en bit in på -70 talet och där var det mycket bromsrenoveringar och övervägande PV, Duett och Amazon

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Jakkowakko
Hehe, låter som spännande tider det där. :)

Jupp, den planar ut/upp inåt lagret så antog att det var för att den ska skjutsa utåt enklast möjligt vid tryck på.

Tack för hjälpen, kul att få hjälp så lätt fast man har "barnsliga" frågor, men nånstans måste man börja lära sig :)
Väntar på och få hem justerings"husen" nu bara så ska det smällas ihop och åkas lite innan sommarn tar slut!
av LarsBd
Om du studerar kilspåren i både axel och trumma syns anledningen till att kilen ser ut som den gör, just nu kommer jag inte ihåg hur det ser ut men det finns en anledning till fasen.
När du monterar kil och trumma är det viktigt att inte kilen hamnar för långt in. Efter det att trumman är monterad för hand ska kilen sticka ut någon mm utanför trumman. Kilen drar man sedan in på rätt plats med centrummuttern, gör man så är man helt säker på att kilen inte hamnar för långt in. Lägger sig kilen fel kan man förstöra bromstrumman vilket är onödigt.
Åtdragningsmomentet på drivaxelmuttern skall vara 23 kpm (vilket motsvarar ca 225 Nm och inget annat) och fortsatt vridning tills saxpinnen passar. Som Lennart skrev ska det vara rent och med det menas även fettfritt, kopparpasta och liknande är förbjudet på alla koniska förband även styr och spindelleder.
Användarvisningsbild
av lennarte
LarsBd skrev:Efter det att trumman är monterad för hand ska kilen sticka ut någon mm utanför trumman. Kilen drar man sedan in på rätt plats med centrummuttern, gör man så är man helt säker på att kilen inte hamnar för långt in. Lägger sig kilen fel kan man förstöra bromstrumman vilket är onödigt.
Som jag skrev ovan, när man "pratar" om det så kommer minnet tillbaka. Om kilen kommer för långt in eller är felvänd, då "bottnar" trumman på kilen och trumman lossnar efter ett tag. Vilket då kan förstöra kilspår och kona. Både på trumma och axel.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Jakkowakko
Okej,

Satt faktiskt och velade om man skulle ha kopparfett eller ej på kilen, men då håller jag det sterilt rent där helt enkelt. :)
Tack igen!

Kan väl passa på att fråga i denna tråd då det hör till lite, men har jag Spicer axlar eller ENV?
Eller vet någon måtten på axelmuttern, tror jag beställer hem nya såna nu i samma veva så.
Användarvisningsbild
av lennarte
Spicer (Dana) bakaxel har en plåtlucka skruvad bak på bakaxeln, ENV har ingen lucka utan du skruvar bort hela "innehållet" i bakaxeln framifrån (drivaxlarna måste bort först). Men jag undrar om det satt ENV på B18 modellerna. På -50-tals modellerna (både PV och Amazon) var den vanlig.
Jakkowakko skrev:Satt faktiskt och velade om man skulle ha kopparfett eller ej på kilen, men då håller jag det sterilt rent där helt enkelt.
Några droppar motorolja på helt rena ytor gör ingen skada.

Mvh
Lennart
av LarsBd
Förbandet mellan bromstrumman och axeln skall överföra hela den drivande effekten från drivaxeln till bromstrumman och där i kontaktytorna vill man ha största möjliga friktion, ska man smörja då?
ENV satt originalmonterad ända upp till 66 års modell.

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]