PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av 360
Har fått en 142:a från 1968 med B 18 motor som stått i en lada i 17 år. Karossen är helt ok, men motorn går inte att dra runt. Har hällt dieselolja i tändstiftshålen för mer än en vecka sedan, men kolven (kolvarna) verkar sitta helt fast. Måste man plocka av toppen och knacka (med exvis vedträ) eller finns det andra sätt? Har försökt att dra runt remskivan, men det funkar inte. Vågar man försöka att försiktigt (med slirande koppling) i låg fart bogsera??
av Rådlös
Jag var med om en båtmotor som hade blivit drabbad av vatten i motorn.
Jag gissar att det är lönlöst att försöka tvinga runt motorn. Om kolvarna skulle lossna så är cylinderloppen så förstörda att det inte är någon större idé att försöka få igång motorn. Sådana motorer finns ju dessutom i parti och minut. Så det är enklare att skaffa en ny motor.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
rekar o köpa en hel bil som inte stått länge så du kan provköra om du inte vill renovera då kan du även få en del annat gott att spara på.
slår du eller på annat sätt vresar runt den lär även kolvringar pajja med.
att få tag i en b20 idag som går riktigt fint är inte så lätt.

hasse
av rid54
Jag skulle, om inte för annat så för ren nyfikenhet, ta av toppen och kolla läget. Att knacka loss kolvarna kan mycket väl fungera, det beror på vad som hänt. Skador i cylinderväggen är ju en självklarhet, men beroende på hur det ser ut kan det ju vara värt att ta isär, hona och sätta ihop med nya ringar. För själva "knackandet" föreslår jag en halvtung hammare och en "trädorn", så att det inte blir metall mot metall. Knacka på alla kolvar, försök vrida motorn lite (en hylsa på remskivemuttern är en möjlighet). Upprepa tills nåt händer eller du tröttnar.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
ja vad fanken bara att testa det är ju redan som det är och hoppas att det går vägen.

Med vänlig hälsning hasse
Användarvisningsbild
av lennarte
360 skrev: Har hällt dieselolja i tändstiftshålen för mer än en vecka sedan, men kolven (kolvarna) verkar sitta helt fast
Börja med att "fixa" bromsar och sådant så länge. Det tar längre tid innan dieseloljan "verkar". Sitter det fortfarande fast efter några månader, får du försöka med något annat. Bromsarna är ju minst lika viktiga som motorn att "få igång". Har den stått inomhus hela tiden, kan det vara det som är orsaken (motorn) att den "ställdes undan". Det brukar inte vara problem att få igång motorer som stått inomhus, även om det gått många år.

Mvh
Lenart

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]