av volvo142traktor - mån 07 jul 2014, 23:17
- mån 07 jul 2014, 23:17
#878313
Hej igen dax att bråka lite igen tycker jag!
angående pump och för varm motor så löste det sig, jag tog med en ny pump, komplett med nya gummitätningar och packning drog dit allt och följde verkstadshandböckerna för att få ur all luft ur systemet och när luften var ur så gick jag och kollade på mätaren. den går fortfarande ända upp i topp (dock stor skillnad då vid högre varvtal så tar han ner temperaturen bra vilket den inte gjorde innan.) så en ny bytt pump är alltid en ny bytt pump å grinar inte över det. stoppa ner en termometer i kylaren när mätarn stog i topp och läste av 81 grader, och jag kör med 82 gradig termostat. alltså är det ett mätfel av nå slag. så det var ju skönt.
angående mitt problem jag försökt att lösa sen jag köpte den med ojämn och dålig gång så är det lika samma fortfarande: vid snabba uppvarvningar och när man belastar motorn hårt som lite så går den som en dröm men tomgången och speciellt motorbroms är jätte tråkigt. :( jag har bytt hela tändsystemet och till och med gått ner från de rekommenderade ngk-s bp6hs till bp5hs och har nu PERFEKT färg och inga beläggningar på de två första men de två bakre har en tunn sotig hinna. har även bytt, förgasare med hela insug/grenrör hela skiten och ny fräsch packning däremellan. här nyligen så byttes mebran, luftfilter och ny olja fylldes på men samma fortfarande.
jag fick nu nog och bekämpade mina rädslor och plockade bort ventilkåpan för att göra en ventilinställning för första gången (pappa gjorde en inställning för två år sen ca.) på cylinder nr 4 var avgasventilens spel okej medans insug var strax över 0,5, 3 ans cylinder var insug bra men avgas över 0,5, 1 ans cylinder hade bra insugsspel men även där 0,5 på avgas. när jag skulle justera 2 ans ventiler och lossa på låsmuttern så ramlade skruven och muttern av bryggan jämns med kanten innan jag ens hade börjat dra. på den avgasventilen hade jag över 0,6 mm ventilspel och insug var bra...
tog med mig en ny justerskruv idag från jobbet och ska byta imorgon och ställa om ventilerna igen, dra dit kåpan med ny packning så det blir tätt och hålla tummarna att de är det här som är felet!...

angående pump och för varm motor så löste det sig, jag tog med en ny pump, komplett med nya gummitätningar och packning drog dit allt och följde verkstadshandböckerna för att få ur all luft ur systemet och när luften var ur så gick jag och kollade på mätaren. den går fortfarande ända upp i topp (dock stor skillnad då vid högre varvtal så tar han ner temperaturen bra vilket den inte gjorde innan.) så en ny bytt pump är alltid en ny bytt pump å grinar inte över det. stoppa ner en termometer i kylaren när mätarn stog i topp och läste av 81 grader, och jag kör med 82 gradig termostat. alltså är det ett mätfel av nå slag. så det var ju skönt.
angående mitt problem jag försökt att lösa sen jag köpte den med ojämn och dålig gång så är det lika samma fortfarande: vid snabba uppvarvningar och när man belastar motorn hårt som lite så går den som en dröm men tomgången och speciellt motorbroms är jätte tråkigt. :( jag har bytt hela tändsystemet och till och med gått ner från de rekommenderade ngk-s bp6hs till bp5hs och har nu PERFEKT färg och inga beläggningar på de två första men de två bakre har en tunn sotig hinna. har även bytt, förgasare med hela insug/grenrör hela skiten och ny fräsch packning däremellan. här nyligen så byttes mebran, luftfilter och ny olja fylldes på men samma fortfarande.
jag fick nu nog och bekämpade mina rädslor och plockade bort ventilkåpan för att göra en ventilinställning för första gången (pappa gjorde en inställning för två år sen ca.) på cylinder nr 4 var avgasventilens spel okej medans insug var strax över 0,5, 3 ans cylinder var insug bra men avgas över 0,5, 1 ans cylinder hade bra insugsspel men även där 0,5 på avgas. när jag skulle justera 2 ans ventiler och lossa på låsmuttern så ramlade skruven och muttern av bryggan jämns med kanten innan jag ens hade börjat dra. på den avgasventilen hade jag över 0,6 mm ventilspel och insug var bra...
tog med mig en ny justerskruv idag från jobbet och ska byta imorgon och ställa om ventilerna igen, dra dit kåpan med ny packning så det blir tätt och hålla tummarna att de är det här som är felet!...