PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Hej igen dax att bråka lite igen tycker jag! :wink:
angående pump och för varm motor så löste det sig, jag tog med en ny pump, komplett med nya gummitätningar och packning drog dit allt och följde verkstadshandböckerna för att få ur all luft ur systemet och när luften var ur så gick jag och kollade på mätaren. den går fortfarande ända upp i topp (dock stor skillnad då vid högre varvtal så tar han ner temperaturen bra vilket den inte gjorde innan.) så en ny bytt pump är alltid en ny bytt pump å grinar inte över det. stoppa ner en termometer i kylaren när mätarn stog i topp och läste av 81 grader, och jag kör med 82 gradig termostat. alltså är det ett mätfel av nå slag. så det var ju skönt.

angående mitt problem jag försökt att lösa sen jag köpte den med ojämn och dålig gång så är det lika samma fortfarande: vid snabba uppvarvningar och när man belastar motorn hårt som lite så går den som en dröm men tomgången och speciellt motorbroms är jätte tråkigt. :( jag har bytt hela tändsystemet och till och med gått ner från de rekommenderade ngk-s bp6hs till bp5hs och har nu PERFEKT färg och inga beläggningar på de två första men de två bakre har en tunn sotig hinna. har även bytt, förgasare med hela insug/grenrör hela skiten och ny fräsch packning däremellan. här nyligen så byttes mebran, luftfilter och ny olja fylldes på men samma fortfarande.

jag fick nu nog och bekämpade mina rädslor och plockade bort ventilkåpan för att göra en ventilinställning för första gången (pappa gjorde en inställning för två år sen ca.) på cylinder nr 4 var avgasventilens spel okej medans insug var strax över 0,5, 3 ans cylinder var insug bra men avgas över 0,5, 1 ans cylinder hade bra insugsspel men även där 0,5 på avgas. när jag skulle justera 2 ans ventiler och lossa på låsmuttern så ramlade skruven och muttern av bryggan jämns med kanten innan jag ens hade börjat dra. på den avgasventilen hade jag över 0,6 mm ventilspel och insug var bra...

tog med mig en ny justerskruv idag från jobbet och ska byta imorgon och ställa om ventilerna igen, dra dit kåpan med ny packning så det blir tätt och hålla tummarna att de är det här som är felet!...
Tror inte det lilla justerfelet kan påverka mycket. Rätt spel är såklart bättre, men gången påverkas nog inte. Vad är problematiken med tomgång + motorbroms? Nåt som kan spela in just när motorn inte belastas är om flottörventilen läcker lite. Då blir det fel bränslenivå i flottörhuset och mycket fet blandning vid tomgång, eftersom motorn inte tar nämnvärt med bränsle. När det är lite mer bränsleförbrukning (motorn får jobba lite) brukar det inte märkas om det inte är ett jätteproblem med ventilen. En annan sak som påverkar tomgång/motorbroms är tjuvluft, så vakuumanslutningarna kanske behöver en koll (rätt nippel för vevhusventilationen; ev läckage i bromsservot...).
nej sagt blev det inte jätte stor skillnad men han blev att gå mycket "snällare" så det var ju bra. Ytterligare en upptäckt idag var att den undre slangen som ellan motor och in till värmepaketet läcker. kan det skilja så mycket så att jag kan ha 81 grader i kylaren å över 90 grader vid givaren på grund av läckaget??
Min arbetskamrat säger att han tycker det låter som han högtänder så ännu en gång försökte jag ställa tändningen. Nu har jag ställt den så optimalt jag kan (senare går inte för tillfället) men ändå så går han "skit"

probleme är att den går ojämnt och det låter som han går på 3 cylindrar på tomgång och motorbroms. Det finns liksom ingen "motor rytm" jag har försökt förklara det här i många trådar men jag kan inte förklara bättre mellan den jämna gången så "dör" motorn snabbt och man ser på motorn hur den "kränger till" eller hoppar till och hör och känner hur avgassystemet skjuter kraftiga (puffar) inte avgassmällar utan ett starkt "vinddrag" och hör bö,böböbö,bö ljud.

Förgasarfel skulle jag nog nästan rata direkt då jag har bytt förgasare och har precis samma symptom som med den gamla och den motorn gick bra med den förgasaren. Jag har sprayat runt med startgas men inte ett ända kort rus fick jag...

Luft får han i alla fall den saken är säker! När jag varvar ur lite så hör man världens ljud, de låter som man kör med öppet luftfilter jag tycker det låter som att han dränker sig nästan ordentligt sug när spjället öppnar sig...
Det kan säkert vara sådan skillnad på temperaturen. Tänk dig att tempgivaren sitter i topplocket (längst bak på höger sida) När vattnet passerar termostaten går det genom en slang och in i kylaren. Det sitter ju i "fria luften" som blåser förbi och det finns ännu mera vatten i närheten som är ännu kallare. Så det vattnet som cirkulerar inne i topplocket där värmen alstras kan mycket väl vara markant varmare.
Har jag visat dig den här tidigare? http://www.clasohlson.com/se/IR-termometer/Pr362286000
Med den kan du kontrollmäta på en lämplig plats på topplocket. Och tycker man sig ha något problem med instrumentet i panelen kan man göra kontrollmätningar med denna termometern. Man ser den aktuella och riktiga temperaturen och jämför med vad nålen visar.
Du använder väl stroboskoplampa när du ställer tändningen? Det är näst intill omöjligt att ställa riktigt bara på gehör.
okej, ja slangen måste ju bytas hursom så när det är gjort får vi väll hoppas på att den visar rätt och mindre på mätaren! nej inte just den men du föreslog en ir termometer å de skulle sannerligen vara en smart grej att ha hemma!

Nej jag har ju inte gjort det. :/ jag har letat och frågat men nu va de svårt att hitta nån. :( jag har ställt som sagt så gott jag kan men är ju medveten om att speciell inte jag kan ställa "perfekt på öra" eftersom jag inte hållt på så länge. De är klart att eftersom att de två bakre stiften är sotiga så kommer han aldrig gå helt rent men han misständer ju aldrig vid belastning eller snabba gaspådrag jag fattar verkligen ingenting! Jag har ju bytt allt?! Vad mer kan va fel de år ju en simpel b20!:(
Just tomgång är svårt att få helt perfekt tycker jag mig minnas från Amazon/140 förgasarmotorer. Någon liten obalans brukar nästan alltid kunna kännas. Dock inte så att det känns som den misständer. Om du har gjort:
ett kompressionsprov
bytt tändkablar, fördelarlock och tändstift
bytt förgasare
och den fortfarande inte går rent, så skulle jag därefter titta på grenrörspackningen och tätningsytorna, så att det inte finns risk för tjuvluft eller överströmning från avgas- till insugssidan. Även andra saker som kan ge tjuvluft (nipplar, slangar) kan kollas. Prova att flytta om tändstiften, så ser du om sotningen följer stiften eller cylindrarna (defekta tändstift är inte vanligt men möjligt).
okej då vet jag det i alla fall! vi har haft 2 pv 544 gått i byn (har inte sett dom på länge nu) och båda två led av PRECIS samma sjukdom som min det lät precis lika dant när dom kom ner från en brantare backe och släppte av och lät motorn bromsa och ta ner varvtalet! har ju dock 2,5 tum nästintill hela vägen och det är så sjukt dåligt svetsat så att ja inte vill tro det själv, inge rost men det läcker i varje skarv samt att hela insidan av röret (så långt jag kan se) har en TJOCK hinna sot så jag undrar hur bra det kan "andas" utåt för motorn... å andra sidan kanske det är bra att kompensera det överdimensionerade röret med sot så motorn får lite motstånd. ;)

kompressionsprov fortfarande inte gjort... (ska jag vara ärlig så blir det nog inte av körkortet är nära och trots att 142 är mig kär så står snart en annan på gårn fast en bil så pappa tycker det är dags att göra sig av med traktorn när sommaren är slut...)
men ja från hela fördelaren i sig till tändstift (gick ner på ngks 5-or istället utan resultat då på de 2 bakre...)

grenrörspackningen inhandlades på motoroldies och ytan mellan block och grenrör/insug gjordes rent först grovt med trasa, sen ett rakblad för att få bort gamla packningsrester och sen med t-röd förgasaren är inte nå pillad med alls utan lät den sitta för att göra chanserna till att få läckage efter bytet så små som möjligt. får prova igen imorgon och spraya lite men som sagt efter testet idag så hörde jag inte ens ett litet rus trots att jag spraya...

tipset med tändstiften var skitbra det ska jag testa imorgon! :D
Ta loss slangen till bromsservon från insuget och håll för hålet i nippeln och se om det blir nån skillnad, gör även så med nippeln på insuget som har en slang till oljepåfyllningslocket.
jag kollade stiften och nu var alla svarta istället! Testade både slangen mellan insug och bromsservo och slang mellan insug och oljepåfyllningslock. Nu tycker jag bara att han går sämre och sämre jag fattar ingenting, jag vet inte vad jag ska göra... Ska nog ställa tillbaks tändningen och köra "högtänt" för att visserligen fick jag faktiskt bättre tomgång med den här inställning men får "tomgångssymptomen" på registret mellan 1500-2200 ca rpm vilket inte är roligt...

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]