- lör 28 jun 2014, 02:59
#875765
Halloj,
Amazon, sedan, B18A, MY65 8)
Cylindertingesten inuti vänster bak trumbroms är nyligen bytt men har lite luftningsproblem nu. Började med att lufta v.b. men pedalen blev inte stum förrän även h.b. luftats. Finers, tyckte jag tills jag körde hem den och märkte att pedalen var svampig och inte tog förrän mycket längre ner än den gjort tidigare. Luftade därför båda frambromsarna idag, först vänster och sedan höger. Bromsarna kändes lite allmänt bättre efter detta men fortfarande svampigt.. Jag har hört att man behöver lufta i en viss ordning, kan det vara därför? Och vilken ordning isf? Eller gör jag rentav fel när jag luftar? Med påfyllnadslocket borta öppnade jag en nippel åt gången och lät någon trycka försiktigt på bromsen tills en svagare ström bromsvätska kom ur nippeln, varpå jag stängde den. Bilen har f.ö ingen servo och endast en bromskrets.
Undrar även hur jag ska resonera kring byte av olika vätskor. Kopplings- och bromsvätskan är bytta iom andra byten men motor-/kopplings- och bakaxelolja samt kylarvätska vet jag inte. Det har nog gått några år sedan någon olja alls byttes (osäker om växellådans och bakaxelns olja någonsin är bytta) men samtidigt har bilen bara gått kring 21000 mil. Endast sommarkörd sedan hur länge sen som helst tillbaka, cirka 20-50 mil per sommar, mest 50- och 70-vägar och egentligen aldrig hastigheter över 70-80 km/h.
Något annat man kanske bör byta eller se över? Tycker den går fint, startar lätt osv men det säger väl inte så mycket. Det är inte min bil f.ö men jag använder den så jag försöker se till att iallafall lite underhåll blir gjort...
Edit: Luftfilter funderar jag även över. Förgasaren är dock bytt till en Weber, 36/36 tror jag. Var får man tag på ett luftfilter till en sådan? Hittar bara hela luftburkar till salu, vill förstås behålla den befintliga fräsiga saken :) Ser ut såhär:

Amazon, sedan, B18A, MY65 8)
Cylindertingesten inuti vänster bak trumbroms är nyligen bytt men har lite luftningsproblem nu. Började med att lufta v.b. men pedalen blev inte stum förrän även h.b. luftats. Finers, tyckte jag tills jag körde hem den och märkte att pedalen var svampig och inte tog förrän mycket längre ner än den gjort tidigare. Luftade därför båda frambromsarna idag, först vänster och sedan höger. Bromsarna kändes lite allmänt bättre efter detta men fortfarande svampigt.. Jag har hört att man behöver lufta i en viss ordning, kan det vara därför? Och vilken ordning isf? Eller gör jag rentav fel när jag luftar? Med påfyllnadslocket borta öppnade jag en nippel åt gången och lät någon trycka försiktigt på bromsen tills en svagare ström bromsvätska kom ur nippeln, varpå jag stängde den. Bilen har f.ö ingen servo och endast en bromskrets.
Undrar även hur jag ska resonera kring byte av olika vätskor. Kopplings- och bromsvätskan är bytta iom andra byten men motor-/kopplings- och bakaxelolja samt kylarvätska vet jag inte. Det har nog gått några år sedan någon olja alls byttes (osäker om växellådans och bakaxelns olja någonsin är bytta) men samtidigt har bilen bara gått kring 21000 mil. Endast sommarkörd sedan hur länge sen som helst tillbaka, cirka 20-50 mil per sommar, mest 50- och 70-vägar och egentligen aldrig hastigheter över 70-80 km/h.
Något annat man kanske bör byta eller se över? Tycker den går fint, startar lätt osv men det säger väl inte så mycket. Det är inte min bil f.ö men jag använder den så jag försöker se till att iallafall lite underhåll blir gjort...
Edit: Luftfilter funderar jag även över. Förgasaren är dock bytt till en Weber, 36/36 tror jag. Var får man tag på ett luftfilter till en sådan? Hittar bara hela luftburkar till salu, vill förstås behålla den befintliga fräsiga saken :) Ser ut såhär:
Senast redigerad av 1 Schmoyoho, redigerad totalt 0 gånger.