PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#875765
Halloj,

Amazon, sedan, B18A, MY65 8)

Cylindertingesten inuti vänster bak trumbroms är nyligen bytt men har lite luftningsproblem nu. Började med att lufta v.b. men pedalen blev inte stum förrän även h.b. luftats. Finers, tyckte jag tills jag körde hem den och märkte att pedalen var svampig och inte tog förrän mycket längre ner än den gjort tidigare. Luftade därför båda frambromsarna idag, först vänster och sedan höger. Bromsarna kändes lite allmänt bättre efter detta men fortfarande svampigt.. Jag har hört att man behöver lufta i en viss ordning, kan det vara därför? Och vilken ordning isf? Eller gör jag rentav fel när jag luftar? Med påfyllnadslocket borta öppnade jag en nippel åt gången och lät någon trycka försiktigt på bromsen tills en svagare ström bromsvätska kom ur nippeln, varpå jag stängde den. Bilen har f.ö ingen servo och endast en bromskrets.

Undrar även hur jag ska resonera kring byte av olika vätskor. Kopplings- och bromsvätskan är bytta iom andra byten men motor-/kopplings- och bakaxelolja samt kylarvätska vet jag inte. Det har nog gått några år sedan någon olja alls byttes (osäker om växellådans och bakaxelns olja någonsin är bytta) men samtidigt har bilen bara gått kring 21000 mil. Endast sommarkörd sedan hur länge sen som helst tillbaka, cirka 20-50 mil per sommar, mest 50- och 70-vägar och egentligen aldrig hastigheter över 70-80 km/h.

Något annat man kanske bör byta eller se över? Tycker den går fint, startar lätt osv men det säger väl inte så mycket. Det är inte min bil f.ö men jag använder den så jag försöker se till att iallafall lite underhåll blir gjort...


Edit: Luftfilter funderar jag även över. Förgasaren är dock bytt till en Weber, 36/36 tror jag. Var får man tag på ett luftfilter till en sådan? Hittar bara hela luftburkar till salu, vill förstås behålla den befintliga fräsiga saken :) Ser ut såhär:
Bild
Senast redigerad av 1 Schmoyoho, redigerad totalt 0 gånger.
#875773
Din situation är lik en båtägares. Det förekommer att sommaren regnar bort så att det inte blir så mycket båtfärder som man kanske hade planerat. Men vid höstupptagningen är det ändå rutin att byta olja i motorn. När man har kört lite så bildas det bl.a frätande syror i motorn av bränslet och förbränningen, som oljan skall "tvätta bort". Dom syrorna skall sedan hållas flytande i oljan och följa med ut när man byter. Därför är det tänkt att man byter olja och filter varje år. Lämpligast inför vintern. Oavsett vad timmätaren säger.
Så är det inom båtvärlden och det är ju ingen skillnad mot bilvärlden i det fallet. Och just i fallet med en båt så står den ju uppställd på land ett ½-år. Då är det viktigt att oljan är ren och fräsch.

Kylvätska skall bytas vart annat år. Detta säger både biltillverkare och glykolfabrikörer. (Kolla i instruktionsboken) Det är inte glykolen i sig själv som förbrukas utan korrosionsskyddet (rostskyddet). Det (en typ av silikat) verkar bara i två år, sedan är det förbrukat. Det är i och för sig inte många bilägare som känner till, eller bryr sig om detta, men sådan är verkligheten.
När det gäller växellåda och bakaxel säger instruktionsboken: Växellådan, oljebyte var 4000 mil. Och bakaxeln, också var 4000 mil. Detta är uppgifter som är jämnåriga med bilen. Det är mycket möjligt att dagens oljor är mer långlivade än dom var för 50 år sedan? Eftersom dom här transmissionsoljorna inte deltar i någon förbränning så gäller inte regeln om byte varje år inför vintern. Det är bara för motoroljan.

Övriga problem överlåter vi till dom som kan sådant bättre än jag.
En liten spekulation bara: Luftfilter till förgasaren borde väl den som har sålt förgasaren kunna stå för? Annars är det väl inte någon lyckad affär?
#875901
Tack för ett väldigt utförligt svar, Rådlös :) Förgasaren har suttit på bilen längre än jag funnits till, jag tvivlar bara på att luftfiltret bytts det senaste decenniet då det dammade och kändes som stålull. Vill inte heller byta själva "luftburken", gallerdelen där filtret sitter om man kan kalla den luftburk, utan bara byta själva filtret. Oljor och vätskor är det väl dags att byta överallt på bilen helt enkelt.

Angående bromsarna har jag läst på om nu, vilket jag inte tänkte på när jag skapade tråden i natt, och efter vad jag läst om andras bromsar samt provkört tror jag inte jag har luft kvar. Pedalen går jämnt ner längre än vanligt men tar ganska stumt när den väl tar. Kan dessutom trycka två gånger när jag kör så tar den högt upp och väldigt stumt => förmodligen ganska tomt på luft. Vad jag förstår betyder detta att bromsarna kan vara dåligt justerade. Fram är det skivbromsar som vid luftningen igår såg väldigt fina ut så antar problemet ligger bak och uppstod iom cylinderbytet. Vänster bak skruvade jag in justerskruven tills backen började släpa och lossade så att den preciiis inte tog när jag snurrade hjulet. Vad kan då orsaka att pedalen tar så långt ner?
#877263
Uppdatering: "Service" fixat, men bromsarna verkar inte vilja spela boll. Luftades en gång till idag, dessutom med slang, och en hel del luft kom ut ur höger bak. Under luftningen blev pedalen successivt stummare och stummare högre upp. Vid vänster fram gick den knappt att trycka ner alls. När bilen sen skulle köras iväg kändes pedalen exakt som tidigare: tar långt ner men när den väl tar tar den bra och känns rätt så stum.

Vad kan felet vara? Har läst att huvudbromscylindern kan ge upp när man börjar lufta (bromsarna gav stumt mothåll direkt tidigare, innan det börjades meka med bromsarna). Kan det vara den som gav upp? Och isf, går den att felsöka/testa på något enkelt sätt?

Edit: Luftade med slang och med locket på cylindern borta. Så mycket pedaltryck som möjligt utan att det börjadede spruta bromsolja samtidigt som nippeln öppnades och pedaltryck hela tiden när nippeln stängdes, försökte vi iallafall med. SVårt när pedalen blev för stum.
#877302
Ha "skummat igenom" vad som är skrivit i tråden. Det är alltså att pedalen tar högt och bra när du "luftar" och sedan sämre. Du har en -65-a, då är det skivbroms fram och justerbara trumbromsar bak. Har du justerat dom??

Mvh
Lennart
#877314
lennarte skrev:Ha "skummat igenom" vad som är skrivit i tråden. Det är alltså att pedalen tar högt och bra när du "luftar" och sedan sämre. Du har en -65-a, då är det skivbroms fram och justerbara trumbromsar bak. Har du justerat dom??

Mvh
Lennart
Skivor fram, trummor bak. Enkretssystem, ingen servo. Jag har blivit dålig på att skriva koncist så jag punktar upp det:
- Pedalen tar långt ner, men ger ett iaf hyfsat stumt mothåll
- Bromsarna fungerar bra (men då är VäB fungerande igen, dvs inte otippat)
- Kan i farten bromsa, släppa och bromsa igen för att pumpa upp tryck - pedalen tar direkt.
- Luftat två varv. Sista varvet med slang, mycket luft ur HöB men ingen märkbar skillnad på pedalen.
- Pedalen blev successivt stummare under luftningen och tog normalt tills bilen kördes igen.
- Bromsbackarna är injusterade, skivor och klossar fram ser bra ut.
- Handbromsen tar bra (men behöver justeras, väntar dock med det tills färdbromsen fungerar)

Mina teorier utifrån googlande: a) Huvudbromscylindern är slut efter att pedalen varit i botten vid luftning. Går detta isf att testa? Rimligt?
b) Läste bromsoken har tre nipplar. Vet inte om det gäller bromssystemet i fråga, har endast luftat inre nippel fram (hissade bilen på lyft, utan att demontera hjul)
c) Luft kvar i systemet, ett varv till kanske behövs - känns osannolikt eftersom dagens luftning inte, trots mycket luft inte gav någon kännbar effekt på pedalen. Möjligtvis något stummare mothåll när den väl tar.

Tack på förhand, alla som orkar svara :) Besiktning den 11:e juli efter att ha bokats om från den 24/6 pga bromsproblemen. Kanske bjuder på en garaget-tråd sen när (!) den går igenom om någon amazon-entusiast skulle tycka det var kul (kan ju vara kul att dokumentera lite framsteg om inte annat).
#877323
En huvudcylinder som är fördärvad vid luftning brukar sjunka långsamt vid bromsning, beroende på skadans storlek kan det vara olika beroende på pedaltryck t.ex. sjunker långsamt vid lågt pedaltryck men är stum vid högt pedaltryck alternativt sjunker snabbteller långsamt oavsett pedaltryck.
För att kontrollera om justeringen bak är problemet så kan du dra åt handbromsen och trampa på bromsen ett par gånger, efter det så ska pedalen ta högt upp och vara stum även om du väntar länge mellan pedaltrycken. Så fort du släpper handbromsen kommer pedalen att ta längre ner igen.

Dina ok har troligen bara en luftnippel däremot har de senare (69-70) tvåkretsoken 3 luftnipplar/ok.

Justera handbromsen på vajrarna men det får inte göras innan färdbromsen är justerad, slaka vajrarna ordentligt och justera sedan färdbromsen med 4-kantnippeln på nedre delen av bromsskölden. Tyvärr är det inte ovanligt att justeringen ärgar fast så förbered flera dagar med någon form av inträngande rostlösning/smörjmedel. 4-kanten är 1/4" så använd en hylsa från en 1/4 hylsnyckelsats som vänds åt "fel" håll och sätt sedan i en insexnyckel i hylsan så har du ett ordentligt verktyg att dra med. Om handbromsen justeras på rätt sätt behöver man inte röra vajerjusteringen förrän vid nästa bromsbacksbyte.
#877761
Nu har jag justerat även höger bak. Pedalen beter sig som du beskriver, LarsBd. Med handbromsen i blir pedalen stum andra gången jag trampar ner den. Utan handbroms får jag samma "tomrum"/spel i pedalen innan den blir stum, ingen effekt av att pumpa (däremot under färd blir den stum om jag pumpar).

Handbromsen väntar jag med att röra tills färdbromsen fungerar som den ska igen.

Edit: Mer luftning lär väl få utföras, jag antar pedalen skulle kunna få bli lite stummare utan att det skulle göra något. Jag har bara svårt att få ihop ekvationen: pedalverkan antyder justeringsproblem men justeringen fungerade innan ingrepp gjordes och är dessutom bättre nu än innan. Luftning kan och ska göras men förklarar inte varför tomrummet/spelet med pedalen är "jämnt" - luft i systemet borde väl ge ett "glapp" som är successivt tyngre allt eftersom luften komprimeras...?
#878298
Du förlorar ingen bromsvätska? Kontrolldra bromsrörsnipplarna. Om du håller ner brompedalen länge tenderar den inte att sjunka långsamt?
Det finns inte så mycket som kan "krångla" på ett enkelkrets bromssystem utan servo.
#878523
Cylindern var lite överfull från påfyllningen vid senaste luftningen så jag har igår tömt lite överflödig bromsolja samt justerat in bromsbackarna lite ordentligare, mest för att testa. De ligger nu an lite lätt (hjulet snurrar inte helt ohindrat men fortfarande lätt och fint). Märkte också att HöB kärvar lite. Justerade in justeringen lite för långt och när jag backade släppte backarna inte förrän jag tryckte ner pedalen. Hördes ett litet klickljud då.

Bromspedalen känns mycket bättre nu men fortfarande ett litet spel på kanske en 3-4 cm innan något händer. Jag vet inte hur jag ska tolka det. Justeringen vill jag inte dra åt mer, snarare hellre släppa pyttelite. Och nä, pedalen sjunker inte. Alla nipplar på oken och trummorna är stängda.

Stämmer.

V60 sliter däck bak

Vilken bussning är det du menar? Och vart fin[…]

Husbilar igen, eller ja förare och sjä[…]