PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 144
Hej, jag passar på att hälsa mig själv välkommen till forumet med min första tråd. :)

Det är såhär att jag tänkte byta ut enkla Strombergaren på min B20A mot dubbla SU från en B20B men jag saknar gaslänkaget till dessa, har inte hittat någon butik som säljer ett komplett länkage så jag tänkte att man borde kunna bygga ett eget av kulleder (dessa) och gängad stång från Biltema.

Här ser ni vad som saknas: http://imgi.se/image.php?di=3509

Det skulle underlätta om jag fick en bild och måtten på delarna av någon som har dessa förgasare, t ex. längden på nr. 8 samt de justerbara stängerna kulled till kulled:

Bild

Tack på förhand.

/Andreas
Användarvisningsbild
av lennarte
Välkommen behöver jag ju inte säga då.... :roll:
På skroten finns det knappast kvar något heller. Försök på Blocket eller sådana ställen. Kolla annars här http://www.misab.se. Finns det att köpa så finns det här. Det finns trimfirmor som fortfarande sysslar med B18/B20 motorer, men oftast är det Weber eller Solex man använder. http://www.tgmotor.com är en annan
Så här hade jag det på min Volvo PV, men det var länge sedan.
http://www.tgmotor.com/images/IMG_2421.jpg
Om du ser länkaget bakom slangen så är det en lite annan "konstruktion". Den är nog lättare att få tag på. Den satt på många bilar (andra än Volvo) med dubbla fördarare (typ BMW, Alfa Romero) Jag "plockade" mina Weber DCOE från en Alfa Romero GTV 2000 -74. Passare "klockrent" med bestyckningen och till min kamaxel och topplock. Alfa fortsatte med dubbla förgasare i flera år efter när andra gick över till insprutning

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av 144
Ja skroten är det kört med, de har bara bilar från 2000-talet numera. Jag bor i Örebro så jag har ju nära till Motoroldies men han har inte alla delarna jag behöver, kanske i begagnat-tältet i så fall.

Hade jag bara måtten och vinklarna är det ju inget avancerat att tillverka själv, eller om någon som läser detta har ett komplett länkage liggandes som jag kan köpa.

Mvh
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag hade allt det du behöver hos en kompis som har bilverkstad. Hade ett pallställ med 18 pallar i hans källare med grejer till Volvo PV, Amazon, 140 och en del grejer till min Opel Rekord -59-a. I princip allt försvann när han hyrde in en mycket tvivelaktig firma för att flytta grejerna när ha flyttade till nya lokalen. Hur mycket grejer han själv blev av med talar han inte om. Bland mina grejer fanns bl.a 3 st kompletta uppsättningar med dubbla SU förgasare med läckage, filter och allt. Från en -59-a (B16), en -66 (B18) och en från en-72-a 145-a (B20 motor) + skärmar, fronter, kofångare, inredningsdetaljer, motordetaljer, chassiedelar, växellåda, till ovan nämnda bilar + ekonomiplåt till nästan en hel 145-a. Undra vad man kunde fått ut om det hade varit försäkrat?

Mvh
Lennart
av Amarace
Om du har förgasarna är det ju bara o sätra dit dom, skaffa ett till originalstag, kapa kuldelen från det och svetsa fast motsatt den som sitter på originalstaget, staget från det ner till förgasare använder du ju också två original, sen sätter du dit staget på insuget, det andra mot torpedväggen, markera på båda var du måste kapa för att sedan svetsa ihop dom till ett av rätt längd, när du kapat sätter du dit delarna igen, ritsa rätt läge, svetsa ihop o kör!
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
144 skrev:Ja skroten är det kört med, de har bara bilar från 2000-talet numera. Jag bor i Örebro så jag har ju nära till Motoroldies men han har inte alla delarna jag behöver, kanske i begagnat-tältet i så fall.

Hade jag bara måtten och vinklarna är det ju inget avancerat att tillverka själv, eller om någon som läser detta har ett komplett länkage liggandes som jag kan köpa.

Mvh
pma mig 144a tycker mig känna igen bilen tror vi bor i samma område.
annars funkar det att göra som amarace säger.
det kan vara möjligt att jag kan skaka fram ett färdigt.

Med vänlig hälsning hasse
Användarvisningsbild
av 144
lennarte skrev:Jag hade allt det du behöver hos en kompis som har bilverkstad.
Jösses vad surt att bli av med allt detta, var det länge sedan det hände?
Amarace skrev:Om du har förgasarna är det ju bara o sätra dit dom, skaffa ett till originalstag, kapa kuldelen från det och svetsa fast motsatt den som sitter på originalstaget, staget från det ner till förgasare använder du ju också två original, sen sätter du dit staget på insuget, det andra mot torpedväggen, markera på båda var du måste kapa för att sedan svetsa ihop dom till ett av rätt längd, när du kapat sätter du dit delarna igen, ritsa rätt läge, svetsa ihop o kör!
Menar du att staget till en enkel Stromberg passar rakt av på den bakre SU:n så det bara är att förlänga det?
gubbstrutt skrev: pma mig 144a tycker mig känna igen bilen tror vi bor i samma område.
annars funkar det att göra som amarace säger.
det kan vara möjligt att jag kan skaka fram ett färdigt.

Med vänlig hälsning hasse
Det vore toppen om du hade ett som passar rakt av, jag vet inte om det är samma som till Amazon för jag har ju ingen vajer utan ett stag mellan pedalen och länkaget om jag minns rätt.
Användarvisningsbild
av P210
Användarvisningsbild
av 144
Amarace skrev:Ja du gör som jag beskrev så får du det att funka. Har jag gjort många gånger.
Ok vad bra, jag får ha det som nödlösning för jag tänkte inte göra åverkan på originalgrejerna ifall de ska monteras tillbaka av någon anledning.
P210 skrev:Egentligen behöver du inte åka längre än till Biltema! men de vekar bara ha högergängade..
Ja det blir ju lite krångligare att justera men ska väl fungera ändå, tack för länkarna.

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]