PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av volvo142traktor
hej!
Efter många om och men så fick jag äntligen igång alla lampor och jag har fixat så att alla mätare funkar på min 142 a! Jag var jätte glad och skulle åka en sväng och nu när tempmätaren funkar igen så såg jag nått jag helst velat sluppit se... Extremt fort åkte tempen upp i motorn och jag åkte runt med mätaren prick på linjen mellan normal och varning. Tempgivaren på blocket är spritt ny, termostatventilen är 2 år gammal snart, själva mätaren i sig ser ny ut, kylaren är nybytt och den var riktigt fin! Övre slangen är ordentligt varm medans den nedre är kall. Jag hade bra värme i värmepaketet också! Vad är fel? Hör inga missljud från pumpen heller...
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
mätaren ser ny ut vad är det för mätare du har orginal?

hasse.
av volvo142traktor
hasse: det är här jag är orolig att jag gjort bort mig... jag konstatera att felet var en trasig spänningsstabilisator så jag plockade med mig ett instrument från jobbet. Det är ett nyare gissningsvis 74. Huset i sig har annan utformning och kretskortetser annorlunda ut. SPänningsstabilisatorn hade samma nummer dock så tanken var ju att byta bara den men sen fick jag en hel knäpp idé och skulle byta rätt av vilket så klart inte funka då dom inte riktigt kunde samma saker. Så jag böt stabilisatorn men det hjälpte inte! Det visa sig att de var själva mätarna i sig som var trasiga! Så jag fick en till knäpp idé och lät dom mätarna sitta kvar men flyttade över min hastighetsmätare + varvräknare och mitt kretskort till de nyare snyggare huset å satte tillbaks allt! Nu funkar allt men är mätaren "fel" då kanske??
Rådlös: tackar ska läsa igenom den! Ja eller ja de vet jag inte men de den visar låter rimligt med det jag borde ha kvar.
av volvo142traktor
allmänt: jahapp där fick man igen för sin egen okunskap! (S) när jag letar lite så ser jag att på en hel del 240-75 så sitter det just såna här instrument som jag tog med mig hem till min 142! jag såg ju att de va fel och jag ville bara åt spänningstabilisatorn först men att jag sen tror att man kan flytta över mätare hur man vill de är ju bara pinsamt! jaja gör om gör rätt... ska se om jag kan få de här rätt och återkomma, jag har nämligen en liten teori om vad som kan ha blivit fel, det är nog inte mätarna heller ska ni se...
av Rådlös
Det är rätt, sök vidare på din tankegång och använd dom instrument som du har tillgång till.
Min fråga med tankmätare beror på att tankmätaren och tempmätaren spänningsförsörjs från spänningsstabilisatorn. Den skall ge 10 volt, + / - 0,2 ut. Om den ger fel så visar båda instrumenten fel.
Lite överkurs: I äldre 140 var spänningsstabilisatorn jordad genom höljet. Den har då bara 2 stift. I nyare 140 finns det ett tredje stift som är jord. Vad jag vet (?) så hängde samma stabilisator med några år i 240-serien också. Det går ju att kolla i en reservdelskatalog. Är det samma nummer för 140 och 240 så är det samma detalj. Men det är viktigt att det är samma katalog.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
du lär nog fixa detta göra en liten tabbe kan alla göra.
man kan även kolla tempen med en lasermätare
om man inte litar på mätaren har du ingen själv
har du väl antagligen nån bilverkstad i närheten
de ska ha en sådan.

Med vänlig hälsning hasse
av volvo142traktor
allmänt: okej hur pinsamt det än är så skriver jag ut vad jag missade och som gjorde att instrumenten aldrig funkat och aldrig skulle gjort det så att andra inte gör samma sak. om man tar ur instrumentet ur karmen och vänder på det och tittar på kretskortet så ser du två mässingsmuttrar i en lodrät linje för tank och två vid sidan av den som tillhör tempmätaren. i mitt fall var det aldrig nån trasig spänningsstabilisator, tankgivare, tempgivare eller mätarna i sig. jag tittade aldrig tillräckligt noga så jag såg inte att dom muttrarna var inte åtdragna så mätarna "hängde" i huset och fick inte kontakt med kortet. :oops: två muttrar saknade brickor och hade fel muttrar så dom böt jag ut och vips så funkade det!

rådlös: precis det stämmer! :) har testat båda stabilisatorerna men dom ger samma resultat så jag antar att båda är intakta?
nu så har jag flyttat tillbaks mina mätare (temp och tank) till huset igen för att kunna eliminera fel mätningsområde om det skiljer något mellan dom mätarna. resultatet blev att tempgivaren går i topp fort hela vägen upp och stannar där! när jag stannar till hemma så stänger jag av och tar en titt. övre slangen är riktigt riktigt varm (går inte att hålla i mer än en kort stund) och den undre är lite mer än fingervarm. nivån i expansionskärlet ligger nånstans strax över mitten och kylaren är ganska varm. när jag kramar om övre slangen så hör jag ett ordentligt sug ljud från den undre och det bubblar så klart i expansionskärlet. sug ljudet övergår i lite mer gurglande ljud vilket gör att jag misstänker luft i systemet... och jag misstänker även termostatventilen ("rätt" eller "fel"???) jag har ingen aning vad jag ska göra eller börja! :( tacksam för hjälp!

hasse: ja jag har sett att det är populärt verktyg att använda när sånt här händer, värt ett försök att testa å se!
av volvo142traktor
jag har gjort följande nu: tömt ur all vatten, spolat ur kylaren (helt brunt var det fick spola lääänge!) spola bort flugor och mög ur alla "celler" i kylaren från båda håll, satte på slangen och spola ur motorn (inte alls skitigt där inte konstigt nog!) gjorde rent termostaten och testa den, den öppnar så fint så! märkte dock att det skimrar så fint så i hinken och luktar soppa en dålig topplockspackning???! vad kan jag mer kolla? skulle vilja ta dän pumpen och göra en inspektion när allt ändå är dän men vet inte vad jag ska leta och kolla efter... ska läsa igenom handboken å se om hjälp finns att hämta där... när nån har tid så skriv gärna och hjälp mig! tack för allt hittills!
Senast redigerad av 1 volvo142traktor, redigerad totalt 0 gånger.
av volvo142traktor
jag har nu tagit dän pumpen och jag kan inte se några "onaturliga" slitage på pumpen, impellern är hel och jag ser inga sprickor eller tecken på att den kommer att skära snart. välanvänd? ja men vad jag ser och har hört så ska det inte vara några fel på den i alla fall! jag slår tillbaks kylarvattnet nu och följer handboken så att jag inte får med massa luft den här gången! kan man eliminera nå mer saker?? känns som att jag gjort allt jag kan nu... jag håller tummarna för att de här ska funka nu!

lite så här vid sidan av vad tror ni om bensin lukten och den skiftande och skimrande färgen, samt att det var väldigt skitigt? jag har varit så dum att jag körde nästan en hel sommar med bara vatten, samt nån mer gång för att kolla att utbytes kylare varit täta och sen aldrig spolat systemet efter... nu har jag inga kylarvatten förluster vad jag märkt men hur stor är risken att en kylkanal går sönder t.ex.? samt om ni misstänker blåst topplockspackning grundat på de jag skrivit. funderar på att köpa en sån där testare för att se om jag har avgaser i vattnet dom kan väll inte kosta så mycket??

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]