PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av dick59
#867953
Har en 144-69, B20, stromberg förgasare.
Vid jämn gas, 50, 90. 110 km/tim går den ojämnt.
Svarar på gas bra annars.
Men om jag tar ut choken lite , går den jämnare.
Jag har bytat förgasaren mot en annan stromberg och prövat, men går exakt likadant.
Tändningen står rätt , har brytarlöst system.
Förstår att den behöver lite mer bensin, kan man byta upptill större munstycke.
Dick
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#867955
dick59 skrev:Har en 144-69, B20, stromberg förgasare.
Vid jämn gas, 50, 90. 110 km/tim går den ojämnt.
Svarar på gas bra annars.
Men om jag tar ut choken lite , går den jämnare.
Jag har bytat förgasaren mot en annan stromberg och prövat, men går exakt likadant.
Tändningen står rätt , har brytarlöst system.
Förstår att den behöver lite mer bensin, kan man byta upptill större munstycke.
Dick
insugning läckage brukar kolla med startgas då jag anser att det är mest spännande hur är det med tändkablar lock.
dåliga mebran i båda fuggarna hur går vaccum trotteln i fuggarna.
ventilspel fel.
nån vaccum slang dålig.
komp test.
går det att justera förtändningen med fördelarn borde gå kolla det.
har den gått bra förr eller nyss köpt bilen.

Med vänlig hälsning hasse.
av dick59
#867981
Läcker inte.
Inte kollat membranen, men båda förgasarna går likadant!
Ventiler står rätt.
Utbytesmotor med okänt miltal.
Har gått likadant sen köpet för två år sen.
Service gjord, ny olja ,filter stift,kablar.
Får väl göra ett komptest, kan ju vara sliten kam!
Det är tråkigt, för den startar bra och är pigg.
Men jobbigt med ryggig gång , små som långa färder.
Användarvisningsbild
av lennarte
#868078
dick59 skrev:Förstår att den behöver lite mer bensin, kan man byta upptill större munstycke.
Är den besiktigad nyligen? Tänkte på CO-halten. Är det inte bytt nål och munstycke nyligen bör du kanske börja med det. Är förgasaren justerad för att gå igenom besiktningen med sliten nål och munstycke går den inte bra att köra med. Är kamaxeln sliten brukar den gå bra på låga varv men det blir "tvärstopp" när man kommer upp i varv. För att kolla kamaxeln på ett enkelt sätt, plocka bort ventilkåpan och starta motorn och låt den gå på tomgång. Ok, det "skvätter" lite olja men inte värre än att det går att fixa med avfettning. Kolla på vipporna, det syns ganska tydligt (om motorn går jämnt och fint) om en "vippa" öppnar mindre än dom andra. Har för mig att det brukade vara avgasnockarna som slets ner först. På -70-talet bytte "vi" kamaxlar i parti och minut på B20 motorerna "rekordet" vad jag varit med om är 900 mil på en kamaxel som var bytt på en Volvofirma i Stockholm. Dom hade förmodligen varken bytt lyftare eller smort in "grejerna" med molybdendisulfid fett. Utan bara ”stoppat i” den. Men börja med nål och munstycke. Det finns specialverktyg för att pressa ur och i munstycket och även när man ställer höjden (som är väldigt viktig). Munstycket ska sitta (har för mig) c:a 2mm under kanten i förgasaren. När man justerar ner CO-halten pressar man upp munstycket och då får motorn mindre bensin i hela registret och är det då slitet blir det problem på högre varv

Mvh
Lennart
av dick59
#868109
Ok!
Men att den går exakt likadant med båda förgasarna!
När jag ligger på jämn gas, typ 70 och den hackar lite, om jag då drar ut choken lite , går den jämt och fint.
Drar jag ut choken för mycket dör den.
Det borde vara nåt annat,när byte av förgasare inte ändrar gången på motorn.
Dick
av Rådlös
#868122
Det måste ju vara någon "obalans" mellan luft och bränsle om du kan reglera "Gå Bra-läget" med choken. Normalt skall ju motorn gå bäst utan någon choke då motorn är uppvärmd och allt annat (t.ex tändning) är rätt inställt. Antingen har du felet i förgasaren eller så har du en luftläcka någonstans på grenröret eller andra skarvar. Där suger motorn i sig tjyvluft som du då måste parera med choken för att luft/bränsleblandningen skall bli idealisk.
Att två av varandra olika förgasare eventuellt kan uppvisa samma fel är inget unikt på något sätt. Det har hänt förut. Betänk att dom kan vara 45 år gamla. Det kan ha satt sina spår.
av dick59
#869460
Ok!
Tack för era svar :-)
Jag får pilla lite med förgasaren och se om det blir bättre.
Finns väl ingen "grundinställning" på dessa förgasare.
Användarvisningsbild
av lennarte
#869463
dick59 skrev:Finns väl ingen "grundinställning" på dessa förgasare
Läs sista delen av det jag skrev ovan.
Munstycket är pressat i och kräver verktyg. Man "ställer in" förgasaren genom att flytta munstycket upp (får mindre bensin, lägre CO) eller ner (får mer bensin, högre CO). Det finns en tolk som man använder för nytt munstycke, och den är c.a 2mm kant på vilket gör att munstycket hamnar c.a 2mm undet "planet" i förgararen. Sedan efterhand som det slits får man justera upp munstycket för att klara besiktningsvärdet (4,5%) och när bilen inte längre är "körbar" får man antingen justera ner munstycket mellan besiktningarna ellet byta munstycke. Nål och munstycke slits mycket fortare sedan blyet slopades i bensinen.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Hasse63
#870756
Finns info om förgasare mm. mm. mm. på länken nedan.

OM motorn inte rycker då du drar ut choken så får den för lite bränsle.
Felet kan också vara glapp spjällaxel, motorn får då mer luft är önskat och då uppstår ryckningar... försvinner då mer bränsle tillförs tex då man drar ut choken.
OM den ändå rycker då du fixat allt ovan så återstår fördelaren som då är glapp.

Som sagt så kräver Stromberg pressverktyg för att justera bränslet.
av rid54
#870801
Motorns gång är beroende av både bränsleblandning och tändläge. Ryckighet vid konstant fart kan vara att tändningen står för lågt (för sent), eftersom bränsleblandningen är magrare (och brinner långsammare) vid konstantfart än vid acceleration. Med choken fetar man ut lite och då brinner det fortare. Kolla att vacuumförställaren funkar som den ska. Om den gör det, kan du prova att ställa upp (tidigarelägga) tändningen lite, men var uppmärksam på spikningar vid pådrag.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]