PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Mrmontana
Någon därute som vet om navet är samma från en Amazon -69 som till en 144 -67:a ?
Användarvisningsbild
av Irokee
Slår liv i en gammal tråd...

För att slippa ta lös ratten och mäta... är det någon som vet vad det är för mått på en Amazon rattstång/axel ?
Antal splines ?

mvh
M Knudsen
Användarvisningsbild
av Irokee
Bump... (- ;
Användarvisningsbild
av lennarte
Dom sista Amazonerna hade delad rattstång av samma (liknande??) typ som 140 och även samma (liknande) ratt. Man använde t.o.m 140-ins rattlås till original ombyggnad till rattlås på Amazoner. Så det borde inte vara för stor skillnad på dom. Detta gällar Amazoner från -68 (-67 ??) års modell.
Jag satte t.o.m ett sådant rattlås på min PV -62 när jag byggde om och renoverade den. Det var lite mer jobb (hade byggt om några Amazoner innan). Jag tog då den övre delen av rattstången (komplett) från en 140 (delad rattstång), plockade bort inerröret och kapade ytterröret på PV-ns rattstång (hel rattstång). Svarvade en adapter att sätta mellan (olika diameter på rören) som svetsades fast, borrade hål i inre rattstång för låsklacken som nitades (svetsades?? kommer inte ihåg det :oops: ) dit, monterade en ny (mindre ytterdiameter) ratt med ett tillhörande "universal nav". Funkade kanon-
-67 140 och -69 Amazon hade inte samma ratt -67 140 hade 2-ekrad ratt av den "gamla typen" medans dom sista Amazonerna hade 4-ekrad av samma typ som 140 hade senare. Farsans 140 -72 hade den senare typen, Svärmors Amazon -68 lika så. Men mina 140 som jag hade innan farsans -72-a (en -68 och en -71) hade den "gamla" 2-ekrade typen.
av Amarace
Känns ju spontant som att en ombyggnation av rattstången bara för att kunna använda 140-nav är väldigt "overkill" när det finns nav till pv/amazon att få tag i.
Det är alltså inte samma splines.
Användarvisningsbild
av lennarte
Amarace skrev:Känns ju spontant som att en ombyggnation av rattstången bara för att kunna använda 140-nav är väldigt "overkill" när det finns nav till pv/amazon att få tag i.
Det är alltså inte samma splines.
I detta fall får man i.s.f rattlåset "på köpet" om det inte finns innan. Annars skrev jag "bara" om vad man kan göra. Är det redan delad rattstång på Amazonen är det ju en ganska enkelt att göra, om man har båda bilarna tillgängliga. På PV-n och tidigare Amazoner är det jubetydligt mer jobb
av Amarace
Trådskaparen har ju en 69, med rattlås redan, den senare vet vi ju inte vad denne har, men ville ju bara veta splines/diameter, därav att jag skrev att det är overkill.
Sen vette tudan om det är nån fördel med rattlås ens en gång. Är ju bättre stöldskydd utan rattlås med original tändlås och tändspole.
Användarvisningsbild
av lennarte
Amarace skrev:Trådskaparen har ju en 69, med rattlås redan
Sorry, men det visste inte jag. det står nog inte :oops: Vi "pratade" i en annan tråd för ett tag sedan, men blev då "tillrättalagd" med orden "Amazon har aldrig haft rattlås original", därav skrev jag att ett byte kan till 140 överdelen kan vara aktuell, 140 hade rattlås redan från början (-67 års modell). Jag vet att många Amazoner blev ombyggda dom sista åren på -60-talet. T.o.m försäkringsbolagen (även Volvo) "sponsrade" ombyggnaden p.g.a att Amazoner var så lätta (och vanliga) att stjäla. Min svärfar fick sin -66-a ombyggd (runt -69 - -70 någon gång) när dom stulit den, men svärmors -68 var ombyggd redan när hon köpte den (den var då 4 år gammal) Och, som sagt, jag byggde om ett antal i början på -70-talet. Jag hade själv en Amazon Sport -66 tidigt -80-tal och där var rattlås på den också, annars hade jag byggt om den. Så många blev nog ombyggda.

Nu är ju detta icke aktuella frågor i sammanhanget då det inte är trådskaparen som frågar, och "Irokee" har fortfarande inte fått svar på sin fråga :roll:
Användarvisningsbild
av Irokee
Hej på Er,
Trådskaparen (jag) har en en 67:a som är, vad vi antar, ombyggd till rattlås...

Hur som... anledningen till att jag frågar är att jag har en sportratt på gång, och säljaren var lite osäker på vilket nav som satt på. Därav frågan diametern och antal splines på själva rattaxeln.

Gott Nytt på Er !
//Micke K
Cigg-uttag maxström?

Hej, Funderar på att skaffa en hyfsat krafti[…]

Som TS vill jag påpeka att jag inte frå[…]

Vet f*n inte hur det står till i huvudet p&a[…]

Ingen respons vid gaspådrag

Du har troligtvis ett gasspjäll av fabrikat M[…]