PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Då man ska starta Volvo valpen så går det på första försöket och det kräver bara en knapptryckning. Man trycker ner kopplingen och lägger i något startväxel (ettan eller backen, har dock inte provat någon annan växel). Det som händer då är att den börjar blöddra och den dör (motorn orkar inte hålla igång). Detta är då man sakta släpper på kopplingen och samtidigt kompenserar med gas, som man ska. Det låter också som om den kvävs och nåt "pysande" ljud eller vad man kan säga, men det är dock svårt att förklara. Den dör då snabbt om man fortsätter från koppling till gas, för att hålla den vid liv måste man snabbt i med kopplingen igen. Detta tar man sig förbi genom att varva lite och slira sakta igång den på kopplingen, tills den inte lägger av och orkar åka iväg. Då man fått den att rulla så går den dock segt de första sekunderna (3-4 sekunder), som om den går på en lägre växel. Även fast man håller samma gas hela tiden så hoppar den då igång efter 3 - 4 sekunder till ett snabbare tempo (till det normala). Sedan är efter det så går den som vanligt och det är inte ovanliga problem. Den har dock lite hög tomgång, eftersom det låter lite högt (om man ställer ner tomgången så dör motorn bara då den är i tomgång). Då man efter en kort avstängning startar den igen och upprepar samma process så går den som vanligt. Men när man dagen därpå ska starta den så händer samma problem. Inga så värst långa temperaturer nu kan man tycka för att det ska vara något mer temperaturen.
Så skulle något kunna dra någon slutsats utifrån de här problemen, om vad det kan vara för fel?
Skulle vara kul om man kunde få den att gå rent. Tack i förhand för svar och förslag :)
av rid54
B18... en gammal klassiker. Inga kamremmar som kan hoppa över eller sånt elände.

Jag skulle börja titta på följande:
1. Alla vakuumslangar i gott skick, även till bromsservot. Prova att plugga kanalen till bromsservon, för att utesluta läcka i själva servon.
2. Membranet i förgasaren (om den har en horisontalförgasare).
3. Tändläget (grundinställning OK, enligt boken. Brukar visst vara c:a 5 grader F.Ö.D.)
4. Alla högspänningsdelar (lock, rotor, tändkablar)
5. Avgassystemet inte igensatt
Original har Valpen varken servo eller Strombergförgasare.
Problemet kan finnas någonstans i transmissionen som koppling och/eller det lilla lagret som sitter längst bak på vevaxeln. Kolla även förgasarinställningen och tändinställningen.
[attachment=
Bilagan Zenithförgasare.jpg finns inte längre
rid54 skrev:B18... en gammal klassiker. Inga kamremmar som kan hoppa över eller sånt elände.

Jag skulle börja titta på följande:
1. Alla vakuumslangar i gott skick, även till bromsservot. Prova att plugga kanalen till bromsservon, för att utesluta läcka i själva servon.
2. Membranet i förgasaren (om den har en horisontalförgasare).
3. Tändläget (grundinställning OK, enligt boken. Brukar visst vara c:a 5 grader F.Ö.D.)
4. Alla högspänningsdelar (lock, rotor, tändkablar)
5. Avgassystemet inte igensatt
Tack, ska ta och kolla lite på förgasar tänd- och förgasarinställningar om det står som det ska. Jag har då en Zenith förgasare som jag antar är en horisontalförgasare
image.jpg
image.jpg (44.64 KiB) Visad 4304 gånger
då luftströmmen går nedåt från lufftfilteret. Den har dock inget membran mellan förgasare och luftfilter
image.jpg
image.jpg (1.59 MiB) Visad 574 gånger
image.jpg
image.jpg (1.53 MiB) Visad 567 gånger
. Avgassystemet är nysvetsat och har små hål och en spricka innan ljuddämparn, men inget igentäppt vad jag märkt.
Arne skrev:Original har Valpen varken servo eller Strombergförgasare.
Problemet kan finnas någonstans i transmissionen som koppling och/eller det lilla lagret som sitter längst bak på vevaxeln. Kolla även förgasarinställningen och tändinställningen.
Lagret längst bak på vevaxel är väl ganska svår att kolla, eftersom det är mycket som ska bort. Eller finns det något annat sätt att kontrollera det? Ska nog testa de mer lättåtkomliga först och se om det löser något, som förgasare och tändning.
av rid54
Förgasaren är en Zenith fallförgasare, klassisk Amazonmodell. Den har mycket riktigt inget membran av den sorten jag tänkte på först. Stödlagret är ju åtkomligt först sedan växellådan tagits bort, så det är nog värt besväret att kolla det mesta annat innan man börjar med det (som tändning, soppatillförsel etc). Om stödlagret strular ordentligt brukar det vara närmast omöjligt att få i backen med motorn igång, det skrapar en del då.

Förgasaren är inte något bondsmide, det finns saker i som kan strula, så en ordentlig kontroll av kanaler o munstycken samt nålventilen/flottören är nog bra. Packningar (grenrör, mellan grenrör o förgasare) samt slangar (som sagt) bör oxå kollas.
rid54 skrev:Förgasaren är inte något bondsmide, det finns saker i som kan strula, så en ordentlig kontroll av kanaler o munstycken samt nålventilen/flottören är nog bra. Packningar (grenrör, mellan grenrör o förgasare) samt slangar (som sagt) bör oxå kollas.
Det är inte ovanligt att acc. munstycket tätnar på bilar med denna typ av förgasare när dom körs lite och står stilla långa perioder. Det är en mycket liten kanal. Om du lyfter på luftrenaren och kikar ner i förgasaren, ska det komma en tunn, kraftig stråle som sprutar bensin när du rör på gasspjället. Ordentlig förgasarservice (ev. byta spjällaxel och bussningar) löser säkert problemet. Det går att köra med choken på, då blir inte problemet så stort. Man får dock "dra" i choken lite varje gång man "nuddar" gasen.
Mvh
Lennart
Har testat lite nu och beslutade mig för att testa montera på en annan förgasare av Zenith som jag monterade av en stående Pv 544 hemma, som funkade när den kördes. Såg att denna också hade en vakuumslang som gick från ett utgångshål på förgasaren till tängdnings (dosan) som har ett liknande uttag, vilket valpen då inte hade (kanske inte har något stor funktion?). Monterade på allt så som det var innan med alla bränsleslangar, luftrenare osv. Efter nu när jag har startat den har den gått relativt bättre och renare (förut så lät det som om den gick ojämnt). Det enda som går dåligt nu är start med ettan men blir bättre då man får den varm eller varvad lite. Men det går mycket bättre. Upptäckte sedan att det spruckna avgasröret var värre än jag trott. Det hade gått av nästan halft och efter att jag monterat av det så låg det mellanstora bitar som lossnat inne från (rostat bort bitar inne i röret). Detta är det jag har gjort nu och har slipat av det rotiga rören för att ersätta med nya. Hoppas detta löser problemen. Tack för alla svar :)
av rid54
Bra att det blir bättre. Om inte slangen från förgasaren har någonstans att ta vägen på valpen, så bör du plugga den, annars kommer det in tjuvluft. Funktionen på PV'n är vakuumförställning av tändningen. Det är en viktig funktion, men om den inte finns är det ju inte mycket att göra.

Finns olika körlägen beroende på b[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]