PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Volvo850T5
Tjena pöjkar har en fråga om a traktorer.(skulle fråga på 30traktor men kommer ej in där). Det är vad som menas men äkta epa, äkta okapad osv. Det jag fattat det som är att alla epa/a traktorer som kallas äkta får ha enkel låda och är fullt lagliga med det och är byggda lagligt och innan 2003 för okapad då. Vet att alla epor har enkel låda från början. :)

Och en extra grej, är det någon som känner till denna traktorn och kan berätte lite om ni vet nåt.http://www.blocket.se/varmland/Volvo_24 ... ?ca=20&w=3

Mvh Tobias
Användarvisningsbild
av P210
Äka sk EPA traktor,
kunde byggas fram till 1975,
Exempel på krav:
Självbärande ram
max 2,25m hjulbas
stel (ofjädrad) bakaxel
Barlastflak för att kunna tynga ned drivhjulen
Max en passagerare = karossen/hytten kapades
maximal utväxling på 10:1 mellan motor och hjul. (Det vill säga, de drivande hjulen fick maximalt göra 1 varv, när motorns vevaxel gjort 10 varv)
En Duett klarade i princip detta på tvåan, och med en frisk B18/B20 gick det gasa upp den i hastigheter långt över 30km/h...
Nyregistrering av EPA-traktorer förbjöds 31 mars 1975 men en EPA ska kontrollbesiktigas varje år (förmodligen för att ta död på dem till slut...)

Sedan kom A-traktorn;
Fordonet skulle vara tydligt avsett som dragfordon, ju större lastbil dess bättre!
Kravet på A-traktorn var att den skulle kunna köras med det varvtal på motorn, som enligt motorfabrikanten gav det högsta vridmomentet, ändå skulle fordonet maximalt kunna göra 30 km/h.
Lösningen blev i de flesta fall dubbla växellådor. Därutöver kunde man behöva spärra någon av växlarna på den främre växellådan, samt strypa motorns insugskanaler så att den blev omöjlig att varva så mycket att den gick fortare än 30 km/h.
Och men modern bensinmotor varvar ju mer än en traktordiesel (som förmodligen var utgången för kraven på maxvridet vid maxhastighet), och det varvtal som enligt motorfabrikanten gav det högsta vridmomentet, gjorde A-traktorn i praktiken nästan omöjlig att köra med i besiktningsdugligt skick (med rusande motor på runt 4500-5000 varv/minut ..
En A-traktor gör en registreringbesiktning när man bygger om den till traktor, sedan är den besiktningsbefriad tills man får polisen och en flygande besiktning eller körförbud på halsen!

När sedan duetterna tog slut(!) försvann kravet på ram, då blev 740:n vanlig och istället för att kapa karossen fick man i början sätta en skiva över baksätet, men då de blev för lika en vanlig bil /och körde lika fort utan LGF skylt..) kom kravet på kapad hytt tillbaka 2003.
av Volvo850T5
Tack så mycket för svar och jag visste redan det mesta av vad du skrev men fick en del nu info som jag inte viste om men det gör inget. Du kanske inte riktigt fattade vad jag menade. Jag undrade vad som menas med äkta och om en äkta okapad får ha enkellåda. :)
Användarvisningsbild
av P210
När jag snackar äkta så menar jag en äkta EPA och inte en A-traktor.
Menar du moderare 240 eller 740 så är väl en "äkta" okapad besiktigad innan 2003, därefter måste de kapas och då är den ju en "äkta" kapad, är den inte kapad så kan du inte besiktiga den, så om någon flyttar över papper från en senare registrerad A-traktor till en okapad kaross lär den ju vara rätt oäkta :D

Bara utväxlingskraven uppfylls så kan du ha en eller två eller fler lådor, det spelar ingen roll.
Men ett krav på A-traktorn var ju att den skulle ha en "krypväxel" där den inte gjorde mer än 10km/h vid 2/3 maximalt (räknat från ostrypt original) motorvarv, alltså ca 4500rpm på en bensinmotor.
Bygger du på en Nissan KingCab eller liknande med hög/låg växel kanske det går med en låda men det innebär i de flesta fall två lådor.
Användarvisningsbild
av lennarte
P210 skrev:om någon flyttar över papper från en senare registrerad A-traktor till en okapad kaross lär den ju vara rätt oäkta
Den stora skillnaden mellan EPA och A är väl att EPA inte får ha mer än 2,25m mellan axlarna, riktig ram och ofjädrad bakaxel medan att A kan ha kan ha både "vanlig" kaross, fjädring mer än 2,25m mellan axlarna. Likheterna är kravet på max en passagerare och max 30km. Sedan hur 30km ska uppnås skiljer ju också.
Det där med "kapad kaross" på senare A traktorer, räcker det inte med att bygga flak? Måste du ändra axelavståndet?
Jag var med "på den tiden" när det kördes Willys Jeep, amerikanska personbilar som såg ut avhuggna gäddhuvuden och Duetter. Undrar hur många Duetter"slaktades" respektive "räddades" för att bli EPA traktorer? Willys Jeep var redan "färdigbyggd" från fabrik. Det räckte att spärra i växellådan för den var redan 2,25. Kommer inte ihåg att det "spärrades" fjädringen på dom, men det gjordes det säkert.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av P210
Det där med "kapad kaross" på senare A traktorer, räcker det inte med att bygga flak? Måste du ändra axelavståndet?
Numera måste karossen med stor sannolikhet kapas på en personbil, en pickup med maxicab skulle kunna passera, en A-traktor behöver aldrig korta axelavståndet, det kravet försvann med EPA:n.

Bild

För att göra skillnaden till en vanlig personbil större har reglementet gjort tydligare;

Detta sätt är altså inte längre tillåtet;
Bild

För att man inte ska kunna "maskera" en traktor på det här viset:
Bild

Karosseri
Fordonet ska vara ombyggt så att det är uppenbart att det inte längre är avsett för person- eller godsbefordran. Säte för en eller två passagerare bredvid förarsätet får dock behållas vid ombyggnaden.
Den sedvanliga förarhytten eller karosseriet kring förarsätet får inte ha sådan längd att det finns utrymme för passagerarplatser eller gods bakom framsätena. Bakre hyttvägg eller liknande ska placeras så att det inte är mer än 100 mm bakom framstolarna i sitt bakre läge med ryggstödet i normalt körläge. Lastbil med sovhytt, dubbelhytt måste också kortas ner.
Bakre hyttvägg ska svetsas på samma sätt som vid reparation. Eventuella bakdörrar ska svetsas igen.

Barlastflak
Om A-traktorn har en tjänstevikt av högst 2 000 kg, och mindre än 60 % av tjänstevikten vilar på drivhjulen, ska den vara försedd med barlastflak som medger tillräcklig barlast.
Barlastflak ska vara öppet och vara centrerat över bakaxeln.
av Volvo850T5
Jag vill inte klaga eller skälla på er man jag tror ni inte fattat vad jag menar riktigt: )
Jag undrar vad som manas med att man skriver äkta epa, äkta okapad på blocket. Jag har aldrig fattat vad som manas med det. Det ni skrivit har jag kunnat i år redan. Och undrar om en epa/a traktor som är "äkta" får ha enkellåda för det har alla jag sett som kallas det. Och om någon känner till den a traktorn jag länkade: )
av Volvo850T5
Jag vill inte klaga eller skälla på er man jag tror ni inte fattat vad jag menar riktigt: )
Jag undrar vad som manas med att man skriver äkta epa, äkta okapad på blocket. Jag har aldrig fattat vad som manas med det. Det ni skrivit har jag kunnat i år redan. Och undrar om en epa/a traktor som är "äkta" får ha enkellåda för det har alla jag sett som kallas det. Och om någon känner till den a traktorn jag länkade: )
Användarvisningsbild
av lennarte
Volvo850T5 skrev:Jag undrar vad som manas med att man skriver äkta epa, äkta okapad på blocket
En äkta EPA traktor är en som ar registrerad före 1975. Den får ha enkellåda, det är bara utväxlingen 10:1 som räknas. Efter 1975 finns inga EPA traktorer, varken äkta eller inte (om dom inte är registrerade före -75) En A traktor får inte gå fortare är 30km på högsta växel med 2/3-dels full varv. Och måste ha en växel där den inte går fortare än 10km på 2/3-dels fullvarv. Hur många växellåder du ska använda finns det nog inga regler om, utan det är som vi skriver. Vad som är äkta och falsk A traktor beror alltså (i denna annons) på när den är registrerad, före eller efter 2003. Om man nu kan kalla den äkta eller falsk, båda "sorterna" är ju registrerade som A traktor. Den du länkade är ju "okapad" och alltså registrerad före någon gång 2003 och har (om den inte har en hög/låg växellåda från en 4X4 pick upp) 2 st växellådor

Mvh
Lennart
av Volvo850T5
lennarte skrev:
Volvo850T5 skrev:Jag undrar vad som manas med att man skriver äkta epa, äkta okapad på blocket
En äkta EPA traktor är en som ar registrerad före 1975. Den får ha enkellåda, det är bara utväxlingen 10:1 som räknas. Efter 1975 finns inga EPA traktorer, varken äkta eller inte (om dom inte är registrerade före -75) En A traktor får inte gå fortare är 30km på högsta växel med 2/3-dels full varv. Och måste ha en växel där den inte går fortare än 10km på 2/3-dels fullvarv. Hur många växellåder du ska använda finns det nog inga regler om, utan det är som vi skriver. Vad som är äkta och falsk A traktor beror alltså (i denna annons) på när den är registrerad, före eller efter 2003. Om man nu kan kalla den äkta eller falsk, båda "sorterna" är ju registrerade som A traktor. Den du länkade är ju "okapad" och alltså registrerad före någon gång 2003 och har (om den inte har en hög/låg växellåda från en 4X4 pick upp) 2 st växellådor

Mvh
Lennart
Tack så mycket precis det svaret jag vill ha:) Så då vet jag att den inte är papprad iallafall så jag kan ge ett bud på den. Jo förresten när vi pratar lite om den traktorn jag länkade så kan ni kanske hjälpa till med ett bra bud på den? Han kan sälja den utan ljud säger han och det behöver jag inte så det kan vi räkna bort. Tror ni 15k räcker eller är det för mycket?

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]