PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Ola68
Halloj! Har kollat via sökfunktionen men inte riktigt hittat samma problem som jag har. Jag har en Valp från 63 med B18 och M40 låda. Ibland så händer följande: Om jag ska förflytta bilen några meter så lägger jag först i ettan och kör framåt. Lägger sedan i backen och kör några meter. Sedan kan jag inte lägga ur backen om jag inte lirkar och sliter i spaken (ibland hjälper inte ens det) utan måste stänga av motorn, koppla ur och sedan försöka igen. Då kan jag gå ur backen och vidare till ettan. Alltså, växlarna går i utan problem men jag får inte ur just backen (ingen annan växel krånglar). Jag har justerat manövercylinderns spel, kollat nivån på bromsvätskan i huvudcylindern och bytte olja i växellådan för ett år sedan. Fenomenet händer oavsett det är planmark eller uppför vid backning. Jag har inte luftat systemet någonstans och det droppar lite olja under ifrån lådan. Hur mycket kan jag justera (spänna) kopplingsgaffelns spel innan det går åt skogen? Hälsn Ola68 8)
av Ola68
Jag har fått tag i en M40 G låda för att byta ut mot min M40 (se inlägget ovan). Vad är det nu för skillnad mellan dessa två växellådor? Den nya ska sitta på B18 A och följas åt av en fördelningslåda. Är detta genomförbart (menar då om det är någon skillnad i drev osv)? /Ola 8)

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]