- tis 21 jan 2014, 08:02
#827357
Menar du en av dom 4 som fäster växellådan mot "sprängkåpan ? Där är ju inte mycket plats till några större rörelser. Jag hade (har kanske fortfarande) ett "special verktyg" som liknade Volvos eget. Det är ju 1/2" skruv med 3/8" invändig 6-kant skalle (B18/B20). Jag använde en kapad 3/8" insexnyckel (böjen bortkapad) som jag satte en 3/8" hylsa med "vanlig 1/2" 4-kant i änden. Numera är det ju ganska vanligt med 3/8" hylsnyckelsatser, det är nog bättre för det är trångt. Sedan en "vanlig" lång förlängare så man kommer bakom växellådan med draghandtaget. Ev. med en led på mitten. Har för mig att det inte var plats för en 1/2" led (därför 3/8" nyckelsats i stället) Har du inte led på kan du "larma på" ordentligt med en hammare när du kommer bakom växellådan, och där är gott om plats för spärrnyckel. Hoppas du fattar vad jag menar, det där med tum mått är "rena grekiskan" för många idag, men kör man "gammelvolvo" kan det vara bra att kunna. I alla fall "dom vanligaste".
1/4" = nästan 6mm (6,3), 5/16" = nästan 8mm (7,9), 3/8" = nästan 10mm (9,5), 1/2" = nästan 13mm /12,7), 9/16" = nästan 14mm (14,3) 5/8" = nästan 16mm (15,8), 3/4" = nästan 19mm (19,1)
Som du ser är det bra att ha tum verktyg annars är det väldigt lätt att "ha sönder" en skruvskalle. Har du en B16 Duett kan det vara Withfort gänger och då kan det vara tum "i svensk standard" med millimeterskalle. Vem har sagt att det ska vara lätt med "gamla bilar" :lol:
Mvh
Lennart
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V