PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av bombom
hej håller på och skrämma upp min b20! har en steg 4 topp som är planad ca 2,5-3mm och har en topppackning på 08mm
funkar det med så mycket plan? och vad är max komp på en sug b20 inan det börjar spika?

mvh
Användarvisningsbild
av Hasse63
Är förbränningsrummen orörda? är de också omgjorda så sänks kompet. Beror också på vilken topp du utgår ifrån.
Är de vassa kanterna rundade (rekommenderas) så minskar risken för spikningar.

Du får räkna ut kompressionsförhållandet genom att dela cylindervolymen + förbräningsrumsvolymen med förbränningsrumsvolymen.

Den toppen skulle göra sig bäst på en "B21a"... sörst är inte alltid bäst

:wink:
Användarvisningsbild
av lennarte
Den PV-n jag skrev om i Byte av kamaxel - B20 hade en steg 2 topplock, R-kamaxel och 48mm Solex typ DCOE.
Mvh
Lennart

Såg att jag skrivit fel, Det ska vara B18 och inget annat. Annars passar B20 topplock också, det hade jag på min egen PV 10 år senare
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av bombom
det är en b20 topp med förstärkningarna av senare modell, är lite urfasat runt insugventilerna för bättre flöde antar jag,
och kanterna runt lite rundade också, får ta och räkna lite kompritions förhållande när jag mätt upp exkat cc i förbräningrumet

den nu varande toppen var en steg 2 med 44/35 ventiler så får ha den dom allternativ efter renovering, ifall den här blir för bråkig, den här är också lite för friskt portad så vet inte om lufhasigheten blir för låg med original borr,

mvh

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]