PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av derschlangeman
Hej!

Har nu tänkt att byta i kamaxel i min sons epa då vi vill ha en vassare gång i den. Någon som kan beskriva exakt gärna med bilder men så noga ni kan hur man byter kamaxel i en b20. Har ju meckat mycket förr så har ju inte "tummen mitt i hand" eller är dum på annat sätt men gärna klar förklaring då saker gärna har lust att jävlas annars :)
Samt vilken typ av kamaxel rekommenderar ni? Har ju tänkt att köra Dubbla SU 123GT och extraktor-rör 4-2-1 på den. Vilken kamaxel passar den typen av setup samt vilken går bäst för en epa.. Epan är 2vxl äkta epa så den får gå hur fort den vill på 2 växlar dvs, kan ju va bra att veta att de kan varva rätt friskt om man gasar och vilken kam gillar de och passar bäst med de varvet.

Mvh
William
av Rådlös
Ett tips är ju att hitta den här boken: http://www.bokus.com/bok/9789163333484/motorrenovering/
Nu står det visserligen "Slut på förlaget" men den kan ju finnas på något antikvariat eller Blocket/Tradera. Kanske t.o.m på bilbioteket. Du har ISBN-numret så den är lätt att söka t.o.m på Google.
Och för den som inte visste, Jim Lundberg är erkänt duktig och kunnig. Både mekaniker och skribent.
av Amarace
Först, den får inte gå hur fort som helst, den får bara gå 30km/h (eller framföras rättare sagt), däremot finns ingen teknisk begränsning förutom att totala utväxlningen måste vara 1:10.

Sen, att byta kamaxeln om du är meckat mycket är inga problem. Enkelt beskrivet:
Du lyfter toppen, tar bort lyftarna, tar bort fördelare och fördelardrev, tar bort bröstkåpan, lossa muttern för kamaxeln, drar loss drevet med en avdragare gjord för det, tar loss skruvrna som håller flänsen för kamaxeln och drar ut den, försiktigt så du inte har sönder kamlagren. Montering i omvänd ordning (med märkningen rätt, punkterna mot varandra).
av Arne
Tillägger att ta även bort bensinpumpen. Om du "nollar" motorn så är det enkelt att se så fördelaraxeln och fördelaren hamnar rätt igen.
Användarvisningsbild
av lennarte
Tänk också på att "skåran" i drevet och "drivningen" i fördelaren sitter lite "excentriskt" och passar bara på ett håll.
Vad det gäller kamaxel så finns det kamaxlar så du kan få upp till runt 9000 varv. Då "gör" epa'n med 10:1 c:a 100km/tim, men den blir helt omöjlig att köra i laglig fart då vridmomenter börjar på över 6000 varv ock tomgången ligger på c:a 2500 varv. Det kräver mycket förgasare och annat topplock, men herre j---ar vad den PV-n gick. Vi hade det som "fritidssysselsättning" på helgvakterna när jag gjorde lumpen -74 på Nya Varvet i Göteborg. Bilen var en "nästan ny" röd Volvo PV -66 i kanonskick. Jag åkte med honom hem en gång, hastighetsmätaren "bottnade" vid Mölnlycke (180km/tim) vid c:a 6500 - 7000 varv och den varvade drygt 9000 varv på 4-ans växel. Mätaren kom inte tillbaka igen förrän nedanför Fjärås. Motorvägen (E6) slutade där då. Har ingen aning om hur fort det gick, men det var bra över 200km/tim. i alla fall

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
lennarte skrev:Tänk också på att "skåran" i drevet och "drivningen" i fördelaren sitter lite "excentriskt" och passar bara på ett håll.
Vad det gäller kamaxel så finns det kamaxlar så du kan få upp till runt 9000 varv. Då "gör" epa'n med 10:1 c:a 100km/tim, men den blir helt omöjlig att köra i laglig fart då vridmomenter börjar på över 6000 varv ock tomgången ligger på c:a 2500 varv. Det kräver mycket förgasare och annat topplock, men herre j---ar vad den PV-n gick. Vi hade det som "fritidssysselsättning" på helgvakterna när jag gjorde lumpen -74 på Nya Varvet i Göteborg. Bilen var en "nästan ny" röd Volvo PV -66 i kanonskick. Jag åkte med honom hem en gång, hastighetsmätaren "bottnade" vid Mölnlycke (180km/tim) vid c:a 6500 - 7000 varv och den varvade drygt 9000 varv på 4-ans växel. Mätaren kom inte tillbaka igen förrän nedanför Fjärås. Motorvägen (E6) slutade där då. Har ingen aning om hur fort det gick, men det var bra över 200km/tim. i alla fall

Mvh
Lennart
Tack Lennart. Det var trevligt att läsa. Påminner om flydda da´r. När jag hade trimmade Amazoner med F-kam och Weberförgasare. 2½ tums avgasrör. Förr kunde man byta bil 2 ggr om året. Jag har väl haft ett dussin Volvo. Och 88 andra vagnar.

Mvh
Thomas
av ingesjo
Mitt tips angående kam Gå inte över gamla kammen D i duration med SU förgasare.
Gå in hos KG trimmning i Skåne och maila honom om vilken kam som ska väljas för Original topp och Dubbla SU.
Redan att byta till en E topp (B20 insprutare) kan hjälpa till lite oxå, det är en billig Folk Race uppgradering :-) .
Folk race shoppen har ganska mycket att välja på.. billigare än KG misstänker jag..
Glöm inte att vissa höglyftande kammar kräver andra ventil fjädrar än original.
Om ni går på en vass kam så bör vipparmsbryggan oxå renoveras ,, annars är det risk att både ventiler och ventilstyrningar blir kortlivade , kammen lika så...
Jag rekommenderar inte allt för höga varvtal i en original motor utan för det krävs det ganska mycket mer ombyggnad och balansering.
Man bör oxå byta det kamdrevet i backelit till ett nytt om det nu är ett sådant..
Ska ni köra på höga varv bör svänhjulet lättas oxå ,,, annars blir det för mycket massa som roterar runt..
Användarvisningsbild
av Hasse63
Låter det inte lite för ofta att det är folkracekillar som var först med tex E-topp och SU och att dom kan minsann... :D Ne de fuskar en hel del, De "slänger ihop" motorer och "slänger" sen i dom i bilen med tex beg lyftare till ny kam eller oxå är de osorterade.... :roll:

I en gatbil behöver man inte lätta något svänghjul (blir bara jobbigt att köra) Ståldrev är rekommenderat vid all trimning, gärna lättat.

Allt fler dissar KGs kammar du de är av dålig kvalitet (CWC)
Klart man ska ha nått roligare är D-K om man kan/vill, :D Nått mitt i mellan D-K och R funkar.

Vipparmsbryggan BÖR ALLTID vara fräsch då största anledningen till lågt oljetryck är just den då den är glapp/slut. massa olja som pumpas fram där "utan" nytta. Bättre att få lite mer tryck på alla lager.

:wink:
av ingesjo
Hasse jag skrev att en E topp kan hjälpa "lite" den bör ha högre flöde än en original topp Vet inte om KG kammarna är dåliga eller bra Men dom brukar vara hjälpsamma om man talar om vad man har och vad man önskar.. Från det kan man själv bilda sig en uppfattning om vilken kam som passar

Tror du inte din bil klarar en tvärnit fr&a[…]

Hej! Upptäckte när jag städade bile[…]

Felkod P0420 Volvo v70 T4F-12

Nope, men det är det jag tror också att[…]

Airbag på 740

Hej! Jag har en 740 från 1990 och undrar om […]