PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Gonza1
Hej
jag har hittat en gammal bil som bara varit i trafik i ca 9 år :shock: , ägaren har ställt undan den någon gång på 70 talet :wink: , registerhållnings avgiften är ej betald och skyltarna säjer en helt annan bil nu, :evil: , fordonet är i mycket bra skick och jag vill givetvis få ut bilen på vägarna i gen :lol: , är det någon som kan sådant här vart vänder jag mig och hur gör jag, finns det en möjlighet att regga in bilen i gen , då det är en pickis så är det svårt att få tag i gamla papper
Mycket tacksam för svar och tips , och vad kommer detta att kosta i runda tusenlappar ,det kan ju finnas någon som gjort detta förut :?:
Mvh Gonza
Användarvisningsbild
av SvenB
Det låter skumt att bilen finns fysiskt kvar, men inte registreringen. :!: Det brukar vara tji att avregistrera, inte reservregistrera, ett fordon utan att det antingen är skrotat, eller sålt till utlandet. I båda fallen måste regskyltarna in till myndigheten. Man kan slippa att lämna in skyltarna om man kan få ett intyg att fordonet exporterats. Jag rekommenderar dig att ta kontakt med Bilprovningens huvudkontor för att fråga hur du får ut bilen på vägarna igen.
Användarvisningsbild
av lennarte
Gonza1 skrev:finns det en möjlighet att regga in bilen i gen
Hur det fungerar nu vet jag inte men jag hade en "dust" Bilregistret för många år sedan, börja av -80 talet. Jag hittade in VW Kleinbus De Lux -59 f.d Taxi, som hade använts som en lekstuga. Den var inte i toppskick men det var/är en ovanlig modell med både takfönster sollucka. Den hade nummerplåtarna kvar och jag fick ut nya papper. Efter någon månad kom det ett brev att det hade blivit något fel, detta reg.nummer satt då på en släpkärra, så VW bussen var skrotad. Fick betala in en registreringsavgift (kommer inte ihåg hur mycket), sedan fick jag nya plåtar igen, med nytt reg.nummer. Köpte en -65-a VW Buss som donatorbil och började "projektera" arbetet när några "ungjä--lar hade kommit in i lokalen där den stod och lyckades med slå sönder bilen totalt. Jä--lar med glas det blev, så nu blev det verkligen skrot av den. Donator bilen använde vi som semesterbil i 2 år innan vi skildes. Bilen och vi alltså... :lol: Har en en äldre bekant som renoverat gamla motorcyklar i många år. Han fick igenom några skrotade också. Det som är viktigast är att man måste bevisa att den varit registrerad i Sverige någon gång. Nummerplåtar ä ok, men ett chassinummer som "matchar i deras register är 100%. Det blev lite mycket text för den lilla informationen, men :-)-)

Mvh
Lennart
av umekille
Det var då reg-avgiften kom på slutet av 70talet många bilar
blev avförda då det var ett datum satt på sista inbetalning.
Du skall ha ett kvitto på köpet samt så mycket gamla papper
du kan få om bilens tidigare liv.
Du gör en ursprungskontroll och en registreringsbesiktning på bilprovningen.
Skyltar kan du beställa via transportstyrelsen och
om du har ett gammalt regbevis skicka kopia på det.
Då får du betala den avgift det kostar då du löser ut skyltarna.
http://www.bilprovningen.se/Foretag/Vad ... tning.html
av Amarace
SvenB skrev:Det låter skumt att bilen finns fysiskt kvar, men inte registreringen. :!: Det brukar vara tji att avregistrera, inte reservregistrera, ett fordon utan att det antingen är skrotat, eller sålt till utlandet. I båda fallen måste regskyltarna in till myndigheten. Man kan slippa att lämna in skyltarna om man kan få ett intyg att fordonet exporterats. Jag rekommenderar dig att ta kontakt med Bilprovningens huvudkontor för att fråga hur du får ut bilen på vägarna igen.

Det är bara bilar som lämnats in på en auktoriserad skrot som det fungerar som du säger.

I det här fallet är bilen administrativt skrotad, på grund av obetalda registerhållningsavgifter. För blev bilen avförd ur registret efter ett visst antal år av obetalda avgifter, sen ändrades det så dom var kvar länge, nyligen har dom ändrat igen så att det blir administrativ skrotning efter ett visst antal år.

Administrativt skrotade fordon går att få in i registret igen, man måste bevisa ägandet och hur man fick tag på den o.s.v.
Riktigt skrotade bilar går inte att få in i registret igen.
Användarvisningsbild
av SvenB
Intressant. Vi i klubben hade en släpvagn som såldes till Norge 2001, som vi glömde att få tillbaka registreringsskylten från. Det är lögn i helvete att avregistrera den utan att vi lämnar in registreringsskylten. Vi har alltså betalat registerhållningsavgiften i 12 år. Det borde vi alltså inte gjort. :P
av umekille
Du kan skriva och berätta hur släpen försvunnit ur er ägo så blir den avförd.
Hade själv en husvagn som stod hemma på föräldragården...skulle bli släp av den.
Gubben gav bort den som hönshus till en okänd person och jag förklarade detta
hur den försvunnit utan ägarbyte så blev den avförd.
Användarvisningsbild
av SvenB
Vi har försökt men kommer givetvis, nu när de har mjuknat lite, försöka igen. Vi har en annan vagn som följde med ett flygplan till Spanien i somras, skickat ett intyg att vagnen exporterats till Spanien. De har inte "svalt" det ännu, men hoppet är det sista som lämnar människan.
av Amarace
Jag har inte haft nåt problem att skrota släp/skoter utan att skicka in skylt, bara förklara att skylten försvunnit, en gång var dom envis, då skicka ja efter en ny skylt o skickade in :)
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]