PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av kroon90
Hej.

Jag är ny på forumet och inte riktig haj på bilar men har iaf ett problem med min amazon 1960 årsmodell med 6 volt elsystem.

Den är väldigt svårstartad, när jag vrider på nyckeln och ska starta motorn när den är kall så "snurrar" den väldigt segt och känns som om motorn inte orkar, när den är varm "snurrar" den snabbt som fan men tar väldigt lång tid innan den startar om man har tur så startar den direkt.

Jag har bytt följande: Jordkabeln vid batteriet, jordkabeln från motorn till kaross, tändsystem, laddningsrelä, generator, nya kabelskor nästan överallt, batteri.

det ända jag inte har kikat på är startmotor, men tycker nästan inte det borde vara fel på den?

Är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få

Mvh
av Rådlös
Ett lätt test om det är startmotorn eller inte, rullstarta bilen. Startar den lätt då så kan startmotorn vara dålig. Är den lika svårstartad så får du koncentrera dig på annat.

Du skriver att du har bytt tändsystem. Betyder det alla ingående delar, tändstift, tändkablar, tändspole, fördelarlock, rotor, brytarspetsar och kondensator? Har du ställt in tändningen med stroboskoplampa? Rätt avstånd på brytarspetsarna?

Har du gjort något kompressionsprov? Hur startvillig är den på startgas?
av kroon90
Glömde tilläga att den var lika svårstartad innan jag bytte dessa grejer..

Ska testa det med att rullstarta bilen.

Det med tändsystemet så bytte jag tändkablar,tändstift,fördelare och rotor, tändspolen var inte med i det systemet jag beställde

Men ska kolla kompressionen med och se

Mvh
av umekille
Kolla slangstumpen mellan motorn och bränsleröret som
går till tanken. är den sprucken drar den ingen soppa utan mest luft
av rid54
Det är två symptom här:

1. Snurrar långsamt vid kallstart.
På 6 -Volt-system är det ju hysteriskt noga med att alla kablar är OK, att alla förbindningar är väl utförda och att de sitter ordentligt fastskruvade. Det är nämligen enorma strömmar till startmotorn och minsta smuts/fransig kabel/dåligt dragna kabelskor etc skapar spänningsfall och elände. Gå över batterikabelskornas insida noga med borste/skrapa/fil, kolla att de nyper ordentligt på RENA batteripoler och att kablarna sitter rejält fast i dem. Försäkra dig om att batteriet är ordentligt laddat (typ 7 V vid motorn igång, 6,3 när batteriet är "i vila").

Startmotorn kan faktiskt vara ett problembarn. Om borstarna är slitna eller om deras förbindningar inne i startmotorn är dåliga, eller om anslutningskabeln inte sitter ordentligt så orkar den inte så mycket. Det kan även bli spänningsfall inne i "solenoiden" (manövermagneten), som ju har en kontaktor bakpå för att koppla in startmotorn. Om du vet var strömmen ska gå från batteri till startmotor kan du FÖRSIKTIGT känna på kopplingspunkterna efter ett startförsök. De ska inte bli varma! (men kan ju bli det så därav var försiktig...)

2. Segstartad i varmt tillstånd.
Som sagts, kolla bränsleslangar, ev läckage från förgasaren, lossnade/trasiga vakuumslangar. Läckage från förgasaren kan tyda på otät nålventil och det blir ofta startproblem som följd (pga onödigt fet blandning).

Om du vet att motorn är i bra skick, kan du kanske överäga att ha en vinteranpassad olja i, alltså lite mer lätflytande än vad som fanns när motorn var ny... 5W - 40 eller nå't.
av kroon90
Tack så jätte mycket för tipsen rid54

Ska kolla upp detta under helgen och se om man kommer fram till någonting

Med vänlig hälsning Kristofer
Användarvisningsbild
av lennarte
Darklady skrev:Ta ner startmotorn å smörj lager .ev fett . T.
Rätt tänkt
Tänk på att bilen är mer än 50 år gammal. Hur tror du fettet i lager och drev ser ut efter så lång tid.
Dessa gamla startmotorer är inte så enkla att jobba med, det sitter bl.a en broms!! i bakändan för att förhindra att den snurrar för fort ?? Det är kanske inte alldeles lätt att få tag på dessa grejer om du skulle slarva bort något och man tappar lätt bort dom. Försök att undvika att byta kolen. dom är hårdlöddade och inte lätta att byta utan lägg tiden på rengöring och byt bussningarna. Om möjligt alla 3, men framför allt dom som sitter i gavlarna. Den som sitter i drevet är inte lätt att byta. Bussningarna i gavlarna är oftast problemet när startmotorn går sakta. Tänk på att bussningarna (oljebrons) ska dra några timmar i olja (gärna över natten) eller att man "pressar" in oljan.

Mvh
Lennart
av rid54
Kort tips om bussningarna: Om man vill smörja om dem (dvs de är inte utslitna men "torra") eller sätta i nya: Värm oljan och hetta upp bussningen och släng i den och låt stå ett tag (gärna över natt som nämnts). Materialet är sintrad brons och är fullt med porer som suger upp oljan. Går lättare med varm olja och om bussningen själv är lite varmare än oljan. Just dessa lager är en betydelsefull detalj, bra att den nämndes i tråden.
av kroon90
hej nu har jag fått ett nytt problem med min amazon,

jag var ute och körde en runda innan jag skulle ställa in den för vintervila och reperation. Men iaf så kom problemet med att jag stannade bilen utanför garaget och när jag precis hade öppnat porten så dog bilen, efter detta så snurrar bara motorn men får inte igång den.

Vad kan detta vara?

Mvh
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]