PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av volvo1401989
Hej jag har en Volv. 142a nu är de som att ja har renoverat den nu under 2år. Och under tiden så har mitt bromssystem stått tomt på bromsvätska.sen när ja hällde i ny vätska o skulle lufta så får ja upp tryck när ja trycker på pedalen. Men sen när ja släper o väntar några sekunder så går pedalen i botten. O tittar man i behållaren så ser man hur de sjunker o när man släpper upp pedalen så ökar nivån i behållaren. Ja har byt cylinder, bromsslangar, ok,bromsrör. Men ja får inget tryck. Hjälp mig va är de för fel????
Användarvisningsbild
av lennarte
Du vet att det ät 3 st nipplar att lufta på varje framhjul, förmodar jag. Annars kan det vara så att några av kolvarna har fastnat så att det "böjer" skivan. Har du kollat så alla kolvarna går lätt? Annars är det nog något fel på huvudcylindern ändå. Du gör väl rätt när du luftar? Vid "besvärliga" fall kan man trycksätta bromsvätskebehållaren, det kräver specialverktyg. Tror Biltema har sådant, dom har i alla fall en enkel "luftningssats" som i princip är en slang med backventil. Det fungerar också.

Mvh
Lennart
av volvo1401989
Ja de har jag gjort. O inga kolvar sitter fast och ja har luftat i ordning som de står i boken. Men min bromscylinder är ny o skulle den va paj så när man får tryck så skulle pedalen sjunka sagta. Eller har ja fel??
Användarvisningsbild
av lennarte
Du har ju bytt huvudcylinder, har du kollat så du har ett "lagom" spel i pedalen? några mm när trycker ner innan kolven i cylindern börjar röra sig? kolven måste gå ända bak för att det ska fungera.

Mvh
Lennart

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]