PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Häftigt.
Jag har skrivit tidigare om min fars faster. Hennes man jobbade på Volvo vid denna tid och "fick ut" Amazon nr. 2. Den rullade i södra Halland tills hon slutade köra bil omkring 1974 (lite osäker på årtalet). Den "hittades" härom året i hennes garage och står nu på Svedinos Bilmuseum i Ugglarp, norr om Halmstad. Amazonen skymtar förbi bakom en"trampbil" efter c:a 1,24.

Detta ställe är väl värt ett besök, har dock inte varit där själv på många år, fast det ligger så nära

Mvh
Lennart
av umekille
lennarte skrev:Häftigt.
Jag har skrivit tidigare om min fars faster. Hennes man jobbade på Volvo vid denna tid och "fick ut" Amazon nr. 2. Den rullade i södra Halland tills hon slutade köra bil omkring 1974 (lite osäker på årtalet). Den "hittades" härom året i hennes garage och står nu på Svedinos Bilmuseum i Ugglarp, norr om Halmstad. Amazonen skymtar förbi bakom en"trampbil" efter c:a 1,24.

Detta ställe är väl värt ett besök, har dock inte varit där själv på många år, fast det ligger så nära

Mvh
Lennart
Häftigt Den Amazonen verkar i bra skick...
Med en blygsam produktionsstart rullar den första serietillverkade Amazonen av Lundbyfabrikens produktionslina den 24:e oktober 1956. Den har chassinummer 1 och följs av chassinummer 2 den 8:e november och av chassinummer 3 den 7:e december samma år.
http://www.volvoamazonpictures.se/produ ... uktion.php
Användarvisningsbild
av lennarte
För att "skryta" ännu mer om en egentligen helt oväsentlig sak. Runt 1980 - 82 dog min kompis dåvarande chefs far och han (chefen) ville sälja hans bil till mig. Jag hade då en Amazon -66 som jag helrenoverat så jag var måttligt intresserad. Jag visste då bara att det var en Amazon. När jag fick se den, så smälte jag totalt. Det var en svart Amazon med vitt tak, 4-dörrars (fanns ju inget annant då), med hel soffa fram och "taxi rep" på framstolarnas baksida. B16 motorn spann som en katt, motorn hade gått ungefär 16000 mil. Årsmodell 1956, chassienummer 17. Frugan satte stopp. Hade prercis blivit färdig med den Amazon vi körde med och höll på att renovera den PV jag skrivit om tidigare. Så den gick mig förbi, vet inte var den blev av.

Mvh
Lennart
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]