PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

efter en renovering så åkte låda och motor upp igen . märkte då att kopplingsgaffeln/armen inte går tillbaks av sig själv. vad beror detta på? jag har haft dän både svänghjul och koppling. motorn har ståttt ute med lite plast över sig som skydd i nästan 6 månader. Kommer jag att åka på att riva ner lådan igen?!
volvo142traktor skrev:Kommer jag att åka på att riva ner lådan igen?!
Om vajern går lätt är det nog risk för det. Om du har en större skiftnyckel (som passar där vajern går igenom gaffeln), träd ur vajern, spruta in WD40 (CRC 5-56) mot baksidan av uttrampnings lagret. Brukar gå bra fast gummit sitter där, men det är väl redan borta ( brukar "trilla sönder" efter några år). Ta försiktigt fram och tillbaka i gaffeln med skiftnyckeln och håll tummarna.

Mvh
Lennart
wiren är bytt till en ny och är inte spänd ordentligt än. däremot så känner jag inget motstånd när jag känner på gaffeln. jag kan röra den fram och tillbaks det finns inget motstånd alls. en arbetskamrat pratade om att han trodde det satt en returfjäder på kopplingsgaffeln som ska göra att pedalen fjädrar upp och att kopplingsgaffeln ska åka tillbaks till ursprungsläget. någon sådan finns ej, ska det sitta en sån fjäder på en m40 låda? jag kan även flytta gaffeln hela vägen fram men det känns inte som att urtrampningslagret på axeln påverkar lamellen alls. kan lagret "åka bak" på axeln?
Ok, jag trodde att gaffeln satt fast. Är du säker på att urtramningslagret sitter där? Är du säker på att gaffeln sitt fast på kulan? Gaffeln ska ju (när du för den framåt) inte "gå" längre än knappt till mitten innan det "tar emot" mot kopplingen. Går den ända fram fattas något "där inne". Kopplingspedalen har en egen returfjäder i pedalstället men i original sitter det en fjäder mellan kopplingsgaffeln och och bakåt till det främre fästet för avgasröret. Det sitter ju mellan växellådan och fästet för gummikudden i bakre motorfästet. Fäste "sticker ut" i en trekant på vänster sida och där är ett litet hål för en fjäder. Detta fäste för avgasröret brukar fattas på bilar som är skruvade mycket på, det brukar vara avbrutet på högersidan och därför plockas bort.

Mvh
Lennart
ja lagret satt på axeln när lådan va nerlyft. när jag rörde kopplingsgaffeln bakåt så åkte lagret frammåt. Däremot bökade vi bra länge innan vi fick ihop motor och låda om det kan ha skadat lagret på nått sätt när vi inte fick in axeln och splinesen i lamellen. menar du att gaffeln kan lossna så att den inte längre påverkar urtrampningslagret? En arbetskamrat sa åt mig att kolla det också.
Okej då förstår jag. Tack för att du spred lite ljus över det för när det kommer till kopplingsavdelningen så är jag en riktig färsking vet bara grundprincipen trots att det inte är någon avanserad koppling.
När jag provstartade motorn idag så började det helt plötsligt skramla från lådan! Har aldrig låtit så. Ljudet ökade i takt med motorvarvet och jag fruktar att ett ras är nära. Bilen stod på tomgång utan kopplingswire och börja skramla bara så där, jag trodde att det är dreven i lådan som låter av nån anledning men vet inte varför. Hoppas verkligen det var från lådan det lät så det inte var svänghjulet eller koppling/ lamell som jag haft dän. Visste att lådan va dålig då han under en längre tid lägger ur 2 växel hela tiden.
av rid54
Nu lägger jag mig i igen...
Kolla i första hand om kopplingsgaffeln tar emot når du försöker göra en urkopplingsmanöver, dvs den trycker mot urtrampningslagret och att den kan påverka hävarmen (tallriksfjädern) i tryckplattan. Det betyder att du måste kolla om gaffeln kan göra en normal "urtrampningsrörelse". Kan den röra sig och du känner normalt motstånd från kopplingen och du kan verkligen koppla ur, så bör ju växellådan tystna (om det är den som larmar) när dess ingående axel stannar (frikopplat alltså, nedtrampad kopplingspedal). Funkar inte detta alls, kan du bli tvungen att riva ned och kolla läget. Funkar det kan du bli tvungen att riva ned ändå, för att fixa växellådan...

Jag är lite osäker på om kopplingsgaffeln har någon inbyggd returfjäderfunktion; ska det inte finnas någon extern fjäder som drar hem den till neutralläge när man släpper kopplingen?
rid54 skrev:Nu lägger jag mig i igen...
Det är rätt, Ju fler kockar, desto bättre soppa :lol:
rid54 skrev: Jag är lite osäker på om kopplingsgaffeln har någon inbyggd returfjäderfunktion; ska det inte finnas någon extern fjäder som drar hem den till neutralläge när man släpper kopplingen?
Jag beskrev just det ovan.

Kopplingsgaffeln sitter på en kula låst med en fjäder, precis som på 740, men på "andra sidan". Eftersom vajern "drar" armen framåt (740 med hydraulik trycker armen bakåt) så sitter kulan på höger sida i kopplingskåpan. Har den lossnat där och ligger lös, så kan det skramla (det kan då "ta i" tryckplattan). Det märker man om man "tar" i amen där vajern sitter, då ska den kännas "helt lös". Det var inte helt ovanligt att fjädern var trasig, men det märks inte förrän du "tar ner" lådan. Då "hoppar" armen av kulan och upptäcker man inte det utan monterar lådan igen, får du inte dit kopplingsarmen/gaffeln igen utan att "ta ner" lådan igen.

Mvh
Lennart
jag håller med lennart bara bra att ni som har kunskap och erfarenhet kan slå era kloka huven ihop och hjälpa en färsking som mig! ;)

okej jag hoppas, hoppas hopas på att det "bara" är gaffeln som är av eller att den "hoppat" av. för att även om jag inte är nå sugen på att riva ner lådan igen så gör jag det hellre och upptäcker att det är gaffeln det är fel på än om det är ett lagerras! jag har inte kunskapen eller kompetensen för att klara av att byta lager så i så fall åker jag på att köpa en ny låda!
volvo142traktor skrev:okej jag hoppas, hoppas hopas på att det "bara" är gaffeln som är av eller att den "hoppat" av!
Det är med all säkerhet något som har blivit vid monteringen. Växellådan kan ju inte "gå sönder" av att ligga 6 månader under en presenning. Volvo är minsann starkare än så. En annan sak med dubbla växellådor. På 740 A-traktorer har dom problem med den växellådan som är spärrad i 1-ans växel. Den får tydligen för lite smörjning, så dom brukar fylla mer olja än rekommenderat i den lådan. Vet inte om det är samma på 140-in, men ha inte för lite i alla fall.

Mvh
Lennart
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]