PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av sftn
Hej!
Misströsta inte. Jag har själv haft en liknande bestyckning 1982, dock med Enems H3 kam istället. Motorn gick som en kratta tills KG Volvotrimning bestyckade weberförgasarna rätt. Efter det gick bilen som ett skott i hela varvtalsregistret. Weberförgasarna är svåra med alla register, speciellt i övergången mellan låg- och mellanregistret. Inga problem med att bottna mätaren i 4:an och då var overdriven kvar.

Men det bästa körbara trimmet var faktiskt en weber 36/36 dcd med a-kam, extraktor och en steg 2 topp från volvo R-sport. Jävla grymt bottendrag.

Jag är helt övertygad om att med rätt bestyckning på weberförgasarna löses problemen, krävs dock en rullande landsväg.

Ljudet från weber 45:or med öppna spjäll slår vilken V8 som helst så ge inte upp

Lycka till / Torbjörn
Användarvisningsbild
av lennarte
sftn skrev: Ljudet från weber 45:or med öppna spjäll slår vilken V8 som helst så ge inte upp
Det är det jag saknar på en insprutningsmotor. Min 16V motor går otroligt bra, men jag saknar ljudet av dubbla DCOE (utan luftfilter) och sportavgassystem som jag hade på min PV :lol: :-)-)

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av SnickarD
Helt med er där, få saker som får mig att rysa så mycke som två DCOE! fantastiskt ljud!

Ska försöka ta mig tid att dra in 142an i varmgaraget i veckan och få iordning på bromsarna bak och sen lyfta i motorn som är så när som på klar nu! Skulle verkligen vilja ha igång motorn snart å se att allt funkar! Dock blir de en 36/36 tills den är besiktad! :)
Användarvisningsbild
av SnickarD
Kom på en till sak i farten så där.. När jag väl kommer dit, vad ska man ha för ventilspel? 0,4 är väl standard men ska man ha de trots trimmad motor? Fått höra att 0,3 av någon och en annan sa 0,5 när de e trimmat. Känner mig aningens förvirrad :x
av Rådlös
Utan att veta i just ditt fall, så är det som följande: B20 A 0,40 - 0,45. B20 B 0,50 - 0,55. B20E 0,40 - 0,45. Samma på både inlopp och utlopp.
Var vill du passa in din motor?
Användarvisningsbild
av SnickarD
De är en E topp som är upphottad om jag fattat de rätt på han som gjorde iordning toppen. Är väl 44/37 ventiler nu me dubbla fjädrar och planad. Vet inte va originalmåtten är på en E-topp..
Och motorn är en 8bultad så måste väl va en -74a..? Då bör de väl va en B20E? Är ju inte så mycke som är original längre så svårt att avgöra : :wink:
av AmazonSleper
Vad kör du med för kam? Alla Kg`s kammar har jag för mig ska ha 0,40. Beror helt på vad tillverkaren säger. Kolla även så kammen är rätt inställd annars får du skaffa en offset kil :wink:
Användarvisningsbild
av SnickarD
Är kg17 kam. Återanvänder den från min gamla B20, inte sliten alls så tyckte jag kunde spara på dom kronorna. Så borde funka fint, gjorde den då i gamla motorn! Men just ventilspelet va väldigt osäkert hela tiden, men upplevde att 0,40 funkade bäst då!
Jag har för mig jag sett kortare ventilstänger också, för på förra toppen blev dom för långa pga att toppen va så planad.. Så fick då höja upp vippbryggan med distanser :oops:
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 16
V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]