PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SnickarD
#786811
Så de som händer om jag sätter den uppe vid termostaten är att fläkten kommer gå igång oftare eller kanske hela tiden? Isf kommer jag nog sätta den där så länge tills jag fixat grejer så jag kan sätta den längst ner.. Fast nu är ju snart sommaren över så kanske skiter i de i år och fixar de under vintern! Får väl se.

Jag har nu fått i nya kamlager, tack vare kamlagerdrivdonet, och satt i kammen. Jag har fått hem allt utom en 123ignition som jag inte har pengar till just nu, men de ska väl gå utan den så länge. Så under hösten nu ska motorn sättas ihop och lyftas ner i bilen. Sen ska bromsarna bak renoveras så är den redo för besiktning :)

Vad ska man göra med koppling? Den är ganska sliten så känns vettigt att byta den nu när de är isär. Vad ska man använda för koppling? Ska jag fortsätta med original eller satsa på någon "sportkoppling" ? De kommer ju bli några hästar fler i motorn och med den gamla motorn och kopplingen gick de inte att bränna däck för då lukta de bara brända lameller :(
Användarvisningsbild
av Hasse63
#786827
Hade aldrig tipsat om SAAB delarna om det inte hade funkat klockrent.
Fläkten startade aldrig någonsin då jag körde... SÅ KLART. Bara i längre bilköer (sommartid) eller en solig dag och en genomvarm motor och då man stängt av motorn, då kunde fläkten starta efter någon minut.
Användarvisningsbild
av lennarte
#786966
Kollade i min rep.handbok (Auto Info) som bygger på Volvos egna böcker. Där står om eftermontering av elfläkt (alltså inte den för AC-n) att givaren ska monteras i övre högra hörnet av kylaren (alltså den nedre delen eftersom kylaren "ligger" ner) Där sitter givaren till min 745-a (för AC-fläkten) eller i den nedre kylarslangen, vilket som anses enklast (man slipper ju då borra hål i kylaren). Givaren ska ha en öppningtemperatur på 100°. Detta gäller då en 740 med slutet kylsystem och jag tycker kanske att temperaturen låter lite i högsta laget, men detta är var Volvo rekommenderar (till 740 då förstås).
Det fungerar säkert bra i övre slangen också, men det låter lite "bakvänt" för mig eftersom fläkten ska starta när hela kylsystemet börjar bli för varmt. Inte bara när motorn börjar bli för varm. Det blir ju i.f.s en större säkerhets marginal, och det kan kanske vara bra.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
#787047
SnickarD skrev:Ok! Kanske testar att sätta den i övre bara för skojs skull :) Nu när ja ändå har grejer som passar just där.

Sen va de min fråga om koppling... Någon duktig som vet någe bra? Frågan står i tidigare inlägg.. :wink:
På min Volvo PV som hade för många år sedan hade jag c:a 130 - 140hk med original koppling men då "fuskade" jag lite. jag svarvade av hela ytan på svänghjulet, sedan svarvade jag ner ytan utanför där lamellen sitter, alltså där du spänner fast tryckplattan, så det blev "mer tryck" på fjädern. Kommer inte ihåg hur mycket, men det var nog inte mer än 1 - 1,5mm. Annars får du skaffa en kraftigare tryckplatta, själva lamellen håller bra upp till 200hk utan vidare. Sedan finns det ju Race att välja på. På "den tiden" jag höll på med sådant här användes kopplingen till Volvos "Valp" terräng bilen. Volvo 160 kopplingen passar ju men då får du ta växellådan också (har får mig att den har kraftigare ingående axel) men det skadar kanske inte.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av SnickarD
#787629
Okej, men är 160s växellåda lika lång så den passar med drivlinan..? Vet att VP autoparts säljer "sportkoppling" nytillverkad för 140 men den kostar 1565kr. Då står de bara "kopplingssats förstärkt, med lager" så vet ju inte exakt va som är gjort. Känns som de kan va klurigt att få tag på en bra koppling från en valp idag..
Användarvisningsbild
av SnickarD
#798569
Jaha äntligen har jag hittat min motivation igen och satt igång att skruva ihop motorn. Är nästan helt ihop med den.
Går fortfarande i tankarna om jag ska ha 123 tändsystem eller inte. Är de värt pengarna?

Sen körde jag fast på en annan, lite oväntad sak. Bulten till remskivan på veven va för kort från den gamla motorn (en 6 bult). Fick ta den då de inte fanns någon sån eller remskiva till "nya" motorn (8 bultad). Någon som vet av sig att de är en helt annan bult i en B20 från -74 å isf vilka dimensioner?
Senast redigerad av 1 SnickarD, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
#798621
123 Igniton är ett modernt tändsystem med dagens elektroniska teknik. Om det värt dom pengar det kostar går ju inte att svara rakt av. Det beror ju mycket på din egen inställning och vad du värderar. Brytarlös tändning finns ju på andra håll, men här får du en helt komplett fördelare med senaste teknik som högst troligt kommer att överleva bilen. Alla andra brytarlösa system som jag har sett är avsedda att monteras i den redan befintliga fördelaren. Din fördelare är omkring 40 år. Den kan haverera i morgon oavsett om du har brytarlöst eller inte. 123 Ignition är ju också underhållsfri i den bemärkelsen att du behöver inte tänka på någon tändinställning mera, det kommer knappast att bli något mekaniskt slitage som det alltid blir med en brytarfördelare. Kamnocken slits och brytarens "anliggare" slits.
Generellt är det så också att elektronisk tändning är mer tolerant mot lite större tändstiftsgap. Gnistan är tillräckligt stark ändå. Tändgnistan från en brytarfördelare (kondensator) "smäller av" bara en gång i varje tändtakt, pang! En elektronisk brytarlös fördelare ger en skur av gnistor i varje tändtakt, frzrzrzrzrzrzt. Alltså under en längre tid. Visserligen mikrosekunder, men mätbara. Detta ger ju i sin tur att fler bränsledroppar förbränns och man får ett bättre energiutbyte. Eller lägre förbrukning och renare avgaser om man så vill. Mindre mängd oförbrända kolväten, CH i avgaserna.

Underhållsfri är i sammanhanget ett töjbart ord. Man kommer inte ifrån att tändstift, tändkablar och fördelarlock samt rotorn slits med tiden och milen. Men detta är ju en full realitet även för oss som kör dagens bilar också. Men jämfört med en brytarfördelare så ligger man många "hästlängder" före med en 123 Ignition när det gäller underhåll och service.
Användarvisningsbild
av Kloge
#798707
SnickarD skrev:Jaha äntligen har jag hittat min motivation igen och satt igång att skruva ihop motorn. Är nästan helt ihop med den.
Går fortfarande i tankarna om jag ska ha 123 tändsystem eller inte. Är de värt pengarna?

Klart du ska ha en 123 Ignition. Jag har som sagt den på min traktor och jag har använt traktorn mer i sommar och höst än tidigare då den är så lättstartad och går bra numera.Priset glömmer man snabbt när man är på gott humör bakom ratten!
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 16

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]