PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kloge
Jag har kvar original tändspole,jag har den gamla modellen med armerad kabel 6 volt.
Inga problem med holländska då de kan engelska.
Manualen var dessutom på svenska.
Jag provade att maila deras kundtjänst innan jag beställde och fick snabbt svar.
Kolla vad man kan få för rabatt,det är ju aldrig fel.
Användarvisningsbild
av SnickarD
Misstänker att den prutmånen är minimal.. Känns inte försvarbart att köpa samma produkt i sverige för nästan 1000kr mer bara för de ska va på svenska. Kan ju utnyttja de manualer å tips som finns på den svenska sidan men beställa från den holländska.. :)

haha många som kallar volvo för traktor dock :wink:

okej, kloge! Ska kolla upp de där :)
Användarvisningsbild
av SnickarD
Då är gamla motorn urlyft men inte mer, krävs längre bult till motorstativet för att få upp motorn å då va de ju de där med bultstorlek... :x Fått höra många bud men verkar vara 7/16" som gäller. Då va de att hitta nånstans som dom säljer sånt! Sakta men säkert :) Hade hoppats att hinna tills V29 då det blir dansbandsveckan i Malung med utsällning på Tisdagen på Västerdalsträffen! Rekommenderar alla att åka dit :)
Användarvisningsbild
av SnickarD
Tror jag blir tokig på denna B20-motor.. inte nog med att ja drar sönder kamdrevet när jag försöker få bort muttern... nu får jag inte i kamlagrena heller.. Köpte en fin sats på Feltema (20-337) och tänkte de skulle gå gallant..

Misstag 1: Jag mätte aldrig kamlagrena. Resultat: av alla delar i satsen passa bara de största drivdonet i det minsta lagret, resten är för små.
Misstag två: De största drivdonet passa inte helt i lagret, Resultat: drivdonet revar upp ett rejält jack i lagerbanan och förstör lagret..

Så med detta gjort undrar jag nu vad jag ska använda för att få i alla lagrena, utan att ha sönder dom? Finns de någon bra sats med drivdon som passar perfekt till alla tre lager eller annan metod? Hylsor och förlängningsskaft vill jag inte ens prova med. Slog ur gamla lagrena med det och dom blev helt förstörda..
Användarvisningsbild
av SnickarD
lennarte skrev:
SnickarD skrev:så är jag inne på att sätta i en elfläkt istället för original, för att få lite extra effekt ur den.. så ser de ju proffsigt ut :wink: Någon som har tips på va för fläkt man ska ha å vart som är bäst att sätta den, framför eller bakom kylaren..? Vart kopplar man den sen? Vattentempgivaren med relä?
Biltema har "givarfäste" som du "skarvar in" i nedre kylarslangen + givare med olika temperaturer. Och givetvis fläktar. Både för montering framför och bakom kylaren. Placeringen av fläkten är nog mest en platsfråga. Se bara till att den "blåser" på rätt håll :lol:

Mvh
Lennart

Måste tempgivaradaptern sitta på nedre kylarslangen? Den slangen är för smal för att passa på biltemas minsta adapter medans den övre är precis så de går att tvinga ihop.. Annars får jag byta den nedre slangen, men den är ju formanpassad och så vet jag ju inte om de blir otätt mot röret från pumpen...
Användarvisningsbild
av lennarte
SnickarD skrev:Okej! Någon mer som har någon erfarenhet om det? Vill inte att motorn ska koka de första den gör

Har du den i övre slangen lär den ju inte koka i första taget. Då lär fläkten gå igång när termostaten öppnar (nästan i alla fall). Vitsen med en elfläkt är ju att den inte ska gå igång, i alla fall inte fören den behövs. Det hänger ju på vilken temperatur man har på givaren, också. Det blir en jämnare temperatur om man har om man har givaren längre ifrån termostaten. Fiat (bl.a) hade elfläkt tidigt, dom hade den i botten på kylaren. VW (på -80 talet) hade den på övre halvan, men då hade dom termostaten i botten på kylaren. Det är ju när hela kylaren blir för varm som det börjar bli "kritiskt".

Mvh
Lennart
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 16

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]