PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
#1074909
Går inte att köra utan termostat, testade det när jag använde kylarrensen men när termostaten och dess packning var borta så läckte det ymnigt från termostathuset.

Det som förbryllar mig mest är att problemet uppstod i samband med att jag tömde systemet och bytte termostaten. Allt var ju alltså okej innan och under den rekordvarma sommaren 2014 minns jag att jag blev lite imponerad över hur temperaturen på mätaren knappt steg trots att jag körde på en grusväg upp för ett berg i 70 km/h. Min teori är som ni säger att det kan vara stopp i någon kanal vilket innebär att bara det nedanför stoppet i den kanalen tappats ut och skapar en luftficka som inte går att fylla. Som i sin tur gör att det inte kan skapas något tryck. När de kanalerna tidigare var vätskefyllda kanske det fanns någon form av kylverkan även i de igentäppta kanalerna, som nu gått förlorad när det istället är luft där.

Jag tror absolut något är galet om nedre kylarslangen inte alls blir varm, trots att motorn är stekhet. Är nedre slangen iskall så kyler ju kylaren vattnet från 90 till 5-10 grader celsius vilket är imponerade inte minst för en 50 år gammal kylare.

Åtgärdsmässigt då... Kolla slangarna att de är fria? Annat? Vet inte om det är ngåon idé att väga kylaren om jag inte har något refernsvärde men kan det hjälpa att spola den baklänges tror ni?
av LarsBd
#1074924
Låt packningen vara kvar ta bara bort termostaten. Eftersom felet uppstod i samband med termostatbyte förmodar jag att termostaten är problemet men kan också bero på en misshandlad kylarslang.
En tät kylarkanal har i princip ingen kylverkan oavsett om det finns vatten eller luft i den. Jag tror på en kylarslang eller termostaten, inte kylaren om det är som du säger att man kan spola "obegränsade" mängder vatten igenom med vattenslangen.

Kolla båda kylarslangarna, är de felfria så ta bort termostaten (låt packningen sitta kvar) och rapportera resultatet.
av rid54
#1075329
Om man tar loss den undre kylarslangen och helt enkelt försöker känna/peta/titta in i den undre delen, bör det gå att fastställa om det är mycket avlagringar i kylaren. Visserligen kan det vara fasta avlagringar i kanalerna, men det bör också gå att undersöka lite grann, genom att försöka trycka igenom en koppartråd uppifrån i några av de kanaler man ser (försiktigt). Det finns ju en del kemikalier som faktiskt kan lösa upp gammal pannsten, men de är kanske inte allmänt lättillgängliga (citronsyra, oxalsyra, fosforsyra) och det kan ju tillomed vara idé att lämna kylaren på renovering/rensning hos nån firma om det nu faktiskt är problem med den. Om vatten kan rinna "fort" uppifrån och ned skulle jag inte tänka på kylarproblem i första hand. Slangarna, däremot, kan täppas igen även utan att de ser "kinkade" ut pga att de inre skiktet av gummi lossnar (tänk bromsslangar som täpper igen). Det finns universalslang som bör gå att få att passa om man har misstankar om slangarna och inte hittar original.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1075456
rid54 skrev:Det finns universalslang som bör gå att få att passa om man har misstankar om slangarna och inte hittar original.
Finns säkert "märkes anpassat" till Amazonen, den är ju inte såå ovanlig än, annars finns detta
https://shop.grene.com/store/agro-se/sv/item/9140253600
Biltema har dessa också. Vi hade ett "ställ" med sådana på mitt första jobb också (på -60-talet), så dom har nog funnits alltid. Det är stålspiral inuti så man kan böja dom (nästan) hur man vill. du mäter bara måtten på anslutningarna (det är inte alltid samma i båda ändar) och hur lång den ska vara. Har liggande som reserv till 745-an (köpt på Biltema)
rid54 skrev:Om man tar loss den undre kylarslangen och helt enkelt försöker känna/peta/titta in i den undre delen, bör det gå att fastställa om det är mycket avlagringar i kylaren
Kylaren brukar vara "lite djupare" just där nedre slangen sitter (på en del i alla fall) så där kan ligga 50 års avlagringar.
Jag har en gång en Mazda Pickup -78, som ja tog ut kylaren med slangar lade den ner på marken, spolade igenom med varmt vatten tills det kom rent vatten. Tömde ur den, blandade en 1/2 flaska kylarrens i vatten och hällde i och lät stå över natten. Sedan spolade jag rent med varmt vatten igen (jag har lärt mig att man alltid ska spola baklänges). Herre j--ar vad sk--t det kom, det tog tid innan det kom rent vatten och (kanske inbillning) visst blev kylaren lättare. Sedan gjorde jag samma med motorn (kopplade ihop övre och nedre kylarslangarna) och det kom lika mycket där. Sedan funkade den i många år, den skrotades när jag övertog farsans 144 -72 efter min dotter ??:-/ när hon skaffade en kille med "riktig" bil (Toyota Celica) strax innan millenniumskiftet.
av Schmoyoho
#1117633
Bumpar tråden lite, nu när det är dags att ställa bort Amazonen har jag tänkt följa era råd och byta olja+filter när den kommit sig på plats i garaget. Vad ska jag använda för olja? Spelar egentligen ingen roll om den är dyr eller billig men en B18 sväljer ju vad som helst vad jag förstår, moderna vs 60-talsoljor. Mest fundersam på formuleringen "billigaste oljan som uppfyller motorns krav" som någon skrev tidigare i tråden. 10W-40 har jag förstått det som är en lämplig viskositet för en bil som uteslutande körs i plusgrader, mestadels under högsommaren. Men är det något annat krav oljan behöver uppfylla eller är det bara första bästa mineraloljan man ska köra?

Googlade förstås men vissa börjar prata om syntetolja på vintern eller i motorer som går hårt och då undrar jag lite om det finns några fördelar med att faktiskt välja halv-/helsyntet eller om det är som att väga mellan om jag ska köpa castrol eller mobil1?
av rid54
#1117638
Skulle det inte kunna vara vettigare att byta olja + filter strax innan bilen ställs undan? Då får ju den nya oljan en chans att fylla alla utrymmen och allt ev skräp gå in i och fastna i filtret när man kör de sista milen. Bara se till att sista körningen blir en långkörning som vädrar ur motorn (och hela bilen) ordentligt. Vad du fyller med är nog rätt oväsentligt om det är rätt spec (finns väl knappt nån olja som inte är OK för en B20/B18) och vettig viskositet (skulle inte gå under 10W/40).

Jag minns att jag körde min första Amason, en 69 som jag köpte '74, mest på 20W/50. Även vintertid... Gick hur bra som helst, men man kunde ju inte starta och dra iväg somen idiot på vintern, en minuts tomgång var en bra procedur, medan man skrapade rutorna... Detta med oljetyp och mineral vs syntet är nog lite överkurs, tror jag. Bara oljan är relativt ny, så den inte innehåller för mycket sura förbränningsprodukter när man ställer undan pärlan.
av Schmoyoho
#1117654
Har dividerat lite om det och antog det var bättre att inte hinna tillföra nya förbränningsrester till den nya oljan men när du uttrycker dig så låter det ju bättre att låta den gå runt först.

Det är biten med "om det är rätt spec" som jag hänger upp mig på. Vad, om något, ska en motorolja till en amazon uppfylla för spec? Eller omvänt, finns det någon motorolja jag /inte/ ska använda? Är det A/B-klassningarna som syftas på eller någonting annat?
av LarsBd
#1117666
Instruktionsboken till en 67:a säger multigrade 10W-30 eller "For service MS" viskositet 10 20 eller 30 beroende på utetemperatur.
I princip all motorolja som täcker hela 10W-30 går att använda året runt. Köp billigaste oljan och byt ofta.
av rid54
#1117684
Schmoyoho skrev:Har dividerat lite om det och antog det var bättre att inte hinna tillföra nya förbränningsrester till den nya oljan men när du uttrycker dig så låter det ju bättre att låta den gå runt först.

Det är biten med "om det är rätt spec" som jag hänger upp mig på. Vad, om något, ska en motorolja till en amazon uppfylla för spec? Eller omvänt, finns det någon motorolja jag /inte/ ska använda? Är det A/B-klassningarna som syftas på eller någonting annat?
Kolla in denna länk:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=84871
Jag tycker den är rätt informativ. Det som inte passar i en äldre motor är de tunna "lågfriktionsoljorna", men de har väl typ 0W/10 eller nåt sånt. Så A1/A5 är inte nåt att ha... A3/B3 borde vara mer "normala" oljor, men titta i tråden, den ger en del förståelse.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1117736
Schmoyoho skrev: finns det någon motorolja jag /inte/ ska använda? Är det A/B-klassningarna som syftas på eller någonting annat?
I pricip finns idag inte att köpa olja med så låg kvalitet som Volvo rekommenderade 1967. Men som "LarsBd" skriver, Köp billigaste oljan och byt ofta.. du behöver inte byta filter varje gång även om du kanske borde göra det dom första gångerna. Sedan tycker jag att en bil som bara körs på sommaren kanske skulle må bättre med en 20W olja som bas och sedan 30, 40 eller kanske 50. Syntetolja är definitivt "överkurs" i detta sammanhang, en mineralolja duger mer än väl. Det finns "blandad" mineral/syntet också, kallas Semisyntetisk (ibland) som förenar fördelarna men inte nackdelarna. dyrare än mineral men kan vara ett alternativ efter några byten när motorn börjar bli ren invändigt. Jag använder Biltemas 10W40 året runt på alla bilar (mina och mina döttras) och även till båten (4-takt utombordare).
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Cigg-uttag maxström?

Hej, Funderar på att skaffa en hyfsat krafti[…]

Som TS vill jag påpeka att jag inte frå[…]

Vet f*n inte hur det står till i huvudet p&a[…]

Ingen respons vid gaspådrag

Du har troligtvis ett gasspjäll av fabrikat M[…]