PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#945269
Kompprov är inget märkligt. Plocka ut stiften, plocka bort kabeln från tändlåset (15) på tändspolen (ej nödvändigt) "spärra" gasen på full gas (nödvändigt). Lår en kompis "köra på starten", håll kvar mätaren tills visaren inte stiger mer, ta inte bort den förrän motorn stannat (du kommer på varför). Notera på papper resultatet. fortsätt med nästa. Motorn ska inte vara "driftvarm", men helt kall kan den visa helt fel (inget alls...). Den bör ha varit igång inom nyligen. Efter att du "gått över" alla 4 cylindrarna, då pumpar du i "några pump" med motorolja och gör om allt igen. Sedan kollar du skillnaden mellan proven och och lägger upp det här. Skiljer det markant mellan proven så kan det vara problem med den cylindern, det kan skilja ganska mycket med kall motor, därför behöver den ha varit igång innan du gör provet.

Mvh
Lennart
av rid54
#945280
Nu är jag ju inte nån professionell topplyftare, men operationen har tvingats fram ett par gånger. Det är lite halvjobbigt i stärsta allmänhet, men inte "svårt" och det är inte fråga om mikrokirurgi och renrumsteknik när man pratar gjutjärnsmototer. Jag skulle vilja påstå, att det troligaste är att när du lyft toppen så är det tivngande behovet bara en ny toppackning för att sätta ihop motorn igen; annat kan återanvändas om det inte gått sönder. Tätningsytorna kan regöras med en stålspackel och en dammsugare (med ett smalt mustycke som man håller intill där man skrapar). Det är osannolikt att du skulle behöva plana, men såklart inte omöjligt om det råkat bli tuffa angrepp någonstans som inte "täcks av packningen". Tar man det lugnt och gör ordentligt rent så bör det absolut inte bli sämre än innan bara för att man lyfter toppen och sätter tillbaks den. Är det en ventil som strular så blir det ju lite merjobb, men, som sagt, den blir inte sämre av att man öppnar o tittar. Har du inte kört en del med det här fordonet? Verkade motorn dra mycket olja eller gå dåligt från början? Om inte så är det nog inget större problem med underdelen, de brukar hålla rätt bra.
#945428
lennart: tack för bra beskrivning! äntligen verkar det som att snöandet ska börja ge med sig. det ser bra ut än så länge för morgon dagen så provet kommer att ske imorgon och så lägger jag upp resultatet så snart som möjligt efter det så får ni hjälpa mig att tolka. om det är "värt" att riva toppen eller ej. :)

rid54: okej, ja jag hoppas verkligen innerligt att om toppen måste av så är resten okej! plus att jag inte har tillgång till en moment nyckel oroar mig med... eftersom det är ett "måste" i alla fall för mig när toppen ska på igen i så fall...

jo trots alla mina trådar och frågor så har denna motor gått hårt och mer eller mindre dagligen. har inte haft något problem med oljeåtgång av nått slag förens efter min stora renovering efter jag körde av vägen. sist jag kollade så var stickan helt torr vilket inte är så roligt. jag vet att min precis som "de flesta" gamla b20-is har läckande oljetrågspackning men jag tycker att det är osannolikt mycket som har försvunnit den vägen. traktorn har för visso stått många månader nu på gräs och det har vart snö länge nu så de är klart att det är svårare att upptäcka. men den kladdiga konsistensen och det svarta stiftet på cylinder nr 4 ger mig mardrömmar om att motorn "går på olja..."

men som sagt, snart behöver vi inte gissa mer! även fast ett kompprov "sällan" visar specifikt vart kompressions "läckan"/saknaden är och varför så får man åtminstone ett hum om hur bra motorns kondition är fördelat på alla 4 cylindrar. :) återkommer imorgon!
#945566
okej nu är testet gjort å jag vet inte riktigt vad jag ska tro faktiskt... jag "varmkörde" en kort stund. sen plockade jag ur alla stift, tog bort kabeln till tändspolen, plockade bort returfjädern för gasreglaget och stripe-a fast den på fullgas runt insuget. de här resultaten fick jag på mitt "dry test": (alla test är avlästa på kilo gram per kvadrat centimeter)

cyl 1= 10,55
cyl 2= 10,50
cyl 3= 10,50
cyl 4= 10,55

mitt "wet test" fick följande nummer: (också avläst på kilo gram per kvadrat centimeter)

cyl 1= 11 blankt
cyl 2= 11 blankt
cyl 3= strax över 11
cyl 4= strax under 11

så läst av de här numren så är ju motorn mer eller mindre i "topp skick" i alla fall sett till kompressionen i varje enskild cylinder gent emot den andra 4. jag borde väll vara glad men ja hade ju hoppats på att hitta anledningen till varför den inte går som han ska...

vad visar inte ett kompressions prov som kan vara värt kvar att testa?? vad finns det mer?!

jag gjorde testet på båda fördelarlocken förresten. det som satt på innan som jag misstänkte fick samma resistans på alla stiften som det locket jag testade först och skrev om här. sedan försökte jag leta överledningar men jag testade alla ohm områden som min multimeter klarade av men fick inte en mätning nånstans på båda locken "tyvärr." dock så hittade jag en spricka på utsidan på det locket jag misstänkte! jag visste ju att det fanns tydliga på insidan men det fanns en tydlig "grov" spricka mellan 3 och 4.
av rid54
#945587
Bra värden! Troligen inte kompressionen som spelar roll här!
I detta läge skulle jag personligen helt enkelt försöka hitta en annan komplett fördelare, i andra hand ett annat fördelarlock. Kvarstår problemet då, så är det ju lite knepigt, kan man säga. Hur ser grenrörspackningen ut på denna motor, är det en gemensam eller separata för insug o avgas? Är det gemensam kanske det är värt att kolla om det finns läckor mellan avgasport och insugsport någonstans. Mera långsökta saker:
Flytta om tändstiften och försök avgöra om felet följer med nåt stift.
Kör motorn med ett stift i taget borttaget, så att ev lösa partiklar i en cylinder blåser ut.
Stopp i avgasröret borde det väl inte vara, men det kan ge konstiga symptom.
Prova med att proppa igen ALLA vakuumanslutningar till insugsröret.

Det läcker uppenbarligen inte ur förbränningsrummen och om du inte har olja i vattnet eller vatten i oljan så behöver du nog inte lyfta toppen...
#945591
rid54: nej precis det verkar inte vara de som är felet.

okej trots att jag redan bytt en gång? menar du att denna också kanske är glapp och att det är felet?
packningen är "ett stycke" om det är det du menar? jag har sen jag hade dän grenrör och insug varit orolig över att jag skulle få läckage där. tyckte det var svårt att se och känna om avgaskonerna slöt tätt mot grenröret. känns som att det finns stor chans att nån kan hamna snett om ni frågar mig! det är ju en bra sak å kolla dock! vågar man återanvända en sån packning??

många bra tips tack så mycket rid54!

nej inte vad jag märkt i alla fall, tack igen!
Användarvisningsbild
av lennarte
#945596
volvo142traktor skrev:okej nu är testet gjort å jag vet inte riktigt vad jag ska tro faktiskt...
Den är ju helt kanon. Det måste vara något tändningsrelaterat. Du måste nog "hitta" en bra kompis med en fungerande B18 eller B20 motor (det passar) så du kan byta mot grejer du vet fungerar. Felet måste vara i stift, lock, kablar. Grenrör och insug sitter ihop på din bil så rent "teoretiskt" kan det läcka mellan som "rid54", men jag har inte varit med om det. Vacuum läck är ju inte omöjligt heller, men skrev du inte någonstans att du inte hade gnista på 4-ans cylinder? I så fall börja med att få gnista dit. Har du problem med sliten fördelare så öka avståndet på brytarna så det säkert öppnar på alla nockarna. Det går ju att justera tillbaka sedan.
volvotraktor skrev:vågar man återanvända en sån packning??

Är den inte skadad så har jag återanvänt grenrörspackning. Brukar smörja båda sidor med kopparpasta och "dra fast" som vanligt. Har du dom runda "hylsorna" som sitter i insugskanalerna kvar? dom brukar försvinna "med åren". Har du dom så "styr" dom upp grenröret så det kommer exakt rätt.

Mvh
Lennart
av Rådlös
#945598
Du skall få ett litet tips om brytarspetsgapet. Det skall vara 0,4 - 0,5 mm när brytarna är fullt öppna. Det här mäter man ju med bladmått, om man har något? Och här kommer tipset för den som inte i ett akutläge har något bladmått. Stålband som sitter om lastpallar och kartonger och andra förpackningar är 0,5 mm tjocka. Dessutom väldigt exakt i måttet. (Detta gäller dom vanligaste. Det finns kraftigare, men det är lite special)
Så om man på sin arbetsplats etc. etc. har en gods- och packavdelning, gå dit och tigg till dig en liten bit på 10 cm eller något. Spara den i verktygslådan.
#946617
lennart: ja de hade ju verkligen vart de optimala! nej det var det första locket som inte gav nån gnista dit. jag hade ett annat begagnat lika dant lock låg och det var det som jag mätte upp och skrev om resultaten här. sen jag bytte till det locket så verkade det som att när jag gjorde ett ""power balance test" sista gången som att varje cylinder verkade påverkass lika mycket när kabeln blev ryckt. (måste dock ut idag å kontrollera allt igen samt titta på tipsen jag fått)
den här fördelaren "ska vara" bra, den är utbytt nyligen och verkade vara i mycket bra skick, och inte glapp men ska även kolla detta idag...

okej där ser man, jag trodde runda var avgas och de rektangulära var insug! :O men då var det tvärt om då. ja alla 4 fanns kvar men som jag skrev tyckte jag personligen att det var svårt att få det bra ändå. jag är inte säker på om alla 4 verkligen la sig till rätta och slöt tätt mot både block och grenrör...

rådlös: bra tips! vi har ett bladmått bara det att pappa hade tagit det sist jag skulle ha det så jag hittade det inte. nu vet jag var det är och ska ut idag å ta en sak i taget från listan så får vi se vart vi hamnar. :)
#947032
okej en update då! jag gick ut igår för att gå igenom allt igen å se vad jag kunde göra. jag började med att leta fram bladmåttet och så tog jag av lock och rotor från fördelaren och mätte upp brytaravståndet på varje nock. jag hade 0,4 på alla nockar, men fördelaren är till viss del glapp radiellt. jag kan precis som på förra fördelaren påverka brytaren om jag "vickar" rotor axeln i sidled (jag ser brytaren öppna och gå tillbaka) så detta kanske påverkar lite. sen så tog jag en koll på locket igen. kolet i mitten är ju som det är och satt långt upp i locket. jag drog ut fjädern en bit så att kolet kom längre ner i locket och monterade tillbaks det.

sen gjorde jag något jag skjutit på i 2 år nästan; jag spände upp min gaswire äntligen! jag vet inte varför jag struntat i det så länge men jag hade sånt sjukligt glapp, innan wiren påverkade stagen och gasspjället. men nu sitter det lagom spänt och fint! :D sedan så satte jag tändningen på 10 grader föd. igen för att vara säker på att det står "rätt" och kollade tändföljden igen 1342. sen startade jag. motorn gick lugnare och jämnare, men trött och tungt. jag lossade fördelaren och vred den medsols för tidigare tändning och vips! varvtalet ökade lite så jag vred ner tomgången och ställde så bra jag kunde på örat. inga missar vad jag hörde, inga problem när man belastar motorn. inte svårstartad och tråkig!

vad har jag gjort?! vad var felet? jag fattar ingenting haha! men glad ändå!
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Stämmer.

V60 sliter däck bak

Vilken bussning är det du menar? Och vart fin[…]

Husbilar igen, eller ja förare och sjä[…]