- mån 02 feb 2015, 11:13
#945269
Kompprov är inget märkligt. Plocka ut stiften, plocka bort kabeln från tändlåset (15) på tändspolen (ej nödvändigt) "spärra" gasen på full gas (nödvändigt). Lår en kompis "köra på starten", håll kvar mätaren tills visaren inte stiger mer, ta inte bort den förrän motorn stannat (du kommer på varför). Notera på papper resultatet. fortsätt med nästa. Motorn ska inte vara "driftvarm", men helt kall kan den visa helt fel (inget alls...). Den bör ha varit igång inom nyligen. Efter att du "gått över" alla 4 cylindrarna, då pumpar du i "några pump" med motorolja och gör om allt igen. Sedan kollar du skillnaden mellan proven och och lägger upp det här. Skiljer det markant mellan proven så kan det vara problem med den cylindern, det kan skilja ganska mycket med kall motor, därför behöver den ha varit igång innan du gör provet.
Mvh
Lennart
Mvh
Lennart
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V