PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
I 123 Igniton kan du välja på 16 olika tändkurvor. Bara att ställa in på en ratt.

Kolla på den här filmen:
Titta speciellt på tändgnistan, egentligen tändgnistorna, för det är en hel skur av gnistor. Detta är från en modern bilmotor med elektronisk tändning.
Stenålderssystemet med brytarspetsar och kondensator ger en (1) gista - PANG. Elektronisk tändning ger en hel skur med gnistor över en förhållandevis lång tid. Man kan ju lätt förstå vad det innebär om inte alla andra förhållanden stämmer med lite ojämn luft/bränsleblandning eller dålig tajming etc. etc.
Användarvisningsbild
av SnickarD
haha intressant film, Rådlös! :D Men har, som mång av er rekommenderar, varit inne på 123 tändning. Dock är prislappen lite över vad jag känner att e värt.. men den lite enklare typen utan USB å allt va de va skulle kunna va överkomlig... Kanske blir att investera i en sån heheheheh :roll:

Jag hoppas innerligen att kammen ser bra ut.. Garantin är ute sen länge å känner inte för att kosta på en ny..
Användarvisningsbild
av Kompe
Hur går det med trimningen? 8) :twisted:
av SM7TJC
Jag höll på en del med B20-motorer "förr". En bekant trimmade toppar och borrade block så man kunde inte undvika att dras med i trimningsexperimenten. Vi använde vanligen originalfördelare.
Vacuumklockan var det största problemet. Glapp gjorde att tändpunkten hoppade hit och dit.
Vi svetsade fast plattan till vacuumklockan och körde bara med vikterna (original). Tändningen ställdes på 18 grader med stillastående motor. Det funkade alltid klockrent.
Användarvisningsbild
av SnickarD
Uppdatering

hehe har hamnat lite i ide med mitt renoverande, men i helgen fick jag ett ryck å gjorde klar motor för att lyftas ur! Fixade även lite tvåor från besiktningen när jag ändå fått upp farten!

Nu ska jag bara få tag i en traktor att lyfta ur motorn med och ett motorstativ att sätta motorn i efter så jag kan plocka ur godbitarna å lite grejer som behövs till min andra motor som står och väntar på att hoppa i! Vipparmsbrygga, bröstkåpa, kamdrev, fläkt, vattenpump(nästan helt ny) mm ska plockas över! Och kammen då om den är någe att behålla..

så är jag inne på att sätta i en elfläkt istället för original, för att få lite extra effekt ur den.. så ser de ju proffsigt ut :wink: Någon som har tips på va för fläkt man ska ha å vart som är bäst att sätta den, framför eller bakom kylaren..? Vart kopplar man den sen? Vattentempgivaren med relä?

Va de gäller tändningen så har ja fortfarande inte bestämt mig för hur jag vill göra.. Kosta pengar eller åka lite halvdant.. humhum... Ur ett par weber 45or får man inget vacuum eller? inte enligt en kompis iaf.. Isf undrar ja hur man gör me vacuumklockan och va den spelar för roll om man kopplar bort den helt.. Kanske ska prova att stumsvetsa den som SM7TJC sa..

Mitt mål är väl att komma med den till Power big meet i Västerås, de borde jag hinna :)
Användarvisningsbild
av lennarte
SnickarD skrev:så är jag inne på att sätta i en elfläkt istället för original, för att få lite extra effekt ur den.. så ser de ju proffsigt ut :wink: Någon som har tips på va för fläkt man ska ha å vart som är bäst att sätta den, framför eller bakom kylaren..? Vart kopplar man den sen? Vattentempgivaren med relä?
Biltema har "givarfäste" som du "skarvar in" i nedre kylarslangen + givare med olika temperaturer. Och givetvis fläktar. Både för montering framför och bakom kylaren. Placeringen av fläkten är nog mest en platsfråga. Se bara till att den "blåser" på rätt håll :lol:

Mvh
Lennart
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 16

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?