PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Andis
Rullkammar är mycket beprövat.
Används i många moderna standard motorer.
Till och med såna man inte skulle tro att det är det i :-)

Är själv av den åsikten att det håller bättre än traditionell kamdrivning.

Ända nackdelen är väll att det är betydligt dyrare.

Lycka till med fortsatta motor bygget.
Rapportera vidare vad det blir och en liten video på youtube :-)

Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av SnickarD
Jag ska helt ärligt säga att jag har ingen aning om vad som är dyrt eller billigt för en kamaxel, men tycker KG verkar ha bra pris å med garanti på grejerna o bra service.
Synd man inte visste av rullkam tidigare hehe Men får väl se hur min kam ser ut som jag har. Är den helkass kanske man ändå skulle prova rullkam..? De passar i övrigt utan problem i motor å kräver inga moddningar med nånting eller nå annat runt om som måste bytas?
av AmazonSleper
Hasse63 skrev:Att de inte KG-kammarna är krya beror oftast på att de är slipade på CWC ämnen, har man dessutom billiga lyftare så går "nednötningen" fortare :roll:
Jo som tyvär är vanligt. Hade "rätt" lyftare från Kg men var två nockar som gått hädan. Tyvär så blev motorn stående innan jag upptäckte kammen så garantin var slut sedan länge.

Men annars så är de en kanontrevlig karaktär på kammen å bilen gick riktigt fint :wink: Skulle utan tvekan kunna tänka mig å köpa en ny å testa någon gång.
av AmazonSleper
Arne skrev:Det finns ingen fördelare med brytarspetsar som är "bra"
Hum? Har då inte haft nå problem med tändmissar å varva upp mot 7000rpm. Skulle inte vilja hålla med om att brytare är dåligt, men sleten fördelare som varit med i 40år påverkar nog mera än brytare eller inte :wink:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 16

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?