- ons 28 jun 2017, 20:40
#1182071
Hög laddspänning: Alla tillverkare av bilelektronik har fått lova att deras produkter som är avsedda för 12 volt, skall tåla upp till 16 volt som en marginal uppåt. Detta gäller då lampor, reläer, elmotorer, panelinstrument och annat. Det mesta i hela elsystemet i en bil.
Hur det ställer sig med tändspolar med förkopplingsmotstånd vet jag inte, men det finns helt säkert en marginal där också.
Och bara som en kommentar, dagens bilar med datorer och finelektronik jobbar ju ibland med spänningar på kanske 1 eller 5 volt. Där tror jag knappast det finns någon marginal på 16 volt. Det har man nog löst på något annat sätt?
rid54: Det är helt rätt att Volvo Amazon inte hade förkopplingsmotstånd. Inte ens Volvo 140 hade det enligt mina tillgängliga uppgifter. Det kom först i 200-serien, om jag tolkar mina handböcker här.
Hur det ställer sig med tändspolar med förkopplingsmotstånd vet jag inte, men det finns helt säkert en marginal där också.
Och bara som en kommentar, dagens bilar med datorer och finelektronik jobbar ju ibland med spänningar på kanske 1 eller 5 volt. Där tror jag knappast det finns någon marginal på 16 volt. Det har man nog löst på något annat sätt?
rid54: Det är helt rätt att Volvo Amazon inte hade förkopplingsmotstånd. Inte ens Volvo 140 hade det enligt mina tillgängliga uppgifter. Det kom först i 200-serien, om jag tolkar mina handböcker här.