PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av rid54
#943092
Som ren kuriosa uppträdde just det fel jag nämnde (överslag mellan kabel 1 och 3) plötsligt och det var som motorn tappade 75% av kraften. Tomgången var mest en fråga om att motorn "hoppade". Efter en stunds kliande i huvudet provade jag med att ta loss tändkablarna en och en och när jag ryckte 3:an lugnade sig motorn och gick på tre cylindrar. Jag kollade locket senare och med en "megger" (en sorts resistansmätare som jobbar med höga spänningar, >500V), kunde jag mäta att det ledde över mellan 1 och 3 i locket. Jag skar upp locket sedan och det syntes en svart kanal i materialet (nån sorts rätt ljus plast) där överslagen gått. Strömmen hade alltså inte gått på ytan, utan inuti materialet.
av ingesjo
#943344
Hej
Det kan uppstå samma fenomen med motorn som går som din om kamdrevet har gett upp.
Ovanligt men jag har vsrit ute för det.
Till sist gav mitt drev upp helt och gjorde så att kammen inte snurra med vevaxeln längre.
Det är det stora drevet som sitter på kammen och det ar normalt i Backelit ,,, finns i stål och aluminium oxå men troligen inte i din motor..
Men det lutar nog mot fördelar locket i ditt fall.
God jakt
#943445
ingesjo: tack för en alternativ anledning! denna hypotes tror jag inte jag fått nån gång!
jag har aldrig haft isär en b20 på de viset men kamdrevet är väll det stora drevet som sitter bakom transmissionskåpan va? de sitter väll en form av fiberpackning kan jag tro emellan kåpa och block eller har jag fel? kan ju i så fall vara läge att köpa hem en ny packning i så fall om det nu inte är locket som är dåligt, så att man vill kolla drevets skick. :)

som sagt förhoppningsvis är det locket som strular, ska testa imorgon, samt kolla om jag inte har ett begagnat lock ligger nånstans så kan jag efter jag testat att rycka kablar; sätta dit det locket temporärt för att se att det i alla fall blir nämnvärt bättre innan jag köper ett nytt. :)

update imorgon håll tummarna och tack för all hjälp!
#943573
okej jag gjorde följande: startade=samma symptom som förut röck kablarna en efter en från tändstiften. 1 och 2 cylinder dödade motorn när cylindrarna inte längre kunde antändas. 3 lät motorn gå men försämrade gången och var nära på att dö. 4 cylinder gjorde absolut ingen skillnad alls på motorns gång!

jag kliade mig i huvet då jag har svårt att förstå hur motorn kan gå på 2- max 2,5 cylindrar och framför allt VARFÖR?!

mycket riktigt så hade jag sparat ett begagnat, lika dant facet lock och bytte, till en början ingen jätte stor skillnad men efter ett tag så märkte jag att motorn åtminstone slutade hoppa och vibrera lika mycket. en nyfiken gubbe som bor i närheten kom å titta och hjälpte mig. jag tog dän en kabel i taget och satte i ett överblivet stift som jag använder som "test-stift." han höll stiftet mot jord och jag vred på tändningen. gnista på 1,2,3 men inte 4!

det som förbryllar mig mer var att motorn just nu (efter den fått bli lite varm) går ungefär som tidigare (vid högre varv.) den krävde dock relativt sen tändning för att gå vilket resultera i att på tomgång är den extremt orklös, svårstartad och tråkig men ger man den lite tid så klarar den högre varv utan jätte stora problem och även snabbare gaspådrag utan belastning. vilket får mig att undra hur en 3 cylindrig motor kan klara det??? det är precis som att tändningen kommer och går...
av rid54
#943583
Det går förvånansvärt bra att köra på 3 cylindrar, så det du beskriver är inte konstigt ur den aspekten. Det som är underligt är ju detta med cyl 4...

1. De här fördelarlocken du nämner, är det nåt special eller bara ett fabrikat? Kommer ingen gnista till cyl 4 så måste ju det redas ut! Tag och koppla en tändkabel från tändspolen till ett löst (jordat!) tändstift och kör startmotorn. Kolla att det kommer gnistor i jämn följd. Det borde det göra! Om inte måste du kolla nockarna på fördelaraxeln och dubbelkolla brytarspetsavståndet på alla nockarna SAMT att spetsarna sluter mellan alla nockarna (nåt skit/avlagring som gör att de inte sluter på nåt ställe). Nästa steg är noggrann kontroll av rotorn och locket (igen...).

2. Hur är det med motorns kompression?

3. Har nån gjort nåt med kamdrivningen, så att kamaxeln kan ha kommit fel (ventiltider)? Oftast brukar det bli totalstopp om kamaxeldrevet går sönder, men jag tänkte om något annat ingrepp gjorts med transmissionen?
Användarvisningsbild
av christer
#943591
Kolla kompressionen! Min gamla 144s gick taskigt, och senare inte alls. Lyfte toppen och fann att topplockspackningen hade hål mellan cyl 3 och 4. Dessutom en bränd ventil inte tätade alls. Köpte en topp på skroten för 500:- (slutet av 90-talet). Sen gick den perfekt. 42000 mil på mätaren då.
//christer
#943600
rid54:
1. nej det ska inte vara något special Facet är italienskt och gör massvis med bildelar till alla möjliga bilmärken och modeller. de borde veta vad de håller på med å gör. det som är grejen är att både motoroldies nu säljer lock från dom och även min närmsta bildels återförsäljare. så jag har svårt att få tag på lock från nån annan stans tyvärr. :/
jätte bra tips och bra förklarat ska absolut testa det!

2. ingen aning, har ingen data alls över det och har aldrig utfört ett kompprov på motorn. min snikhet i att avstå att köpa en kompressionstestare samt en enkel stroboskoplampa från biltema har satt käppar i hjulen förr. om jag inte får bukt med det här med hjälp av rid54-as nr.1 tips så tänker jag åka å köpa dessa instrument! de är så löjligt lite pengar egentligen och är verktyg man förhoppningsvis kan använda långt framåt!

3. nej inte jag eller pappa i alla fall, och tidigare ägare? ja de är ju som för alla andra som kör begagnat: de är inte omöjligt men kan inte svara säkert. :/

christer: ja de är nog dax att göra ett test, får ta å köpa en kompressionstestare snarast! jag har ju faktiskt en ny packning ligger så...

tack för hjälpen!!
Användarvisningsbild
av lennarte
#943607
volvo142traktor skrev:okej jag gjorde följande: startade=samma symptom som förut röck kablarna en efter en från tändstiften. 1 och 2 cylinder dödade motorn när cylindrarna inte längre kunde antändas. 3 lät motorn gå men försämrade gången och var nära på att dö. 4 cylinder gjorde absolut ingen skillnad alls på motorns gång!
Det betyder att du har bättre komp på cylinder 1 och 2 än på cylinder 3. Om du skiftar 4-ans och 3-ans kablar både i locket och på motorn. Då skulle du flytta felet om det är kabeln det är fel på. Kanske byta stift också, det kan vara svårt att få den att gå på ett "surt" stift. Och så får du Ohm mäta mellan utsidan och insidan på samma stift i locket. Någon på forumet hade avbrott där emellan på ett nytt lock. Prova också ett titta på brytarna när någon "kör" på starten det syns bra om dom öppnar lika mycket. Du kan ju prova med större avstånd mellan brytarna också. på gamla och slitna fördelare kan man inte följa "specen" allt för noga.

Mvh
Lennart
#943776
lennart: okej, det ska jag också ta och testa!
vad ska jag använda för område på ohm skalan på multimetern när jag testar locket (tändkablarna måste väll också gå att mäta upp)
de har du rätt i, tack för tips å hjälp!

för övrigt så tittade jag runt på biltemas kompressionstestare och kom på att det kan vara bra idé om man vet vad det är för gänggång i tändstifts hålen på ett b20 block. någon som vet??
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Var och tittade på en Plus Dark My26, den ha[…]

Husbilar igen, eller ja förare och själv[…]

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]

Det är ofta fel på dessa mätarhus.[…]