- ons 03 sep 2014, 11:18
#895345
Höjd på topp B30 A är 86,7mm. Packning 0,8mm = Komp 9,3.
Höjd på topp B30 E är 85,5mm. Packning 0,8mm = Komp 10,0.
För minsta möjliga bekymmer med spikningar och glödtändning bör en B30 A (förgasare),
aldrig ha högre kompressionsförhållande än 10,0. Altså bara ytterst försiktig planing av
toppen. Har man en topp som är planad lite för mycke kan man prova med den tjockare
1,2mm packningen avsedd för B30 F. En hårt planad topp blir aldrig bra för normalbruk.
Min erfarenhet på B30 bränsleförbrukning är följande:
B30 A + manuell låda, frisk maskin, korrekt injusterad, pigg å rask - 1,2-1,3 lit/mil blandad körning.
B30 E + manuell låda, frisk maskin, korrekt injusterad, pigg å rask - 1,2-1,3 lit/mil blandad körning.
B30 A + automatlåda, trött kombination 1,5 lit/mil blandad körning.
Höjd på topp B30 E är 85,5mm. Packning 0,8mm = Komp 10,0.
För minsta möjliga bekymmer med spikningar och glödtändning bör en B30 A (förgasare),
aldrig ha högre kompressionsförhållande än 10,0. Altså bara ytterst försiktig planing av
toppen. Har man en topp som är planad lite för mycke kan man prova med den tjockare
1,2mm packningen avsedd för B30 F. En hårt planad topp blir aldrig bra för normalbruk.
Min erfarenhet på B30 bränsleförbrukning är följande:
B30 A + manuell låda, frisk maskin, korrekt injusterad, pigg å rask - 1,2-1,3 lit/mil blandad körning.
B30 E + manuell låda, frisk maskin, korrekt injusterad, pigg å rask - 1,2-1,3 lit/mil blandad körning.
B30 A + automatlåda, trött kombination 1,5 lit/mil blandad körning.
Volvo V70 Glt 170 Automat & Volvo V70 T5 260 Automat