PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Volvosson
Höjd på topp B30 A är 86,7mm. Packning 0,8mm = Komp 9,3.
Höjd på topp B30 E är 85,5mm. Packning 0,8mm = Komp 10,0.

För minsta möjliga bekymmer med spikningar och glödtändning bör en B30 A (förgasare),
aldrig ha högre kompressionsförhållande än 10,0. Altså bara ytterst försiktig planing av
toppen. Har man en topp som är planad lite för mycke kan man prova med den tjockare
1,2mm packningen avsedd för B30 F. En hårt planad topp blir aldrig bra för normalbruk.

Min erfarenhet på B30 bränsleförbrukning är följande:

B30 A + manuell låda, frisk maskin, korrekt injusterad, pigg å rask - 1,2-1,3 lit/mil blandad körning.
B30 E + manuell låda, frisk maskin, korrekt injusterad, pigg å rask - 1,2-1,3 lit/mil blandad körning.
B30 A + automatlåda, trött kombination 1,5 lit/mil blandad körning.
av P165B
Tack än en gång för alla era idéer kring spiknings-problemet :-)-)

Nu tog inte 164an under litern med husvagn utan endast bilen med full packning och 3 vuxna.
Då får man köra med ägg under pedalerna (D)
Med husvagn har den dragit mellan 1,1 -1,5 L /mil

Har nu ställt om förgasarna så nålarna ger mer bränsle.
Tändningen är tillbakaskruvad till ca 3-5 grader före öd.

Ska dra husvagnen några mil söderut idag och testa om spikningarna minskat eller upphört :o
Blir närmast GCP (Genuin Classic Parts) på lördag 6/9 kl 10 i Jönköping för fynd av Volvodelar.

Kan jag inte rapportera resultatet i helgen så skriver jag här efter helgen och berättar hur B-30 in går efter de sista justeringarna.
Trevlig helg!
Användarvisningsbild
av lennarte
ingesjo skrev:Hiaaa
Jag var på ett annat forum och där hade Lennart svarat följande på hur mycket en planing av 1mm gör på kompet...
Obs nu är det inte säkert att detta gäller även för B30..
Lennart hoppas du ursäktar text-stölden :twisted:
Inga problem. Det är ju det det är till för. Vill man inte bli citerad, ska man nog inte skriva här.

Mvh
Lennart
av P165B
Hej igen!

Jag lovade att skriva om hemresan och resultatet av förgasarjusteringen.

Jodå hemresan med husvagn gick bra!
Vägde ekipaget på en vägvåg för att se hur tungt allt var med packning mm. Bilen med oss i vägde drygt 1800kg. Husvagnens axel vägde 1150 kg. Så närmare 3 ton fick B30:in släpa på!

När jag justerat upp bränsle-nålarna något upp i kolvarna där de sitter (en nödlösning efter vägen) så slutade nästan spikningarna helt. Vi hörde i någon hemsk backe att det kom lite svaga spikningar. Inte det högt slamrande som tidigare! Tror därför att förgasarna behöver ställas upp lite till.

Jag träffade förra ögaren som ägde bilen med denna motor 1987 och han hade haft samma problem med både tändning och förgasarinställning. Ner på ca 3 grader föd och förgasarna uppställda strax under max co2. Då gick den som bäst :)

Bensinförbrukningen ökade inte trots att förgasarna fick mer bränsle! Drog kring 1.35 L/mil med husvagnen i 80-85 km/tim

har köpt ytterligare en 164 som rullade in på gården i helgen :-)-)
det är en -73 med förgasare och automat, vinröd och fin både in och utvändigt! Som en karamell!

Jag försökte mäta topplocken på båda motorerna för att jämföra höjden om toppen är planad.
Men fick konstatera att det är svårt att kunna mäta höjden på topparna när allt sitter monterat på motorn :???:

Troligtvis enklare att ta ett komp prov.

Hoppas vi hjälpt andra att lokalisera spikningar nu som går in på forumet i framtiden vol:-)

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]