PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Tankmätaren verkar fungera som den ska utan vidare ingrepp. Laddningslampan har jag inte kollat på. Däremot har jag kollat på några andra lampor och lyckats få liv i backljusen!

Edit: strömbrytaren var trasig så då var det utagerat. kanske inte så svårdiagnosticerat som jag kunde inbilla mig.
Den lampa jag är lite nyfiken på nu, och som jag sedan länge glömt fanns, är handskfackbelysningen. Hittade en strömbrytare, dock tyvärr endast en mindre gängad pinne som inte går att rubba åt något håll. Någon som kan avslöja hur lampan är tänkt att manövreras original? Eller som rentav har en bild på hur det ska se ut egentligen, med någon form av knopp eller något?
LarsBd skrev:För att kontrollera om justeringen bak är problemet så kan du dra åt handbromsen och trampa på bromsen ett par gånger, efter det så ska pedalen ta högt upp och vara stum även om du väntar länge mellan pedaltrycken. Så fort du släpper handbromsen kommer pedalen att ta längre ner igen.
[...]
Justera handbromsen på vajrarna men det får inte göras innan färdbromsen är justerad, slaka vajrarna ordentligt och justera sedan färdbromsen med 4-kantnippeln på nedre delen av bromsskölden.
Läste detta med nya ögon och insåg jag missade biten med att slacka handbromsvajern :oops: Hade tyvärr inte så mycket marginal att slacka handbromsen men tydligen räckte det för att få en i princip helt stum pedal :-)-) Upplever också handbromsen nyper bättre nu men det kanske bara är samma effekt som att motorn går bättre efter oljebyte.

Jag tog mig även lite tid att titta på de främre bromsbeläggen och såg att dels så är ytan på beläggen väldigt blanka men märkte också att de yttre beläggen är ca 3-4 mm mot för de "inre" beläggen (som sitter mot kolven) är nästan dubbelt så tjocka, ca 6-8 mm någonstans, minns inte exakt. Normalt? Provkörde senare och kan inte klaga på bromsverkan direkt.
I en perfekt värld ska beläggen slitas exakt lika mycket men skillnaden verkar lite väl stor för att vara normalt, troligen kärvar beläggen i oken eller så är det kolvarna som kärvar. Jag rekommenderar att du tar ur klossarna och kollar så att de och kolvarna går lätt.
Hann bara kolla klossarna hö.f innan det började regna men vä.f var som sagt slitet likadant. Vad jag såg på höger sida var iallafall att båda beläggen var ganska blanka (glasade?). Tyckte också beläggen var lite kluriga att få ut, krävdes en del lirkande och växelvis mothåll/drag på övre resp. undre halvan av belägget för att de skulle komma ut.

Vad innebär kärvande belägg f.ö?
Schmoyoho skrev:Vad innebär kärvande belägg f.ö?
En bil som inte används så ofta kan klossarna "rosta fast" i bromsoket.
Det är oftast lätt att fixa (en grov 4-kantfil) genom att montera bort klossarna, "skrapa" bort rosten på anläggningsytan där beläggen sitter. Även putsa till beläggen på "ändarna". Om det är kolvarna i oken som kärvar, kan det vara mer problem Ofta kan man "motionera" kolvarna genom att smörja under damasken med bromsvätska eller olja som gummit tål (ingen "vanlig" olja) och trycka tillbaka kolvarna och sedan "pumpa ut" dom igen med bromspedalen. Använd då gärna gamla slitna klossar (pumpa aldrig utan något emellan), trycker du för långt ut är det problem att få tillbaka kolvarna. Gör så några gånger med varje kolv och montera sedan nya klossar och smörj in anliggningsytorna med (förslagsvis) kopparpasta. Det finns flera alternativ men det måste vara värmetåligt. En sak som jag brukar göra. När alla kolvar är helt intryckta, suger jag upp all gammal bromsvätska och fyller på ny. Det behöver du nog inte göra nu eftersom du luftat systemet, men för framtiden

Mvh
Lennart
Krävande belägg innebär att beläggen är lite kluriga att få ut, krävs en del lirkande och växelvis mothåll/drag på övre resp. undre halvan av belägget för att de ska komma ut som någon skrev tidigare.

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]