PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Jag tror fägkod 102 Stål blå bara fanns på Amazon -67'or.
Andra modeller hade denna färg oxå vad jag minns..
Tror jag mötte en kille på någon Amazon träff för "100" år sedan som hade en Guld eller Koppar metallic på sin -67 123GT och den skulle oxå vara original..
Han visade att så var fallet genom att lyfta på mattor inne i vid förarplatsen, men den kan ju ha fått en hel omlackning vid något tillfälle.
Ja färgen stål blå gick mot silver beroende på hur ljuset föll på lacken....
Hmm vi kanske skulle starta en helt ny tråd med bara ovanliga modeller av de som ryms i Veteran foldern..
Tex jag har en 145 / 110 bil ner plockad stående i mitt garage ,, det är modellen med 110 märket på framskärmarna ..
Det var sport modellen av 145 -72.
Jag har sett ett par 142-144 med samma märke, men bara denna 145' a.
Den var Moss Grön från original numera Volvo 740 vit.
Kanske någon här som vet hur många som tillverkades ??
Min är/var utrustad med dubbla SU (110 hkr motorn) och overdrive, samma avgas system som -E modellen.
Tyvär så blev motorn monterad i en annan bil så den är borta.
Det fanns oxå en mittkonsoll med några extra mätare (ful som stryk, trä imitation :-( ) hade oxå en parkerings värmare (Eberspräsher,,, ursäkta stavningen)
Mörk brun inredning som är bort skrotad tror förra ägaren kört Grisar i bilen :evil: / hittade den övergiven i en Lada.
Allt var/är original monterat...
Och i papperna så står det om jag minns rätt Volvo 145 -110
Kan ju ha varit en "tidig" -67-a jag träffade på. Alltså tillverkad hösten -66. Därför inte färgkoden fanns på Volvo.
När jag jobbade på bilverkstad (fram till hösten -85) var det inte ovanligt med 145-or med dubbla förgasare, men jag har aldrig sett någon med ett sådant märke. Det brukar vara olika färg på nedre fältet. Svart, vit, röd och guld har jag sett.

Mvh
Lennart
Hej
Ljus blått fält inkluderat i Volvo märket , lika nedanstående men 145 i stället för 144
http://www.tradera.com/volvo-144-110-1- ... n=KelkooSE
Samma märke fanns oxå med GT eller Sport i nedre fältet.
Fick berättat för mig att anledningen till övergången till 110 var p.g.a. att försäkrings bolagen skörtade upp bilägare om det stor Sport eller GT i papperna.
Exempelvis betalade jag nästan dubbelt så mycket i försäkring för min 123GT som polaren med sin vanliga 122 i samma försäkrings bolag (Trygg Hansa)
Därav slutade Volvo med detta och döpte dessa bilar till 110 i stället (Motorstyrkan).
Något skulle väl man glänsa med över sin granne när bilen stod ny på uppfaten :mrgreen:
Ovanstående om 110 är vad jag hört inte vad jag till 100% vet.
Faderns 1sta Volvo var en 142 GT ... runt 70 talet
Med original Volvo varvräknare :) ,,, hmm stog många nyblivna 18 åringar runt denna och fluktade ..
Innan dess så kördes det Ford :cry:
Men kommer ihåg att redan då var man orolig för att dubbla förgasare tog allt för mycket i bensin..
Min 1sta bil var en Jagga MKIII sedan Volvo 144 1967 B18 (1975)
Den 144an skulle man haft kvar Serie nummer runt 10 tror jag den hade,, blev sedan ombyggd med 164 skärmar , front och huv.. alltså förstörd på ett hyfsat sätt.
eftersom min tråd har spårat in på andra banor så tänkte jag ta tillfället i akt att fråga en sak ! om man inte vill ha den gamla vajerdrivna tändspolen, vart hittar man en ny startkontakt till amazon utan kontakt,vajer och spole som en enhet ? kanske dum fråga men jag hittar inte?
av rid54
Beror väl på hur "original" du vill ha bilen. Kan du hitta en vanlig tändspole och ett tändlås (finns att köpa) så är ju problemet löst efter lite kabeldragning.
Det fanns original Volvo ombyggnadssats för Amazon till rattlås. Då byglade man i det gamla tändlåset och lät "vajerspolen sitta kvar. Jag tog ett sådant beg. tänd/rattlås från en -66 Amazon till min PV, och en "vanlig" tändspole med motstånd. Rattlås satt monterat original på Amazon -69 och-70, med spole utan motstånd.

Mvh
Lennart
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
tändspole med motstånd. Rattlås satt monterat original på Amazon -69 och-70, med spole utan motstånd.

Mvh
Lennart[/quote]

Rattlåset satt aldrig originalmonterat på Amazonen -69 & -70. :D
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]