PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Så nu har jag bytt tändningslås och kabelskor men ingen effekt. jag kan konstantera att det inte är glapp någonstans för den laddar bra från när jag startar den tills ja stänger av den men sen när ja ska sätta på den igen det är då den laddar sämre.

Är det laddregulatorn eller är det batteriet som slår ifrån?

Någon mer som har nå tips på mer jag kan göra, någon som är riktigt bra på bilelektronik?
Vad menar du med att den laddar bra eller dåligt? Mäter du laddspänningen?
Här kan du se hur det skall vara:
Bild
För att batteriet överhuvud taget skall kunna tillgodogöra sig någon laddning måste laddspänningen vara minst 13,8 volt. Allt därunder går till förbrukarna i bilen och batteriet får inte "behålla" något.
När motorn har varit avstängd minst en ½-timma skall vilospänningen ligga inom det markerade området. Är det så, då är batteriet OK.
När man mäter laddspänningen mäter man på batteripolerna, inte på generatorn.
av rid54
Oavsett hur bra man förstår olika system är det svårt med felsökning på avstånd. En gör så gott en kan, förstås. Om jag förstår dig rätt så laddar den OK -ibland- men om du stänger av motorn och sedan startar igen, så kan den ladda dåligt? Det låter som glapp någonstans, om det är riktigt uppfattat. Glapp kan ju finnas på många ställen. Om du har möjlighet så mät upp systemspänningen (gärna direkt på batteriet) enligt info från "Rådlös", vid olika situationer. Det borde ge en bra bild av det faktiska problemet. Det man kan kolla utan mätning är ju egentligen bara kabelanslutningar och lampor (som ska lysa/inte lysa). Kolla gärna jordning (generatorns jordning till chassi/motor, motorns jordning, batteriets jordning samt att batteripolerna sitter bra och är rena och snygga (på insidan!). Jordflätor måste man dra lite i; de kan vara rätt risiga, men se hela ut.
Rådlös: när jag har på allt som jag har så ligger de runt 13,8 o då laddar den bra. Men sen när den laddar dåligt så laddar den runt 11,9 med samma belastning alltså så är det en riktigt stor skillnad.

rid54: ja har kollat allt från jordning till batteripolerna så det ser bra ut. När den laddar bra så laddar den så hela tiden så länge jag har motorn igång men när jag stänger av motorn o startar den igen så laddar den dåligt men det kan vara tvärt om ibland faktiskt. om det var glapp då skulle väll ändå laddningen sjunka då den laddar bra alltså medans jag kör som inte har hänt.
av rid54
Jag hade ett liknande fenomen på en bil av annat fabrikat, men med standardlösningen (laddlampan matar startmagnetiseringen). Där missade jag helt enkelt att laddlampan aldrig tändes i vissa fall (pga att jag var "snabb med nyckeln" från nolläge till startläge). Generatorn laddade inte ibland. Det var pga att det var dålig kontakt i flatstiftsanslutningen på generatorn för startmagnetiseringen (= laddlampan). Dvs den tunna kabeln hade dålig kontakt på generatorn, men jag insåg inte det, eftersom jag inte väntade i "körläget" med nyckeln vid start, utan vred direkt till "startläget" och såg då aldrig att laddlampan inte tändes (ibland!). Det finns många möjlighteter till strul.
laddlampan tänds så de är lugnt så o på generatorn sitter "ringanslutning" o där sitter det bra.

ska testa o byta till ett annat batteri hemma o se om det blir bättre men om det inte blir bättre så har jag slut på ideér :twisted:
Var mäter du?

Mät på generatorns B+ och direkt mot gods på generatorn när den laddar dåligt, laddar den bra där, så möter du på gneratorns b+ och batteriets minus, laddar den bra då så mäter du på batteriets plus och minusm laddar den bra då är ju inget fel, laddar den dåligt på nåt av mätställena så är ju felet där.
Laddar den inte ens när du mäter på första stället (generatorns b+ och gods) så är ju generatorn dålig.
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]