PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Johannes
Tackar!

Jag köpte ett bränslefilter på Mekonomen idag, han sa att det skulle sitta mellan pump och förgasare men jag tänkte själv under dagen att i detta fall bör det nog sitta före pumpen. Dum som jag är köpte jag ingen slang, det bör jag väl göra? Eller går det kanske lika bra att dela på den som sitter där nu?
av Johannes
Googlade just och fann detta: "Mellan bensintanken och pumpen bör monteras ett bensinfilter med back-
ventil, best nr 8601." på http://www.misab.se/68810.htm

Är det ett bensinfilter med backventil jag ska ha? Det låter inte så dumt tycker; jag misstänker, p.g.a. dess namn, att ett bränslefilter med backventil ej låter bensinen sjunka tillbaka.

Genom att montera ett sånt filter borde jag alltså, efter kommande vintervila, slippa problemet med att bensinspumpen inte orkar suga fram bensin vid första starten, eller?
av Rådlös
Ja OK, så kan man nog göra.
Men pumpen i sig innehåller redan en backventil. Och det är klart, två är bättre än en. Med det genomskinliga filtret ser du om bränslet har sjunkit tillbaka under en längre tid.
Du klipper av bränsleslangen där du vill ha filtret, och sätter dit det. Glöm inte slangklämmorna först.
Starta sedan bilen och kontrollera hur filtret fylls upp. Motorn går till en början på det som finns i flottörhuset, så om allt är riktigt, kommer du att se hur det fungerar.

Nu har du redan köpt ditt filter, men om någon annan har liknande funderingar, så har Biltema en handfull modeller där man kan montera filtret horisontellt eller vertikalt och ändå få kontroll på flödet.
Och vitsen med dessa filter är ju att det är inga pengar det handlar om. Det är snarast ett engångsfilter. Blir det fullt med skräp, så byter man ut det. Naturligtvis gör man rent bränsletanken osv. Men man är bättre rustad mot driftstörningar.
Användarvisningsbild
av siviak
Ska pröva i helgen att starta upp mitt nyförvärv, Amazon -70:a som stått i 18år. Motorn går runt iaf så första försöket får ske med endast ny bensin bara på grund av min nyfikenhet, hoppas hon visar lite av god volvokvalitet!
Användarvisningsbild
av Mattias_F
Vad roligt att höra att skönheten får "andas" lite efter vilan.
Berätta gärna om hur det går!

Inga konstigheter alls egentligen. IMG_0602.jpeg

Vilken är ventilen till kolkanistern? Jag h[…]

Jag skulle börjat med en utläsning av ev[…]

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]