PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av ingesjo
#983915
Hej
Gammal 140 skruvare, här :-)
Vet inte hur många huvud cylindrar och Ok jag renoverat i mina dar.
Det är mycket bättre att köpa en renoverings sats till cylindern eller Oken än att köpa begagnad på skroten.
Biltema hade sådana satser förr men deras kvalitet sjönk rejält, så de sista åren så köpte jag dessa på Mekonomen.
Samtidigt köper man en honare för borrmaskin tror den har art. nummer 192276 på Biltema.
--
Demontera clipset som sitter bak i huvud cylindern,, du ser det när du har demonterat cylindern från servot.
Tror vissa hade en stoppskruv på sidan med en liten koppar packning i stället för ett clips.
Dra ut kolven, ta ett foto så du får ihop det hela i rätt ordning senare.
Kontrollera Cylindern så den är fri från rostangrepp, typ småporer eller djupa repor.
Om du har porer eller repor så måste du hitta en bättre cylinder.
Kör in honingsverktyget kopplat till borrmaskin som kan gå på lågt varv.
Kör med detta inne i cylindern roterande in och ut tills du blivit av med alla beläggningar..
Det gör inte så mycket om du förstorar upp cylindern ett par 1/100 mm.
Du ska nu ha en riktigt fin yta inne i cylindern.
Rengör kolven utan de gamla tätningarna.
Montera på nya tätningar på kolven.
Smörj invändigt med special smörjmedel för broms montage,,, tror det är Biltemas 361826,, dubbelkolla att det får användas inne i bromskretsen.
Montera ihop cylindern med kolven i omvänd ordning.
Montera Kolven / Cylindern på servot.
Kontrollera att kolven är helt i sitt bakre lägen efter du monterat cylindern på servot.
Alltså kolven ska mer eller mindre vila mot det bakre clipset i cylindern.
Starta motorn så du får Vakuum till servot.
Kontrollera ovanstående igen att kolven är i sitt bakre läge.
Om inte så tror jag man kan justera på bromspedalens "Pinne" som går in i servot.
Någon annan som har 100% pejl på detta ?
Finns väl nya huvudcylindrar fortfarande att köpa oxå för runt 1000:-
--
Om du vill, så gör motsvarande renovering på alla Oken med nya tätningar och honing av Okens cylinder lopp.
Obs detta kräver att Oken delas.
Jag brukar sanblästra oken innan jag delar på dom.
Håll koll på de små Oringarna som tätar mellan Ok halvorna för dom följer normalt inte med i renoveringskittet.
Dessa Oringar ska oftast gå att återanvända, men kolla att det inte finns några tendenser till sprickor i dessa.
Om det gör det så byt ut dom, vet dock inte var man får fatt på sådana nuförtiden.
Troligen fungerar Oringar i EPDM gummi.
Alternativt köp utbytes Ok, blir i bland inte försvarbart att renovera själv.
--
Rengör Oken i oljekanalerna, samt ut till luftnings nipplarnas oljekanaler.
All gammal olja ska bort + den svarta geggan som brukar var inne i gamla Ok
Kontollera att du inte har djupa rostporer i Okens cylindrar och på Kolvarna,, mest kritiskt är kolvarna och här tillåts inga porer eller rostangrepp.
Jag bruka försiktigt polera kolvarna med mycket fin Scotch Brite duk.
Motera tillbaka nya tätnings ringar i cylindrarna på Oken, ser ut som en Oring men är fyrkantiga i stället för runda i tvärsnittet.
Ha koll på att oringsspåren är helt rena.
Smörj Okens cylindrar invändigt med special smörja för bromsar (se ovan), obs använd inte motorolja eller liknande för då slutar det illa :-)
Lägg med fördel en lite klick av detta smörjmedel bakom dammskydden inan du monterar dessa (Rostskydd)
Montera ihop Oken igen med nya luftnings nipplar,,, tror det var Lennarte som påstod att dessa finns nya att köpa på Biltema.
Ev. lägg någon bra färg på yttersidan av Oken så det ser snyggt och prydligt ut.
--
Töm ut all gammal bromsolja från systemet med hjälp av tryckluft.
--
Byt alla bromsslangar, finns metall omspunna till hysat pris på E-bay UK
Alternativt Biltema eller någon annan reservdels firma
--
Montera sedan tillbaka Oken med nya bromsklossar och lufta med ny Olja enl. instruktionsbokens schema..
Montera nya gummi skydd på luftnings nipplarna.
Då kommer du nästan garanterat (beroende på hur noggrant du gjort arbetet) ha bromsar som fungerar mycket bra i många År..
Dock ger ju detta inga garantier för skicket på bromsrör och bromsskivor utan det får du själv ha koll på.
MVH
Ingesjo
av 142volvo
#983998
Tack Ingesjo för mycket ingående tips!
En ny huvudbromscylinder är påväg, så blir ingen renovering för min del där iallafall. Dock är nya bromsslangar fram samt renoveringskit till framoken också på väg. I väntan på leveranserna tänkte jag få av bromsvätskebehållaren på den gamla cylindern då den inte följer med den nya. Hur får man av den? Är det bara att bända upp den eftersom den inte har någon hylsa eller liknande att skruva av?
Sen också angående att "rensa rören" med tryckluft, vad har du för metod där Ingesjo? Trycksätta i behållaren eller suga ut från oken? Hört att T-röd eller liknande kan rensa upp?
av LarsBd
#984047
Angående renovering av ok så ska man enligt verkstadshandboken inte dela oken, orsaken till detta är att ihopsättningen kräver provtryckning och specialvätska till skruvarna (enligt Volvo inte min ide). Därför delar jag aldrig oken vid renovering utan rengör dessa odelade, man behöver inte hona oken som huvudcylindern då den rörliga tätningsytan är mot kolven i okena. Den statiska tätningsytan i oken kommer man inte åt med ett normalt honingsverktyg och därför bedömmer jag det som meningslöst att dela oken bara för att hona.
av ingesjo
#984223
Ja jag vet att man ska provtrycka oken efter delning :D
Men om man har bra koll på de små O-ringarna och dessa inte är skadade eller allmänt föråldrade så brukar det aldrig vara några problem.
Så då blir min provtryckning lika med full bromspedalkraft och servot aktivt (Motorn igång) bör synas ganska snabbt om man har läckor.
Hmm troligen är rostangripna bromsrör eller skadade bromsslangar rätt mycket vanligare än läck mellan delade Ok.
Har faktiskt inte varit med en enda gång att det läckt och har bara bytat O-ringar en gång under flera års Ok renoveringar.
Gäng lock på skruvarna missade jag i min beskrivning sorry.
Anledning till att jag delar oken är problemet med fastrostade kolvar som är svåra att få ut.
Lättare att komma åt om oken är delade.
Brukar använda tryckluft för att försöka trycka ut kolvarna innan jag delar på Oken..
Vaksamhet rekommenderas här för det brukar sluta med att man har bromsolja över hela arbetsbänken + det är ingen trevlig sak att få i ögonen
Kan oxå vara ide att försöka trycka loss de fastrostade kolvarna först med hydraultrycket från bromskretsen innan man demonterar oken från bromskivan / hjulspindeln.
Bara ha koll på att ha något mellan bromsskivan och kolven när man gör det..annars är det risk att kolvarna "Ploppar" ut och då har man olja över allt.
Brukde ha 2 nästan helt nedslitna bromsklossar som jag monterade in för just detta..
Sedan honingen är inte avsedd för den indre delen av Ok cylindern yta, utan för att få bort den rost som sitter på yttre delen av cylinden ner mot oringen som tätar mot kolven.
Där brukar det var riktigt rostigt på äldre Ok speciell då i kombination med en dålig damtätning.
Är man det minsta tveksam om att göra detta själv så är utbytes Ok ett alternativ man ska överväga.
Kostar ju inte Guld längre som det gjorde förr,, tror det forttarande är samma pris i kronor som det var för 25 år sedan. ?:-/
Lennarte kan nog bekräfta ovanstående.
// 142volvo
Jag har helt bestämt för mig att behållaren är bara nedstucken och tätas med oringar eller en gummi bussning.
Så det ska bara vara att bända loss..
Men så klart stor försiktighet så du inte skadar något.
Rengöringa av behållaren invändigt för att få den Vit och fin igen brukar jag göra med en mild oxalsyra - vatten blandning
Oxalsyra brukar färghandlaren ha...
Där kan jag inte ge dig någon direkt vägledning ,, utan du får prova dig fram,, testa gärna på någon annan skrot behållar innan du ger dig på den du ska använda.
För det tipset så tar jag ingen som helst ansvar :-)
MVH
Ingesjo
av ingesjo
#984233
PS
Jag brukar trycka ut gamla oljan från nipplen som skruvas fast i huvudcylindern.
Gör så på båda kretsarna.
Kan göras innan du demonterar oken.
Tryck ut den gamla oljan genom luftnings nipplarna
Öppna dessa Ok för Ok och stäng till dom igen på det oket som du blåst rent..
Obs så fort det kommit in luft i systemet så börjar det rosta rätt snabbt inne i Ok och huvud cylinder
Alltså bromsoljan är rätt aggresiv i kombination med Syre
DS
av 142volvo
#984916
Började idag att lufta bilen efter att ha monterat dit allt nytt. Började med bakhjulen och skulle sedan ta framhjulen när jag upptäckte att den bakre bromsvätskebehållaren gått ner under MIN (antagligen helt tömd) medan främre var vid MAX.
Måste jag lufta om bakhjulen igen nu? Eller hur ligger det till med de olika behållarna??
av rid54
#984972
Det är en behållare till vardera kretsen. Varje krets innehåller båda framhjulen och ett bakhjul (Volvo-specifik lösning!). Försök hitta nån bra beskrivning av systemet så du har en chans att analysera och förstå vad som kan inträffa.
av 142volvo
#985040
Okej tack, blir att lufta om bak då. Såg i en manual att den bakre behållaren går till båda fram och höger bak.
Men är det i någon särskild ordning "nippelvis" som framoken ska luftas, dvs måste jag göra i en viss ordning för att oljan ska komma fram i varje nippel på ett korrekt sätt?
av 142volvo
#985108
Uppdatering av läget:
Luftade om bakhjulen och fortsatte med fram med hjälp av tryckluft och pedalstamp idag. Allt tillbakamonterat och nu verkar bromsarna ta bra och jämt! Hoppas det håller... och kan köra 40 år till
Tack för all hjälp och tips alla, ni är räddaren i nöden!

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]