- tis 23 jun 2015, 09:14
Hej
Gammal 140 skruvare, här
Vet inte hur många huvud cylindrar och Ok jag renoverat i mina dar.
Det är mycket bättre att köpa en renoverings sats till cylindern eller Oken än att köpa begagnad på skroten.
Biltema hade sådana satser förr men deras kvalitet sjönk rejält, så de sista åren så köpte jag dessa på Mekonomen.
Samtidigt köper man en honare för borrmaskin tror den har art. nummer 192276 på Biltema.
--
Demontera clipset som sitter bak i huvud cylindern,, du ser det när du har demonterat cylindern från servot.
Tror vissa hade en stoppskruv på sidan med en liten koppar packning i stället för ett clips.
Dra ut kolven, ta ett foto så du får ihop det hela i rätt ordning senare.
Kontrollera Cylindern så den är fri från rostangrepp, typ småporer eller djupa repor.
Om du har porer eller repor så måste du hitta en bättre cylinder.
Kör in honingsverktyget kopplat till borrmaskin som kan gå på lågt varv.
Kör med detta inne i cylindern roterande in och ut tills du blivit av med alla beläggningar..
Det gör inte så mycket om du förstorar upp cylindern ett par 1/100 mm.
Du ska nu ha en riktigt fin yta inne i cylindern.
Rengör kolven utan de gamla tätningarna.
Montera på nya tätningar på kolven.
Smörj invändigt med special smörjmedel för broms montage,,, tror det är Biltemas 361826,, dubbelkolla att det får användas inne i bromskretsen.
Montera ihop cylindern med kolven i omvänd ordning.
Montera Kolven / Cylindern på servot.
Kontrollera att kolven är helt i sitt bakre lägen efter du monterat cylindern på servot.
Alltså kolven ska mer eller mindre vila mot det bakre clipset i cylindern.
Starta motorn så du får Vakuum till servot.
Kontrollera ovanstående igen att kolven är i sitt bakre läge.
Om inte så tror jag man kan justera på bromspedalens "Pinne" som går in i servot.
Någon annan som har 100% pejl på detta ?
Finns väl nya huvudcylindrar fortfarande att köpa oxå för runt 1000:-
--
Om du vill, så gör motsvarande renovering på alla Oken med nya tätningar och honing av Okens cylinder lopp.
Obs detta kräver att Oken delas.
Jag brukar sanblästra oken innan jag delar på dom.
Håll koll på de små Oringarna som tätar mellan Ok halvorna för dom följer normalt inte med i renoveringskittet.
Dessa Oringar ska oftast gå att återanvända, men kolla att det inte finns några tendenser till sprickor i dessa.
Om det gör det så byt ut dom, vet dock inte var man får fatt på sådana nuförtiden.
Troligen fungerar Oringar i EPDM gummi.
Alternativt köp utbytes Ok, blir i bland inte försvarbart att renovera själv.
--
Rengör Oken i oljekanalerna, samt ut till luftnings nipplarnas oljekanaler.
All gammal olja ska bort + den svarta geggan som brukar var inne i gamla Ok
Kontollera att du inte har djupa rostporer i Okens cylindrar och på Kolvarna,, mest kritiskt är kolvarna och här tillåts inga porer eller rostangrepp.
Jag bruka försiktigt polera kolvarna med mycket fin Scotch Brite duk.
Motera tillbaka nya tätnings ringar i cylindrarna på Oken, ser ut som en Oring men är fyrkantiga i stället för runda i tvärsnittet.
Ha koll på att oringsspåren är helt rena.
Smörj Okens cylindrar invändigt med special smörja för bromsar (se ovan), obs använd inte motorolja eller liknande för då slutar det illa
Lägg med fördel en lite klick av detta smörjmedel bakom dammskydden inan du monterar dessa (Rostskydd)
Montera ihop Oken igen med nya luftnings nipplar,,, tror det var Lennarte som påstod att dessa finns nya att köpa på Biltema.
Ev. lägg någon bra färg på yttersidan av Oken så det ser snyggt och prydligt ut.
--
Töm ut all gammal bromsolja från systemet med hjälp av tryckluft.
--
Byt alla bromsslangar, finns metall omspunna till hysat pris på E-bay UK
Alternativt Biltema eller någon annan reservdels firma
--
Montera sedan tillbaka Oken med nya bromsklossar och lufta med ny Olja enl. instruktionsbokens schema..
Montera nya gummi skydd på luftnings nipplarna.
Då kommer du nästan garanterat (beroende på hur noggrant du gjort arbetet) ha bromsar som fungerar mycket bra i många År..
Dock ger ju detta inga garantier för skicket på bromsrör och bromsskivor utan det får du själv ha koll på.
MVH
Ingesjo
Gammal 140 skruvare, här

Vet inte hur många huvud cylindrar och Ok jag renoverat i mina dar.
Det är mycket bättre att köpa en renoverings sats till cylindern eller Oken än att köpa begagnad på skroten.
Biltema hade sådana satser förr men deras kvalitet sjönk rejält, så de sista åren så köpte jag dessa på Mekonomen.
Samtidigt köper man en honare för borrmaskin tror den har art. nummer 192276 på Biltema.
--
Demontera clipset som sitter bak i huvud cylindern,, du ser det när du har demonterat cylindern från servot.
Tror vissa hade en stoppskruv på sidan med en liten koppar packning i stället för ett clips.
Dra ut kolven, ta ett foto så du får ihop det hela i rätt ordning senare.
Kontrollera Cylindern så den är fri från rostangrepp, typ småporer eller djupa repor.
Om du har porer eller repor så måste du hitta en bättre cylinder.
Kör in honingsverktyget kopplat till borrmaskin som kan gå på lågt varv.
Kör med detta inne i cylindern roterande in och ut tills du blivit av med alla beläggningar..
Det gör inte så mycket om du förstorar upp cylindern ett par 1/100 mm.
Du ska nu ha en riktigt fin yta inne i cylindern.
Rengör kolven utan de gamla tätningarna.
Montera på nya tätningar på kolven.
Smörj invändigt med special smörjmedel för broms montage,,, tror det är Biltemas 361826,, dubbelkolla att det får användas inne i bromskretsen.
Montera ihop cylindern med kolven i omvänd ordning.
Montera Kolven / Cylindern på servot.
Kontrollera att kolven är helt i sitt bakre lägen efter du monterat cylindern på servot.
Alltså kolven ska mer eller mindre vila mot det bakre clipset i cylindern.
Starta motorn så du får Vakuum till servot.
Kontrollera ovanstående igen att kolven är i sitt bakre läge.
Om inte så tror jag man kan justera på bromspedalens "Pinne" som går in i servot.
Någon annan som har 100% pejl på detta ?
Finns väl nya huvudcylindrar fortfarande att köpa oxå för runt 1000:-
--
Om du vill, så gör motsvarande renovering på alla Oken med nya tätningar och honing av Okens cylinder lopp.
Obs detta kräver att Oken delas.
Jag brukar sanblästra oken innan jag delar på dom.
Håll koll på de små Oringarna som tätar mellan Ok halvorna för dom följer normalt inte med i renoveringskittet.
Dessa Oringar ska oftast gå att återanvända, men kolla att det inte finns några tendenser till sprickor i dessa.
Om det gör det så byt ut dom, vet dock inte var man får fatt på sådana nuförtiden.
Troligen fungerar Oringar i EPDM gummi.
Alternativt köp utbytes Ok, blir i bland inte försvarbart att renovera själv.
--
Rengör Oken i oljekanalerna, samt ut till luftnings nipplarnas oljekanaler.
All gammal olja ska bort + den svarta geggan som brukar var inne i gamla Ok
Kontollera att du inte har djupa rostporer i Okens cylindrar och på Kolvarna,, mest kritiskt är kolvarna och här tillåts inga porer eller rostangrepp.
Jag bruka försiktigt polera kolvarna med mycket fin Scotch Brite duk.
Motera tillbaka nya tätnings ringar i cylindrarna på Oken, ser ut som en Oring men är fyrkantiga i stället för runda i tvärsnittet.
Ha koll på att oringsspåren är helt rena.
Smörj Okens cylindrar invändigt med special smörja för bromsar (se ovan), obs använd inte motorolja eller liknande för då slutar det illa

Lägg med fördel en lite klick av detta smörjmedel bakom dammskydden inan du monterar dessa (Rostskydd)
Montera ihop Oken igen med nya luftnings nipplar,,, tror det var Lennarte som påstod att dessa finns nya att köpa på Biltema.
Ev. lägg någon bra färg på yttersidan av Oken så det ser snyggt och prydligt ut.
--
Töm ut all gammal bromsolja från systemet med hjälp av tryckluft.
--
Byt alla bromsslangar, finns metall omspunna till hysat pris på E-bay UK
Alternativt Biltema eller någon annan reservdels firma
--
Montera sedan tillbaka Oken med nya bromsklossar och lufta med ny Olja enl. instruktionsbokens schema..
Montera nya gummi skydd på luftnings nipplarna.
Då kommer du nästan garanterat (beroende på hur noggrant du gjort arbetet) ha bromsar som fungerar mycket bra i många År..
Dock ger ju detta inga garantier för skicket på bromsrör och bromsskivor utan det får du själv ha koll på.
MVH
Ingesjo