PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#941209
rådlös: precis jag börjar nog där så att jag vet att jag kan eliminera bränsle biten i alla fall och jobba med tändningen och få den rätt. :)

lennart: okej va bra, som sagt brytare och kondning sen senaste bytet har inte rullat långt och gnistan var väldigt liten. :)

ja det verkade verkligen skyhögt! :O som sagt hade inte nog med soppa men den gick ju helt klart sämre på 22 än innan!
okej ja det ska vara en helt original motor och modell A ja.
åh fan! :O på ren svenska. det visste jag inte, har inte tänkt så mycket på vakuum klockan. ännu mindre visste jag att de hade membran i sig. klockorna i sig är väll "slutna" och går inte att renovera va? hur kollar jag klockans funktion enklast? ta av slangen från förgasarens nippel och blåsa i den för att se om den flyttar vikterna??

rid54: okej så att försöka ställa förtändningen på 21-23 grader direkt med lampa eller multimeter är inte "pålitligt" eller att föredra? då kanske det är bättre att när jag fixat soppa att ställa ner på 10 grader med lampa istället och följa instruktionerna jag fått?

det som gör att jag tvekar och gör mig lite ledsen är ju att när jag monterat drevet fel och skiftade kablarna för att få igång den så gick den skit även på de 10 graderna. de lilla jag hann experimentera med när jag ställde 22 nu nyss var att motorn "krävde" ännu tidigare tädning för att gå men det resultera så klart i spikningar från helvetet. förut krävde motorn skit sent. jag börjar undra om min motor har lämnat in... tror inte den är så frisk längre eftersom jag inte får det här att funka...

och locket har redan överslagsbanor (en riktigt tydlig)

behöver man demontera förgasaren för att kolla flotörventilen? jag vet att den sitter i botten och att botten skålen måste plockas bort för att komma åt men kan man göra "kollen" ändå?
Användarvisningsbild
av lennarte
#941255
volvo142traktor skrev:åh fan! :O på ren svenska. det visste jag inte, har inte tänkt så mycket på vakuum klockan. ännu mindre visste jag att de hade membran i sig. klockorna i sig är väll "slutna" och går inte att renovera va? hur kollar jag klockans funktion enklast? ta av slangen från förgasarens nippel och blåsa i den för att se om den flyttar vikterna??
Nästan rätt, du lossar slangen vid förgasaren och suger i den. Om du har fördelarlocket borta ser du att hela skivan med brytarna rör sig. Membranet är fjäderbelastat så det ska gå tillbaka av sig själv när du "släpper suget". En sak till, när du suger i slangen, sätt tungan för. Om membranet är helt ska "suget" stanna kvar i slangen, om det inte gör det så är det ett liter hål på membranet. Om det är ett större hål, kan du blåsa och suga hur som helst i slangen och det är inget motstånd.
Går ej att renovera 1 rätt till dig.. :-)-)

Mvh
Lennart
av rid54
#941262
Tändningens grundinställning finns nog specad någonstans, mitt minne säger runt 10º FÖD när man gör det med motorn stillastående. Sedan ska vakuum och vikter ställa om den när motorn är i gång och varvet ökar. Tidigare än 15º som grundinställning känns inte rätt alls och hursom måste man nog räkna med att ställa med stroboskop efteråt för att få det riktigt bra. Jag tror inte du ska oroa dig för drevet etc, såvitt jag minns var det inget hemligt med den konstruktionen och har du fått grejerna att snurra OK så är det nog i sin ordning. Det som kan vara värt att kolla lite extra, är att remskivan sitter rätt (så att nollan faktiskt motsvarar ÖDP!), att kablarna sitter i rätt ordning i fördelarlocket och att det inte kan slå över mellan tändkablarna (inte omöjligt om de är gamla och ligger intill varandra). Om det finns överslagsbanor i fördelarlocket kan det faktiskt bli så illa, att det tänder på två stift samtidigt pga överledningen. Det stör motorn garanterat (jag har råkat ut för detta) och bästa medicinen är ett nytt fördelarlock.

Flottörventilen sitter (är det en Zenit-Stromberg, förresten?) inte i botten, om jag minns rätt. Är det en Z-S, så sitter munstycket så att det har en ställskruv som är åtkomlig under flottörhuset ("i botten"), men flottörventilen sitter i förgasarens övre del. Dock måste man ta bort underdelen ("skålen") för att komma åt ventilen. Det är lite pyssel så det kanske är bäst att ta tändningsproblematiken först.
av rid54
#941264
Förresten, jag kom på en rätt udda grej. Jag träffade på en fördelare som var nåt ¤%#&!! plockihop där man lyckats få ner en fördelaraxel för medurs rotation i ett hus som passade B20. Det blir inte alls bra... Långsökt men kanske värt att kolla.
Rotorn ska ju gå motsols och man kan kolla fjädrarna (och rätt rotationsriktning) genom att ta av fördelarlocket och försöka vrida rotorn. Om man vrider rotorn MEDURS med fingrarna ska den vara stum, men om man vrider den moturs, dvs i den rotationsriktning den ska ha, så ska rotorn följa med lite men fjädra tillbaka när man släpper.
#942355
lennart: just det så var det haha! ska passa på å testa detta idag, jag har nämligen en till vakuum klocka om den här skulle vara paj! :)

okej då ska jag passa på att kolla remskivan och ställa ner på 10 igen. överslag mellan kablar tror jag är lugnt då kablarna är nya och vattentestet inte visade några blixtrar. :) dock så kvartstår ju det faktum att mitt lock har överslags banor... det är klart man tappar gnista på vägen och att det kan hoppa över i vilket så klart leder till att motorn inte går "rätt." hade ju vart bra om jag haft ett helt lock så jag kunde utesluta det... men jag blev riktigt besviken på dessa bruna facet lock! va fan de ska ju inte vara skadade nya! :evil:
japp det sitter en zenith stromberg 175 cd 2. :)
men då har jag ett hum iaf ska försöka riva lite mer i tändningsväg först som sagt så kan det ju vara idé och kolla fögasaren härnäst...

okej jag kollar det för säkerhets skull nu när jag ska ut. de går ju ändå så snabbt. tack för alla tips och hjälp!!!

rådlös: tackar! har lagt till den sidan som bokmärke, kan va bra att ha! :)
#942976
nej nu ger jag upp snart! jag vet inte vad jag ska göra och gå vidare med längre!

"0" på remskivan, kolven i cylinder nr 1 är i topp och ventilerna är stängda. rotorn pekar på strecket i fördelaren. drar runt motorn så 10 föd står för markeringen på transmissionskåpan, rotorn flyttar sig liten bit, vrider fördelaren så långt det går motsols. sedan vrider jag fördelaren medsols för tidigare tändning tills jag ser blixten mellan brytarna, hör knäppet, ser brytarna börja öppna och strax under 12v dyker upp på displayen på multimetern. skruvar fast fördelaren och rör den inte mer efter detta.

detta ska motsvara "en grundinställning" och ska starta och gå "bra." brytarna är inställda på 0,4 mm när brytarna är på högsta punkten på nocken. vakuum klockan fungerar och är hel. den aktiverar vikterna och jag ser brytarplattan röra sig och gå tillbaka smidigt utan att fastna. klockan bibehåller vakuum och håller kvar vikterna på sin plats när jag sätter tungan för. locket har tydliga spår och repor invändigt och utvändigt. kablarna är nya. brytare och kondning är nytt. spolen är en ny begagnad bosch spole. kablar och tändstift är nya. tändföljden är 1,3,4,2.

att tillägga: förgasaren är UTBYTT! glömde att nämna det. den förra var tveksam men jag vet att den här bra och fungerar korrekt. (den är tagen från reservdelsbilen med tillhörande insug/grenrör och fungerade klockrent på automat motorn!) har sprayat efter vakuum läckor samt tjuvluft utan ett enda litet rus. bensin pumpens skick är oklart vet att den är "sådär" bra. sitter ett soppa filter monterat innan pumpen.

motorn går igång men går som en påse skit! motorn tickar och hackar, orklös och skjuter via avgassystemet. motorn vrider/hoppar/kränger på sina fästen (den på riktigt HOPPAR på fästena!) när jag vrider för senare tändning så blir den orklös och skjuter mer (hoppar fortfarande) och vid tidigare tändning så skakar den ännu värre och börjar höra ett distinkt skrammel från motorn.

vad ska jag göra och hur ska jag fortsätta??!! hjälp! :(
#942984
jag försöker att tänka logiskt här men jag tycker det är svårt... vad jag tänker när jag ser hur motorn beter sig är att jag tänker direkt att motorn är ur "balans." nånting är riktigt, riktigt fel! jag tänker att två cylindrar tänder samtidigt/tänder inte alls på nån av cylindrarna. men jag har ju kollat! det går inte ihop å de känns som jag kört fast i mitt tänk och vet inte hur ja ska gå vidare...

och så tänker jag så här och vill också att ni som hjälper tänker på att: motorn gick (inte helt rent, men den gick) innan på extremt sen tändning innan jag bestämde mig för att göra de här. därför har jag svårt att se att det helt plötsligt skulle vara bensin relaterat eller förgasar relaterat eftersom att det är nu på "normala" tändgrader som den dummar sig helt plötsligt.

vad kan ha orsakat att min motor måste gå på tändgrader som ingen annan motor skulle gå på (efter att jag kört den en sommar knappt.) och vad är det jag kompenserar för med min sena tändinställning??? varför går den på dom graderna men går knappt alls på dessa jag har nu???
av rid54
#943012
JAg hade ett liknande fenomen på en Fiat Uno: motorn gick plötsligt och utan sjukdomshistoria ungefär som du beskriver. Det var överslag mellan två närliggande anslutningar i fördelarlocket, dvs det tände i både 1 och 3 samtidigt. Om 1 var på ÖDP, så var ju 3 precis i början på kompressionsslaget, så det blev ju helt usel gång. Du kan prova att ta loss en tändkabel i taget och se hur moton går... I mitt fall var det det enda sättet att komma hem... Då gick ju motorn bara på 3 cylindrar, men det var bättre än att ha en cylinder som "jobbade emot". De symptom du beskriver låter inte som att det har med tändtidpunkten att göra; man kan ha rätt mycket fel utan att tomgången blir så extrem som du beskriver. Om du är säker på att kablarna sitter i rätt ordning (ursäkta men jag måste nämna det) så prova med att ta bort en kabel i taget och provstarta.
#943024
tack rid54!! det är i alla fall nånting och lätt att testa! ska köra ett så kallat "power balance test" igen då och rycka en kabel i taget. och tändföljden har jag kollat igen för säkerhetsskull för nån timme sen för att jag vet att det är så lätt att sätta fel och att jag gjort det otaliga gånger förr. men mycket riktigt så sitter kablarna 1,3,4,2 och rotorn snurrar moturs. så denna gång så är det rätt så långt... om det nu skulle visa sig att trots att en cylinder uteblir men att motorn ändå går jämnare och lugnar ner sig vad skulle ni säga att nästa steg var då? jag tänker ju locket eftersom det är det ända jag vet som är "trasigt"

dock tänker jag gå igenom hela deras lager med lock tills ja hittar ett felfritt om det ska va så! tänker inte betala en gång till för dessa lock om de ska vara skadade redan som nya!! :evil:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]