- tis 20 jan 2015, 22:57
#941209
rådlös: precis jag börjar nog där så att jag vet att jag kan eliminera bränsle biten i alla fall och jobba med tändningen och få den rätt. :)
lennart: okej va bra, som sagt brytare och kondning sen senaste bytet har inte rullat långt och gnistan var väldigt liten. :)
ja det verkade verkligen skyhögt! :O som sagt hade inte nog med soppa men den gick ju helt klart sämre på 22 än innan!
okej ja det ska vara en helt original motor och modell A ja.
åh fan! :O på ren svenska. det visste jag inte, har inte tänkt så mycket på vakuum klockan. ännu mindre visste jag att de hade membran i sig. klockorna i sig är väll "slutna" och går inte att renovera va? hur kollar jag klockans funktion enklast? ta av slangen från förgasarens nippel och blåsa i den för att se om den flyttar vikterna??
rid54: okej så att försöka ställa förtändningen på 21-23 grader direkt med lampa eller multimeter är inte "pålitligt" eller att föredra? då kanske det är bättre att när jag fixat soppa att ställa ner på 10 grader med lampa istället och följa instruktionerna jag fått?
det som gör att jag tvekar och gör mig lite ledsen är ju att när jag monterat drevet fel och skiftade kablarna för att få igång den så gick den skit även på de 10 graderna. de lilla jag hann experimentera med när jag ställde 22 nu nyss var att motorn "krävde" ännu tidigare tädning för att gå men det resultera så klart i spikningar från helvetet. förut krävde motorn skit sent. jag börjar undra om min motor har lämnat in... tror inte den är så frisk längre eftersom jag inte får det här att funka...
och locket har redan överslagsbanor (en riktigt tydlig)
behöver man demontera förgasaren för att kolla flotörventilen? jag vet att den sitter i botten och att botten skålen måste plockas bort för att komma åt men kan man göra "kollen" ändå?
lennart: okej va bra, som sagt brytare och kondning sen senaste bytet har inte rullat långt och gnistan var väldigt liten. :)
ja det verkade verkligen skyhögt! :O som sagt hade inte nog med soppa men den gick ju helt klart sämre på 22 än innan!
okej ja det ska vara en helt original motor och modell A ja.
åh fan! :O på ren svenska. det visste jag inte, har inte tänkt så mycket på vakuum klockan. ännu mindre visste jag att de hade membran i sig. klockorna i sig är väll "slutna" och går inte att renovera va? hur kollar jag klockans funktion enklast? ta av slangen från förgasarens nippel och blåsa i den för att se om den flyttar vikterna??
rid54: okej så att försöka ställa förtändningen på 21-23 grader direkt med lampa eller multimeter är inte "pålitligt" eller att föredra? då kanske det är bättre att när jag fixat soppa att ställa ner på 10 grader med lampa istället och följa instruktionerna jag fått?
det som gör att jag tvekar och gör mig lite ledsen är ju att när jag monterat drevet fel och skiftade kablarna för att få igång den så gick den skit även på de 10 graderna. de lilla jag hann experimentera med när jag ställde 22 nu nyss var att motorn "krävde" ännu tidigare tädning för att gå men det resultera så klart i spikningar från helvetet. förut krävde motorn skit sent. jag börjar undra om min motor har lämnat in... tror inte den är så frisk längre eftersom jag inte får det här att funka...
och locket har redan överslagsbanor (en riktigt tydlig)
behöver man demontera förgasaren för att kolla flotörventilen? jag vet att den sitter i botten och att botten skålen måste plockas bort för att komma åt men kan man göra "kollen" ändå?