PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

rid54: ja jag har alltid bävat och blivit sur på andra när trådar inte uppföljs med vad som hände och hur allt blev sen, så kom jag på att jag gjort samma sak! :lol: så jag tänkte det är bäst att göra rätt för sig nu. ;)

jag kollade allt en gång till så att allt verkligen fungerade som det skulle och allt lös. jag har nu äntligen städat ur alla verktyg ur traktorn och monterat all instrumentering så nu ser det snyggt ut även invändigt igen, jätte skönt verkligen!
amp lampan lyser inte längre nu när all övrig el fungerar igen så det var alltså inget fel med laddningen. också ett jätte stort +!

så nu börjar jag se en ände på denna renovering, och min traktortid börjar nå sitt slut... det enda som väntar nu är; montera hastighetsmätarwire (som jag råkade glömma) justera kopplingswiren, montera lgf skylten, städa, slipa av ytrosten och lägga på lite provisorisk primer på bakändan. sen är det tyvärr dax för försäljning...

jag hoppas verkligen att jag kommer ha råd inom en snar framtid att köpa min första riktiga 142, för jag kommer sakna denna bil/traktor!

så stort tack för all hjälp i alla mina trådar, fint forum det här! kommer hänga kvar här, och se om även jag kanske kan hjälpa folk i kommande trådar!

tack och bock!

/Emil Eriksson
Då väntar vi bara på nästa ägare till denna traktor som ska börja fråga om alla möjliga och omöjliga elkopplingar och reparationer som förre ägaren har gjort..... :roll: :-)-)
Men nu är vi förberedda :lol:

Mvh
Lennart
hahaha ajajajaj den sved Lennart! du vet väll att jag aldrig skulle göra nå dumt eller koppla nånting fel! ;) jag kan ju nästan tändföljden nu! 1,4,3,2 och rotorn snurrade medurs var det väll??? ;) ;)

nej men jag känner mig ändå nöjd med arbetet jag gjort och vad jag lärt och åstadkommit med den här traktorn! :D sen ligger det mycket i det du påpekar. att även fast det jag gjort i el-väg till exempel är gjort efter kopplingsschemat så är det antagligen inte riktigt lika klart för nästa ägare vad som är rätt å "fel" ;)
gubbstrutt: va kul å höra att mina långa outgrundliga trådar inte bara hjälper mig utan även blir följda och så klart även också kan hjälpa andra! :D

gubbstrutt och kloge: en bild kan absolut fixas om ni vill se vad som hänt! OM ni förklarar hur man lägger in bilder här för de fattar inte jag haha! ;)
de andra bilderna som jag har på datorn var så klart för stora för att lägga upp här. men kan knäppa några bilder imorgon och lägga ut på hur den ser ut nu.

men den där bilden kan ni ju titta på ett tag. 142-72 mätaren "skar" strax över 34xxx och vet inte hur länge den vart nere. den har gått som traktor sen 06. jag köpte den för 9000 riksdaler och hämtades i månkarbo i tierp, fraktade den ca 240 km sydväst hem till storå. jag har nu ägt den sen 6/6-12. denna bild är ganska förskönad för redan då jag köpte den så visste jag och såg jag att det var mycket rost och spackel under den rollade mattsvarta färgen. men ägarens pappa som sålde traktorn var faktiskt så ärlig att han skrev direkt i annonsen att "traktorn är ful, rostig och bulig" så det var inget "på prackande."

stor hytt, stort flak, stört båge, taksänkt, "ställdalen stukad" (läppen i asfalten å röven i luften. ;) á la; biltemas höjningssats i bakfjädrarna och 2,5-3 varv kapade trötta framfjädrar som nu är utbytta. 2,5 tums avgassystem från biltema (hemmasvetsat) från första original ljuddämparen och bak. navvända plåtfälgar bak till vinter fick jag med, fick sedan en uppsättning jp mk8 14" fälgar som jag målade svarta med röd kant på som klär sommardäcken. stolar av okänt ursprung, b20 modell A med enkel stromberg fallförgasare och en enkel m40 låda med kortspak spärrad på 1,2,R. special trösklar, skärmbreddad bak, special byggd front och framskärmar, huv med scoop. framlyktor av okänt ursprung och blinkers från nån gammal släpvagn och bakljus från mercedes.

ja sannerligen ett märkligt ihop plock! men det var också därför jag köpte den, den är unik och lite ful-frän och verkligen inte något som någon annan åker runt i!

hoppas när ni ser bilden imorgon att ni som värnar om dessa bilar tycker att resultatet av renoveringen fick den att likna en 142 lite mer igen! :)
för er som verkligen är intresserade av renoveringen och vad som hänt med bilder emellan alla mina inlägg så finns första delen av renoveringen att beskåda här:

video på hur motorn gick, och när jag upptäckte min kassa, glappa fördelare finns här:

del 2 av renoveringen, lite mer inredning och även några bilder efter jag körde av vägen:

och sen första uppstarten efter låååång renovering:
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Var och tittade på en Plus Dark My26, den ha[…]

Husbilar igen, eller ja förare och själv[…]

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]

Det är ofta fel på dessa mätarhus.[…]