- lör 12 jul 2014, 20:26
#879570
Kolvpackningar sitter monterade mot kolvarna med en (oftast) plastbit som fjädern mellan kolvarna "stöder mot. Där finns egentligen inget som trycker ut gummit mot cylinderkanten. Den "konstruktionen" kräver ett (ytterst) litet tryck för att fungera bra. Ringpackningar däremot sitter monterade i spår i kolvarna och är då pressade ut mot cylinderkanten och behöver därför inget "förtryck". Kolvpackningar satt företrädesvis i amerikanska bromsar (Volvo hade det) medan ringpackningar satt i europeiska. Angående backventilen i huvudcylindern, det var inte helt ovanligt att den "hängde sig", framför allt på -50 tals PV före -57. Det var ett äldre (amerikanskt) bromssystem med helt självjusterande bromsar. Denna konstruktion satt som "kardanbroms" på "valpen" (då helt mekaniskt) långt fram på -60 talet, kanske -70 talet också.
Det sista var bara lite "onödigt vetande"...
-)
Mvh
Lennart
PS. Kul du fick igenom den. Det brukar inte vara några större problem om pedalen tar ovanför mitten bara och det inte tar allt för ojämnt. Dom (besiktningen) har inte lika höga krav på "gammelbilar" som på bilar i "daglig trafik.
LarsBd skrev:Texten kan dock tolkas som att vissa bromssystem ska ha kvarstående hydrauliskt tryck och det säger jag inte emot men förstår inte varför det behövs.Får kanske be "regeeN" om ursäkt för vår (LarsBd) "interna" fight.
Kolvpackningar sitter monterade mot kolvarna med en (oftast) plastbit som fjädern mellan kolvarna "stöder mot. Där finns egentligen inget som trycker ut gummit mot cylinderkanten. Den "konstruktionen" kräver ett (ytterst) litet tryck för att fungera bra. Ringpackningar däremot sitter monterade i spår i kolvarna och är då pressade ut mot cylinderkanten och behöver därför inget "förtryck". Kolvpackningar satt företrädesvis i amerikanska bromsar (Volvo hade det) medan ringpackningar satt i europeiska. Angående backventilen i huvudcylindern, det var inte helt ovanligt att den "hängde sig", framför allt på -50 tals PV före -57. Det var ett äldre (amerikanskt) bromssystem med helt självjusterande bromsar. Denna konstruktion satt som "kardanbroms" på "valpen" (då helt mekaniskt) långt fram på -60 talet, kanske -70 talet också.
Det sista var bara lite "onödigt vetande"...

Mvh
Lennart
PS. Kul du fick igenom den. Det brukar inte vara några större problem om pedalen tar ovanför mitten bara och det inte tar allt för ojämnt. Dom (besiktningen) har inte lika höga krav på "gammelbilar" som på bilar i "daglig trafik.
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V