PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av rid54
#806434
lindquist96 skrev:Men om det skulle bli en kortis i t.ex generatorn så börjar ju det brinna så det är därför jag har satt den på huvudströmbrytaren. ska kolla flatstiftet som laddlampan sitter i på tändningslåset, kan va där problemet sitter.
Just den brandrisken kan väl inte vara så stor, eftersom det inte monteras sådana skydd standardmässigt på någon bilmodell jag känner till. Det är naturligtvis inte "fel", men jag skulle nog i så fall vilja ha brytaren direkt på batteriets pluspol, så man kan göra "allt" spänningslöst. Blir lite stöldskydd också, om man tar med vredet/nyckeln.
av rid54
#808209
Alltså, om ingen gjort något spektakulärt med din Duett, så har oljetrycksindikeringen inget med laddningen att göra. Där går det + 12 V via tändlåset till varningslampan och vidare till oljetryckskontakten, som jordar (och tänder lampan) när det inte finns tryck. Det har inget med laddningen att göra. Om du har en växelströmsgenerator, vilket det ju verkar vara, så går ström från tändlåset via laddningslampan till laddregulatorn. Strömmen genom lampan, som alltså tänder den, skapar startmagnetisering i generatorn, så att den kan börja ladda. Då slocknar laddlampan, eftersom den punkt den är ansluten till på generatorn får 12 V av generatorn själv (ingen ström går då genom lampan, som får + 12 V i "båda ändar").
#808455
Om du menar med "när jag vrider i gång tändningen" som detsamma som sätter tändningsnyckeln i driftläge, alltså nyckelläget innan du kör startmotorn, så är allt i sin ordning. Innan motorn snurrar ger inte generatorn någon ström och det finns inte heller något oljetryck. Därför lyser dom två kontrollamporna i det läget. När motorn sedan snurrar ger generatorn ström ut och oljepumpen i motorn pumpar olja. Kontrollamporna slocknar. Det kanske tar någon sekund eller två innan lamporna slocknar efter att motorn har startat, men det är OK.
Om inte detta stämmer med din bil så har förmodligen någon "glad amatör" varit och gjort egna kopplingar i elsystemet. Då blir det inte roligt. Det är detsamma som att bygga in framtida problem och störningar.
Du bör skaffa ett kopplingsschema till din bil och se över att allt stämmer så som fabriken en gång har byggt bilen. Extra utrustning som du (någon annan?) har monterat skall kopplas in utanför det ursprungliga systemet. Det skall alltså inte påverka det ordinarie elsystemet.
#808502
Antingen lampan eller oljetrycksgivaren. Den givaren har bara två lägen, till eller från.
Om man tänker så här: En oljetryckslampa lyser ju inte många sekunder vid varje start, så man kan inte säga att lampan slits även om bilen är många år. Den sammanlagda brinntiden är inte lång. Du kan lätt kolla lampan. Starta motorn lossa anslutningen på kontakten, sitter i närheten av oljefiltret. Jorda kontakten mot motorblocket. Då skall lampan lysa. (Du får alltså ha en assistent till hjälp) Lyser lampan i detta testet så är det fel på givarkontakten. Dom finns till överkomligt pris.

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]