PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SnickarD
Ska kolla in accuspark lite! Är även inne lite på Lumenition PMA50, som tydligen ska vara väldigt bra enligt vissa! Dock kostar den bortåt 2500kr och de är ju egentligen bara brytaren man ersätter då med en optisk brytare, resterande fördelare förblir original..
Någon som har erfarenhet utav PMA50? :)
Användarvisningsbild
av lennarte
SnickarD skrev:de är ju egentligen bara brytaren man ersätter då med en optisk brytare, resterande fördelare förblir original.
Det är väl egentligen resterande fördelare du har problem med.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av SnickarD
lennarte skrev: Det är väl egentligen resterande fördelare du har problem med.

Mvh
Lennart

Jovisst, Men enligt en som säljer PMA50 så spelar de ingen roll om fördelaren är glapp, den optiska brytaren optimerar tändningen iaf.. Någon som kan styrka/dementera det påståendet? I mina öron låter de för bra för att vara sant, men de tyckte väl folk när man uppfann glödlampan med..
av Rådlös
Jag kan varken styrka eller dementera, men du säger att det ersätter brytarna. Och det är kanske gott så, men långtifrån tillräckligt.
I början på den här tråden länkade jag till en film med elektronisk tändning. Sök upp den igen och titta på den. Även om du har en "optisk brytare" så har du ju kvar resten med det gamla kondensatortändsystemet och alla dess brister. Jämför med vad filmen visar.
Visst, en 123 Ignition kostar massor, men du har ju redan lagt ut motsvarande pengar på ny kamaxel etc. etc. och för att göra den rättvisa bör du ju ha ett optimalt tändsystem.
Man kan inte köpa allt på en gång, då skulle man köpt en ny bil i stället. Men en komponent då och då. Till sist har man "kommit ända fram" och bilen är "färdig".
Användarvisningsbild
av Kloge
Är det glapp i fördelaren så är det brytarlösa systemet förlåtande så det kan försäljaren ha rätt i. Men kärvar centrifugalvikterna eller det vanligaste att fjädrarna är slappa så har du inte rätt tändkurva. Dessutom har du en trimmad motor med en fördelare avsedd för en orginalmotor.
av ingesjo
Accuspark säljer väl nya fördelare oxå, vet dock inte om man har till B18/B20 ... Jag köpte komplett paket med ny fördelare utan vacuum inkl. Elektronisk tändning med mappningsbar Stealth system för mindre pengar än 123.
Dock inte till Volvo utan till en annan gammal bil :-)
Användarvisningsbild
av SnickarD
Nu är bilen besiktad så den går 2 år framöver!

Vill egentligen bara tacka för all hjälp som gjort denna till kanske en av de största trådarna inom veteranbilar (?) :D

Väldigt kul att se så många engagerade som vill hjälpa en motorburen ungdom :wink:

Tack alla för denna hjälp! Jag hoppas tråden hjälper andra framöver också :)
Användarvisningsbild
av lennarte
SnickarD skrev:Nu är bilen besiktad så den går 2 år framöver!
Grattis.. :lol:
Kul att du fick ihop det till sist. Hur gjorde du med fördelaren???

Mvh
Lennart
av ingesjo
Hej det var ju bra.. Grattis
Har själv en 145a -73 som ska in senare till våren eller under sommaren...
Allt beroende på om jag blir ledig lite.
Kommer oxå att ha en lite kraftigare motor än den original sport motorn där satt i den från början (145 - 110)
Försöker nå 150hkr på den nya motorn... 2,2 liters borrad B20 med Volvo Racings gamla 170 hkr sats monterad.
Dock en mildare kam.
Behöver ingen reg besiktning för den är redan typad för högre antal Hkr..
Kanske skapar en tråd om den här ?
Jag undrar oxå hur du löste tändningen ?
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]