PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
SnickarD skrev:Någon som har tips på vart man kan få tag i ett fixeringsdorn
Jag brukar inte använda dorn (har ingen sedan jag slutade på verksta'n) men det går bra ändå. Jag känner "på kanten" var ytterkanten på lamellen ligger i förhållande till "plattan" på tryckplattan. Detta förutsätter att du har "centrerings stiften" till tryckplattan kvar (det ser det ut som på bilden). Jag Drar fast" tryckplattan tills jag precis kan röra lamellen och "fluktar" i hålet. Sedan känner jag (med fingertopparna) i ytterkanten runt om att lamell och platta ligger lika och drar fast. Det funkar men tar lite tid, det är lättare med dorn. Det är ingen 100%-ig pression så det har gått bra hittills.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av SnickarD
Sitter fortfarande och funderar på hur jag ska göra med tändningen. Enklast, men dyrast, känns som att köpa 123Ignition eller liknande. Andra allternativ är ju om man skulle byta delarna i befintlig fördelare till moderna lösningar.. Va tycker ni här? Ska man "renovera" befintlig fördelare kräver de ju att fördelaren i sig är i bra skick, men man kanske kommer undan lite billigare..?

Hitta den här lösningen, den va för visso också dyr, men är de nån som har någon erfarenhet av den?
http://www.dalhems.com/Product.aspx?gui ... 1e24497b2d

Sen finns ju även dessa..
http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... 4100050001

Sen så är de ju olika sorter beroende på vilken motor man har.. Jag har ju en -74s motor med en lite upphottad E-topp, men fördelaren är nog av tidigare modell. Hur tar jag reda på vad för fördelare jag har? Vad ska man gå efter om man ska köpa nån sån där brytarlös sats, fördelarens eller motorns årsmodell/betäckning? Antar fördelarens...

Kan man få en originalfördelare att funka bra -om den är ordentligt renoverad - med en trimmad motor?
Användarvisningsbild
av Kloge
Tändkurvan är anpassad för en standardmotor,hur renoverad än fördelaren än är.
För att kunna "putta dig över kanten"så att du beställer en 123

http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=22064
På tredje sidan har en kille monterat sin 123 ignition och jag citerar

"Var ute och provkörde igår, testade lite olika inställningar och hittade en inställningen av tändningen som gjorde att det kändes som jag hade 20 extra hästar på toppen. Otroligt att tändningen kan göra så mycket.
Kan verkligen rekommendera det här, borde satt in min för länge sedan..."

Senare har han skaffat 123 Tune för att kunna programmera själv
av Rådlös
Jag instämmer Kloge. 123 Ignition är toppen på det du har att välja på om du inte skall gå ännu längre, men då får du vara beredd på kanske tiotusenlappar innan du är klar och allt fungerar.
Texten som stog i den första länken med "ljusbrytaren" från Dalhems kan gälla generellt för alla brytarlösa elektroniska system jämfört med brytarspetsar. Den andra länken från VP Autoparts visade ett lite enklare system där man har ersatt brytarna och kondensatorn med lite modernare elektronik*. Den första, Dalhems hade möjligen lite styr- och förstärkarelektronik i dosan. Det framgick inte vad jag kunde se om det innebar tändförställning och annat. Den från VP Auto har ingen sådan funktion. Där är det den nuvarande vacuumdosan och centrifugalvikterna som gör det jobbet. Så det vill till att dom är i god kondition. Och hur det var med Dalhems såg jag inte.
Moderna bilar och från och med LH 2.4 har en fast monterad och fixerad fördelare där styrdatorn sätter förtändningen efter signalerna från dom sensorer som finns på motorn. 123 Ignition har sådana fördelare också, programmerbara, men i ditt fall duger den som är avsedd för B20 eftersom du inte har någon motorstyrning. Och du har 16 olika tändkurvor att testa med.

*Det finns något billigt skräp från byggsatsfirman Welleman där man har ersatt enbart kondensatorn med lite enkel elektronik. Gå inte på det skräpet!
av ingesjo
Det finns fler än 123, kör själv med ett system som heter Accu Spark Stealth med programeringsbar tändmodul (s.k. mappningsbar)
Förvisso inte på en Volvo men dom har för elektroniska tändsystem för Volvo.... till dessa ska det troligen gå att koppla in Stealth systemet..
Det är genomtrevliga människor bakom Accuspark och dom hjälper gärna till ...
Jag fick en kit från UK komplett med ny fördelare, tändspole, tändkablar, och det man kallar Stealth Blackbox för. 1600SEK + frakt om 200SEK.. till min Triumph
http://www.accuspark.co.uk/Blackbox.htm
Förvisso var det på ett super erbjudande och jag tror inte dom har ersättnings fördelare för din Bosch...
Men det kostar inget att ställa frågan bara skriv på vanlig Skolengelsa så klara du nog av det..
MVH
Ingemar
Användarvisningsbild
av SnickarD
okej! Har för tillfället monterat en original, bara för att se så den startar... Sitter även och vänter på en "ny" kylare, då min börjat läcka efter den stått en stund.. :evil:

Någon som vet vart man kan köpa hävarmar med kulleder till gasreglagen? Eller ska man konvertera det till vajerstyrt istället? Vet dock inte om webrarna är anpassade så de går att ha vajer? Kan eventuellt få till de på 36/36an men 45orna vette fasen!
Någon som har nån idé? :)
Användarvisningsbild
av SnickarD
Efter ett massa grejande och plockande så har jag äntligen besiktat min 142a! Fick fjuttiga 6st 2or :wink: Inga stora saker, en styrled, röd blinkers bak, ojämn bromsverkan fram (trots genomgångna bromsar) och för hög ljudnivå (2,5" avgassystem hemmabyggt hehe)

Men de som gnager mig är inte dessa tvåor, utan nånting helt annat! Jag har väldiga problem med att få tändningen att fungera som den ska. För att bilen ska starta ordentligen när den e kall får jag ställa fram tändningen en del. De medför att motorn "spikar" ordentligt, men går skapligt rent och fint i övrigt. När jag sen börjar att sjustera tillbaka tändningen så den slutar spika, ja då börjar den gå oerhört ojämt och ryckigt när man ligger på "tomgång" eller ligger på en växel och bara håller fart.
Någon som vet vad detta beror på? Fördelaren är en begagnad originalfördelare, är bara rotor och kablar som är nya egentligen.. Tanken är att jag ska få ihop nån typ av brytarlös grej, men under tiden vill jag gärna kunna åka normalt med de jag har, eller är de bara ett önsketänk när bilen är trimmad? :roll:

Vacuum saknas också..
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]