PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
SnickarD skrev:Jag mätte med ett gängmått och fick de till 13 gäng vilket alltså ska betyda 1/2" UNC. Får de till att den ska va runt 90-110mm lång
UNC skruv är inte det vanligaste idag men det finns att köpa på företag som säljer förbrukningsmateriel till industrin. Jag har en del tum skruvar på "mitt" förråd på jobbet och ska kolla imorgon vad jag har. Dock tycker jag du ska mäta diametern en gång till, jag tycker nog att den borde vara grövre än 12,7mm. Skrev du inte högre upp att du hade en 8 bultad millimeter axel? Bilden visar en UNF skruv. UNF och fingängad mm skruv är så lika att man (i vissa fall) kan ta fel.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev:Jag har en del tum skruvar på "mitt" förråd på jobbet och ska kolla imorgon vad jag har
En skruv med 13 gänger/tum har i princip samma stigning som mm stigning 2,0. Vilket är samma som standard M16 och fingängad M18, M20. UNF finns inte med 13, närmast är 7/8"-14 (21mm) eller 1"-12 (25mm). ) 9/16" (14mm) har 12 gänger/tum (UNC) eller 18 (UNF). Det kan vara något "special" också, men det tror jag inte. Är skruven 12,7mm (tycker det verkar lite "klent") är det "standard" UNC och då har jag 80mm långa "liggandes" (insex 12,9) alltså stålbult, men detta borde inte vara problem att skaffa. Har några med sexkant som är 90mm vet ej klass på dom, förmodligen 8,8 (vanlig förzinkad)

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev: men detta borde inte vara problem att skaffa.
Kollade med "min" leverantör, han har 102 och 127 mm långa hemma. Ingår i BIG-Gruppen så det borde finnas i närheten av dig också.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Om det är som du skriver (SnickarD), 13 gänger per tum och Om det är som Hasse63 skriver 24mm skalle, skulle det vara så enkelt som vanlig standard M16. Den har 2mm stigning och 24mm skalle. Men det har M14 också. Men den har 22mm skalle. På bilden ovanför kan man läsa på skallen UNF 9/16 , och det är 14,2mm och mäter du "kärnan" (alltså "mellan" gängorna) ska den vara 12,2mm. I praktiken kan du inte mäta "så noga" där för skjutmåtter är får "grovt" så har du mätt 12,7mm mellan gängorna så kan jag nog "ge mitt huvud i pant" på att du ska ha en M14 standard skruv av lämplig längd. Då kommer ett annat problem upp M14 är utanför "standardsortimentet" hos "vanliga" handlare. Jag har M14x80mm några men dom räcker nog inte, men nu när du vet vad du ska ha (om det nu är rätt) är det lättare att leta. Och i så fall kan du ju kolla på B21/23 motorn också, den har ju också millimeter.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av SnickarD
HA! Så dråpligt att jag sökt och sökt efter rätt tumbult och så är den en standard M14!! :roll: Jag testade tidigare med M16 då de va de enda jag hade hemma och de funka ju inte, så jag lite halvt uteslöt mm då.. Men tack vare er löste de sig! Får tacka så hjärtligt för hjälpen! Äntligen kan mitt projekt börja löpa på igen!

Nu ska jag beställa en ny koppling bara! Hur är det nudå, har för mig någon nämnt att man måste byta lagret i bakändan på veven (svänghjulet) när man sätter en -74as motor i en -70, stämmer de att de är olika lager?
Sen undrar jag om de är värt att kosta på med en förstärkt koppling eller om en standard hänger med?
VP-autoparts har denna koppling http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... tno=419426 Någon som vet om den är bra eller har andra förslag?
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag har skrivit det tidigare om min trimmade PV. Jag hade en standard koppling som passade till alla B20 (även "E" modellen) men jag svarvade ner svänghjulet på den ytan som tryckplattan är skruvad på. Då blir det ett högre fjädertryck på lamellen och det funkade på min (120 - 140hk) dom 8000 mil jag körde dem. Jag "provkörde" den när den gått 14000 mil (efter en service med förgasarjustering) när han som köpte den hade varit på en verkstad och servat den som en vanlig B18 motor, trots jag sagt till honom att det inte är det. Hur kan en verkstad serva en motor med dubbla Weber DCOE som en "standard motor"? Dom borde undra lite när det satt helt andra tändstift än till en original B18 motor. Men oj,oj,oj vad den gick igen med "riktiga grejer". Fortfarande med samma koppling som jag satt dit.
Angående lagret i svänghjulet, Det är "i princip" samma på alla Volvo från -58 till -98.

Mvh
Lennart

Ps, Roligt att kunna hjälpa till med bulten. Om det nu är rätt. Eller har du "konstaterat" att det är rätt?
Användarvisningsbild
av SnickarD
lennarte skrev:
Ps, Roligt att kunna hjälpa till med bulten. Om det nu är rätt. Eller har du "konstaterat" att det är rätt?
Ja, de är konstaterat att de är rätt bult. Den är för övrigt 75mm och inte bortåt 100mm som jag dillade om tidigare! :roll:
Användarvisningsbild
av SnickarD
Någon som har tips på vart man kan få tag i ett fixeringsdorn, att centrera kopplingen med? Förutom hos nån gammal volvomekare, för har inte så mycke kontaker häromkring. eller har ni andra lösningar på att göra ett eget BRA och PRESIST dorn? En gammal bult å eltejp kändes lite halvosäkert tyckte jag.. Vet inte hur mycke de får fela heller för att de ska bli tokigt, men kan ju inte va mycke :P
Så här långt har jag kommit hittills :D

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i ... ge=2183803 :D
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 16

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]