PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SnickarD
Okej!

Äntligen fått bromsarna bak renoverade. Ett nytt ok och ett renoverat + nya bromsledningar från bakaxeln. Skönt att få de gjort. När jag va där och kröp så såg jag att slangarna på var sida om elbränslepumpen var helt söndertorkade, satte nog dit begagnade en gång i tiden :oops: Men nu är de nytt och bytt! Dagens projekt blir väl att få fast avgassystemet så de går genom besiktningen, sen ska jag riva ner de hembyggda 2,5" systemet och sätta dit ett 2" system istället :) Vill ha lite mer rallyljud och mindre bröl! De sköter weber 45orna ändå :lol:

Sen är de bulten som sitter fram i vevaxeln och håller nedre remskivan på plats. DEN räcker INTE till....?! :shock: remskivan går inte att få närmre trans.kåpan för då tar den i så vad som är fel fattar jag inte. Bulten är helt ny. Kan gängorna i veven vara pajj och går det isf att gänga om? De är inte härdat stål eller nåt sånt tok? (-74ans 8-bult) Någon som råkat ut får något liknande förut?!? HJÄLP! :evil:
av Arne
Dum fråga, men du har väl inte glömt hylsan som sitter längst fram på vevaxeln, den som utgör tätningsyta till den främre vevaxeltätningen? :roll:
Användarvisningsbild
av SnickarD
Nejnej, den är på plats :) De känns som om den skulle vara för lång på något vis så att remskivan hamnar för långt ut, men de är inte möjligt då remskivan bara är någon millimeter från trans.kåpan! Får verkligen inte ihop de.. tycker gängorna i vevaxeln känns konstiga med... har aldrig haft motorn monterad förut, köpte den bara som renoverat block, utan delar runtom.
av AmazonSleper
Har du rätt centrumbult? Har för mig att 6bult har tum å 8bult mm? Är ju i alla fall så på vevstakar å svänghjul om jag inte minns helt galet.
Användarvisningsbild
av SnickarD
Har börjat fundera på något liknande jag med, för den "gamla" bulten går inte i gängorna som den ska..
Någon som VET att de är olika bult? Bulten jag har nu är 9/16" x43 UNF och är helt ny.

Sen så räcker ju inte bulten till heller, ska lägga upp bilder strax så ni förstår bättre! :)
Senast redigerad av 1 SnickarD, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SnickarD
Ingen som har någon idé på mitt problem? Har fullständigt kört fast på denna endaste bult... Är bara den jag väntar på, sen ska motorn i och igång så är bilen besiktningsklar så vill verkligen ha någon hjälp! Har fått två olika bultar skickade till mig från VP-autoparts, men ingen av dom passa.
Är de olika bult om man börjar kolla på andra vevaxlar, typ B21 å nyare och skulle de gå att få något sånt att passa i en B20? Tänkte om kammen kommer från en helt annan motor...
Användarvisningsbild
av SnickarD
Jag mätte med ett gängmått och fick de till 13 gäng vilket alltså ska betyda 1/2" UNC. Får de till att den ska va runt 90-110mm lång.. Någon som har tips på vart man kan köpa sånt styckvis? Tum är inget man hittar vart som helst idag tyvärr. Dom få jag hittar säljer typ kartongvis..
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 16
V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]