PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

okej det går alltså att konvertera de nyare motorerna med ganska lätt?

jag fick tyvärr slänga denna idé då min motor hade 6 bultat svänghjul och motorn från automataren hade så klart ett 8 bultat. :???: då jag inte hade lust att leta på ett 8 bultat svänghjul för manuell låda så valde jag istället att plocka över soppa pump, grenrör/insug med förgasare, det öppna oljepåfyllningslocket så jag fick fungerande vevhusventilation igen och så böt jag filter och olja så blev motorn så gott som ny igen. film på uppstarten finns här om ni vill höra en gjutjärns best mullra igång för första gången på ett halv år. :wink:
Det verkar till och med lättare på B21-B23, där kan jag inte minnas att jag behövde byta svänghjulet. Hade jag bara stödlagret och den manuella lådan med sprängkåpa så var det bolt on.
Kommer ihåg att jag köpte 2 st 245:or och skrotade ner för delar och båda var automatare. Båda blev konverterade till manuella och hamnade i andra bilar. Bara bakluckorna fick jag likamycket betalt för som jag gav för båda bilarna. Det var hårdvaluta då omkring 1990 :)

Noterat, tack!

Packbox kamaxel

Är de samma packbox på avgas och insug […]

Ny Kartuppdatering

Mottager alla tips frân kunniga personer. Ib[…]

Tror du inte din bil klarar en tvärnit fr&ari[…]