PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

idag gick jag ut och testade och efter lite slipande på remskivan såg jag till slut 0° märket och drog motorn för hand tills "pilen" pekade på 0. tog dän fördelarlocket och då visade fördelararmen nästan rätt. man kunde dock få den att visa precis rätt genom att vrida armen medsols tills det tar stopp precis när brytaren är stängd. när jag öppnade locket så stog armen nästan rätt och brytaren var öppen. vågade dock inte plocka bort ventilkåpan själv då jag är rädd att överdra kåpan när jag sätter tillbaks den sen och vi har redan plockat bort den en gång och satt dit den igen och det är lite olja runt om så vill inte förstöra packningen ännu mer. såg dock när ventilerna öppnades och stängdes och 1 kolv var ända uppe när remskivan visade 0 och fördelararmen pekade rakt mot markeringen på fördelaren. :)
Det låter inte helt OK att du kan "vrida armen" (antar du menade rotorn i fördelaren) medsols. Den ska väl normalt endast gå att vrida motsols och då ska det vara återfjädrande (man påverkar centrifugalreulatorn). Ta inte i hårt!

En mycket enkel metod för att kolla tändningens inställning är att ställa vevaxelns remskiva på 10° f.ö.d. Sedan kopplar man en lampa eller en voltmätare parallellt med brytarspetsarna och lossar fördelaren så den kan vridas. Slå på tändningen och vrid fördelaren motsols tills lampan slocknar eller mätaren visar 0 V. Vrid tillbaka, alltså medsols, tills lampan tänds eller mätaren visar typ 12 V. Den punkten är då lika med grundinställning för tändningen på 10° f.ö.d. Ta ett annat gradtal om instruktionsboken säger annat för grundinställning, men B18/B20 borde funka med detta. Jag förutsätter att mitt minne är rätt här och att rotorn går motsols (dvs moturs) när motorn går. Annars blir ju allt tvärtom :shock:

Det tändningsvärde du läst av kan ju vara felaktigt pga mätlampan, om det är nåt fel med "triggningen" så den blixtrar efter att den detekterat gnista, "fördröjt", liksom.
oj ja jag menade fördelararmen alltså rotorn missade visst några tangenter! :wink: nej jag kan vrida rotorn endast så mycket så att brytaren stänger och vrida tillbaks så den öppnar. kan vrida rotorn utan att ta i den går jätte lätt både medsols och motsols. tar inte i hårt alls och man hör ett "klick" när det "tar stopp"

okej intressant det där ska jag testa med pappa nån gång, tack för tipset! :) rotorn snurrar moturs du har helt rätt.

det låter inte helt orimligt, stroblampan lånade vi från en jobbarkompis till pappa och såg ut som den vart med ett tag. den kanske helt enkelt inte är i toppskick längre vilket resulterar i att man får en konstig avläsning. :)
OK. Du bör nog vid tillfälle kolla att centrifugalregulatorn mår bra. Det ska inte vara "dödgång" i rotorn (fördelaraxeln), utan det ska finnas fjädring som drar den till ett nolläge, som den har vid stillastående motor. Dvs den ska gå rätt lätt att dra motsols -en liten bit, men ska själv fjädra tillbaka till ursprungsläget. Denna koll kräver demontering av själva fördelaren, men det har ju avgörande betydelse för hur motorn går (och mår...), så det är värt besväret att kolla upp.
okej jag tror jag är med på vad du menar vi hade nämligen dän fördelaren när vi var tvungna att vrida fördelaren ett hack på "kuggen" och då såg pappa över dom här fjädrarna som du pratar om och då så hade dom kärvat ihop nå hemskt (alltså fjädrarna kunde inte röra sig och dras ut som dom skulle utan gick otroligt trögt) men pappa fick sen fjädrarna att röra sig som dom ska. jahapp så då kanske man åker på att köpa en ny eller ja begagnad fördelare? fjädrar och delar överlag går väll inte att köpa styck nånstans? :???:
Det här är det modernaste, lyxigaste, säkraste, driftsäkraste, underhållsfriaste i fördelarväg som du troligen kan komma över. Samtidigt är det dyrt, men det är en Bosch original också. http://www.123ignition.se/produkter.php?id=13
Du slipper allt vad fjädrar och centrifugalregulatorer samt brytarspetsar och inställningar heter.
En begagnad från skroten kan ju i teorin bara ha någon vecka "kvar i livet" sedan blir den fullt jämförbar med din nuvarande.
Något att grubbla på. :???: ?:-/
En sån skulle man haft när det begav sig!

Emellertid: Om du har alla delar i fördelaren är det inte spjutspetsteknik att ta isär den i smådelar, rengöra alla glidytor (typ putsa av med stålull e.d.), smörja upp och sätta ihop. Det enda som är ett j****a besvär är de små fjädrarna. Dessa går nog knappast att få tag i numera... En av dem ska vara som i spänn redan från början, medan den andra (som är lite grövre) har ett avlångt "hål" för att haka fast och den ska ta i först efter lite vridning, ett "litet glapp", alltså. Om fjädrarna är utdragna kan man böja fästena lite eller, faktiskt, försöka hitta liknande fjädrar. Det hela beror på hur envis man är... :)
rådlös: ja jag skulle absolut aldrig ens fundera på att köpa en brytarlös fördelare om det hade vart en bil jag skulle ha kvar men traktorn har jag ju bara kvar tills jag har körkort därför vill jag inte lägga pengar på det. :???: men det är för j****a gesvint och jag tror det lönar sig alla gånger att köpa en sån fördelare till en bil! :D

rid54: okej men vad är det som kan orsaka att jag har detta förhållandevis stora "glappet" är det en fjäder som helt enkelt blivit för uttänjd så att den inte fjädrar tillbaks som den ska? ja det har du helt rätt i det går nog att hitta fjädrar bara man vill och är envis! :)

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]

Den står redan på max och påverk[…]