PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av rid54
Jämförelsen mellan V70 och PV haltar lite. En cykel pumpar man till bra mycket mer än 3 kg, eftersom däcken är smala... Normal dimension på PV är ju betydligt smalare än vad den är på en V70, misstänker jag. Ett sätt att tänka på problemet är ju att däckets anliggningsyta (antal kvadratcentimeter) gånger däcktrycket (bar), bör ligga i samma härad som hjultrycket (kg). Det är mycket en fråga om att däcket ska "se OK ut", inte för platt, liksom. Det ger undre gränsen. För högt tryck blir jobbigt, eftersom det blir stötigt och det sliter mer på hjulupphängingen samt att det låter mer. Jag tror att 1,8 till 2,5 är ett "lagom" område och att man måste känna efter, helt enkelt, kanske kolla lite bränsleförbrukning om man är intresserad av sånt.
/RID
av Arne
Jag har en PV som väger 1060 kg, med däckdimension 185/65x15 och kör med 2,4 bar. Har så gjort i flera år och däcken nöts jämt och fint.
av AmazonSleper
Sen spelar ju även hastighet osv in ett däck med mera tryck kommer att gå kallare än ett men mindre men någonstans mellan 1,8-2,5 är nog lämpligt.

Har kört pv/amazon å duett på ca 2bar är haft jämt slitage på däcken. Vill minnas att tyngre bilar med 185/65 15 rekomenderas ca 2,1bar?

Så är du nöjd med 1,8 å den inte nöter däcken konstigt så fortsätt köra på de :wink:
av Amarace
Oavsett dimension kör jag aldrig med mindre än 2bar, oftast har jag mellan 2,2bar för vanliga dimensioner (165-15, 185/70-14, 185/65-15), och upp till 2,5bar beroende på dimension och profil.
av hanjan
Ok, många synpunkter... man kanske kan sammanfatta att det nog är bra med så högt tryck som möjligt utan att det börjar kännas obekvämt.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]